HRVATSKI TELEVIZIJSKI VODITELJ

Zoran Šprajc: Jakovčić i Kajin žele biti prvi u svom selu i uspjeli su! Prvi si je kupio cijelo selo, a drugi je to odradio s mnogo manje novaca, ali s istim rezultatom. U svakom slučaju, ljudi vrijedni divljenja!

Ako hrvatsku politiku tretirate kao neku važnu i ozbiljnu stvar, onda je sigurno dosadna. Ali, ako razgrnete taj privid važnosti i ozbiljnosti, onda ćete vidjeti dosta kvalitetnu satiričnu predstavu. Zar nije smiješno kad se premijer hvali povećanjem plaća od šest posto, a inflacija je trinaest posto? Zar nije smiješno kad se Vlada hvali kupovinom eskadrile nadzvučnih aviona, a ne može obnoviti tri kuće na Baniji? Meni je to totalni šou, kaže Šprajc

| Autor: Dubravko GRAKALIĆ
Zoran Šprajc (Snimio Darko Tomas/Cropix)

Zoran Šprajc (Snimio Darko Tomas/Cropix)


Voditelj RTL-a Zoran Šprajc svakako je jedno od najpopularnijih tv lica na hrvatskim malim ekranima. Već je dugo u medijskom poslu, radio je na nekoliko nacionalnih televizijskih mreža, a u 2022. godini okušao se u žanru koji do sada nije bilo na domaćim ekranima – u političkoj satiri. Emisiju koju je nazvao "Stanje nacije" započeo je nakon dugogodišnjeg vođenja večernjeg news programa, a za nas list kaže: - "S obzirom kakav je pacijent, možemo biti jako zadovoljni s njegovom dijagnozom; živ je, mrda se, ne da se". Ne da se ni sam Šprajc koji je isticao da emisiju radi na preporuku psihijatra, iako je nekoliko puta završio „izvan stroja“ zbog problema s bolestima srca.

Nova sezona "Stanja nacije" započela je krajem ljeta i svakog je tjedna pogleda oko pola milijuna ljudi. Većina na izvornoj televizijskoj mreži, RTL-u, ali sve je više onih koji su na Šprajca pretplaćeni na YouTube kanalu. Mediji su Šprajcovo "Stanje nacije" – emisije za koju kaže da je naziv smišljao tjednima, dok mu jedne noći nije došlo ukazanje – najavili kao jedinu emisiju koja se započela negativnom reklamnom kampanjom. Točnije, započela je u psihijatrijskoj ordinaciji u kojoj ga ni specijalist ne može slušati pa se upućuje u tv studio gdje priča što želi. Ali da nije riječ o običnom baljezgarenju, kako zna reći sam Zoran Šprajc, pokazuje strogi raspored kojim se radi ta emisija.

Početak rada je već u ponedjeljak, kada se počne smišljati politička satira koju poslije danima citiraju tisuće gledatelja. Cijeli utorak rade nacrt emisije koji se od jutrošnjih ideja do večeri popravi u završnu verziju, dok u srijedu ujutro sam počinje danonoćno pisanje scenarija. Uz nekolicinu suradnika, Šprajc scenarij emisije s pauzom od nekoliko sati spavanja završi u četvrtak popodne. Naravno, dopunjava scenarij, ali do ulaska u studio nervoza samo raste. Kad uđe u studio, sve je gotovo, kaže Šprajc koji na pitanja, posebno kada je u gužvi u kakvoj je bio za vrijeme našeg razgovora, odgovarao kratko i jasno,.

Satira nit vodilja

Zoran Šprajc rođeni je Slavonac koji oduvijek hvali tamošnju kuhinju. Rođen je 1968. u Slavonskom Brodu i javnost ga je upoznala kao novinara, voditelja i producenta tv emisija. Slavu je počeo stjecati kao voditelj glavnih informativnih emisija – od Dnevnika HRT-a do RTL Direkta koji je vodio do početka ove godine. Poznatost je počeo dobivati ciničnim komentarima na kraju svake emisije, a koji su ga danas doveli do proučavanja "Stanja nacije" koje ni psihijatar ne može saslušati.

Godine 2014. bio je među osnivačima informativnog kanala N1, osebujne CNN-ove podružnica za područje bivše Jugoslavije, gdje je nekoo vrijeme proveo kao voditelj. Nakon N1, priključio se RTL-u Hrvatska gdje je vodio informativnu emisiju RTL Direkt do proljeća ove godine. Okušao se i u malim glumačkim cameo nastupima u hrvatskim filmovima i TV-serijama. Glumio je, uglavnom, samog sebe. Proteklih godina dobio je nekoliko nagrada publike. Zlatni Studio Jutarnjeg lista dobio je četiri puta kao najbolji voditelj, baš kao i četiri ruže Večernjeg lista.

Zoran Šprajc (Snimio Darko Tomas/Cropix)Zoran Šprajc (Snimio Darko Tomas/Cropix)

Najveći adut Zorana Šprajca je autoironija pa se može reći da je jedina tv osoba koja uz druge kritizira i sebe do granice izrugivanja. Vjerojatno u tome i leži njegova popularnost. "Vidjet ćete emisiju punu lošeg humora, nategnutih fora, čudnih skečeva, banalnih poruka upakiranih u brzi ritam s ne baš atraktivnim voditeljem. Ukratko, vidjet ćete spoj svega i svačega, ali ćete iz nekog razloga to poželjeti vidjeti opet jer - takvo je stanje nacije", poručio je Šprajc svojoj publici prije povratka na male ekrane s kojih se ne skida posljednjih dvadesetak tjedana.

Prema službenim podacima, "Stanje nacije" je u prvom emitiranju zabilježilo odličan rezultat, što se ponovilo i u drugom i u trećem. Prve emisije prosječno je gledalo između 350.000 i 400.000 ljudi, a danas ih je prema procjenama i pola milijuna. Dakle, danas Šprajca gleda svaki sedmi ili osmi građanin Hrvatske. Sama emisija postala je najprepoznatljiviji TV brend u povijesti hrvatskog televizijskog tržišta. Publika koja voli Šprajcovu satiru, po istraživanju, ima između 35 i 65 godina, što se u svijetu smatra mlađom publikom, no žele privući još mlađu pa su aktivni na društvenim mrežama i posebnom YouTube kanalu.

Gledatelji najveća inspiracija

S obzirom da smo ga uhvatili u smišljanju nove emisije, Zoran Šprajc nije imao vremena za predugu priču. Ali, bio je reporterski jasan i poprilično otvoren u ruganju domaćim političarima, onima od Zagreba do Poreča i Buzeta.

- Kakva je gledanost emisija i javljaju li se gledatelji s idejama i prijedlozima?

- Gledatelji su naša najveća inspiracija, pažljivo pratimo sve što nam pišu, a najviše volimo kad nam pišu da nam se ne piše ništa dobro. To je uvijek jamstvo dobre gledanosti, a po tome smo nadmašili sva očekivanja.

- Uspoređuju Vas sa Zoranom Kesićem, srbijanskim voditeljem koji se također proslavio satiričkim prilozima. Smeta li Vam to ili ste zdrava konkurencija na YouTubeu?

- Znam da se ne mogu izbjeći usporedbe, ali Zoran Kesić je kategorija sam za sebe i nemamo nikakvu ambiciju nadmetati se s njim, ali svakako da nam je u nekim segmentima bio velika inspiracija. Ali kako su okolnosti u Hrvatskoj ipak bitno drugačije nego u Srbiji, tako je i fokus naše satire i kritike bitno širi nego što je u njegovoj emisiji.

Zoran Šprajc (Snimio Darko Tomas/Cropix)Zoran Šprajc (Snimio Darko Tomas/Cropix)

- Što Vas još razlikuje?

- Srpski imenjak je izvrsni stand up komičar, a ja sam daleko od toga pa se nastojim više držati forme voditelja-komentatora nego komičara.

- Inspiraciju nalazite, uglavnom, u hrvatskoj politici. Kako uspijevate, poprilično je dosadna?

- Ovisi kako gledate. Ako hrvatsku politiku tretirate kao neku važnu i ozbiljnu stvar, onda je sigurno dosadna. Ali, ako razgrnete taj privid važnosti i ozbiljnosti, onda ćete vidjeti dosta kvalitetnu satiričnu predstavu. Zar nije smiješno kad se premijer hvali povećanjem plaća od šest posto, a inflacija je trinaest posto? Zar nije smiješno kad se Vlada hvali kupovinom eskadrile nadzvučnih aviona, a ne može obnoviti tri kuće na Baniji? Meni je to totalni šou.

- Tko je, po Vašem mišljenju, izazovniji lik, da ne kažem karikaturalniji - Zoki, Plenki ili Njonjo?

- Svatko u toj predstavi ima svoju ulogu i svatko je nastoji odraditi najbolje što može pa mi je teško bilo koga izdvojiti. Doduše, Plenković u tom scenariju ima najviše teksta i jako ga je dobro svladao pa mi je realno on najdraži glumac.

- A državni poglavar?

- Milanović je odličan u improviziranom stand up nastupu jer čak i kad priča gluposti to izgleda jako pametno. Jandroković pak dosta radi na sebi, uči od njih dvojice najboljih i moguće je da će jednog dana on imati glavnu ulogu. Znam da se to čini smiješno nemoguć, ali ne zaboravite da živimo u komediji u kojoj je sve moguće.  

Nacija ima budućnost

- Ima li na sceni netko koga ne želite komentirati?

- Izbjegavamo epizodne likove, osim ako nemaju neke specifične vrijednosti, recimo vrijednost od milijardu kuna.

- Pratite li Istrijane, barem Nina i Kajina?

- Jako mi se sviđa njihov pristup politici, obojica su shvatila da je bolje biti prvi na selu nego drugi u gradu. Kako bi mogao ostvariti tu ideju Jakovčić si je zbog toga kupio cijelo selo, a Kajin je to odradio s mnogo manje novaca, ali s istim rezultatom. U svakom slučaju ljudi vrijedni divljenja.

Zoran Šprajc (Snimio Darko Tomas/Cropix)Zoran Šprajc (Snimio Darko Tomas/Cropix)

- Ima li pritisaka od strane političkih stranaka i političara?

- Ne znam zašto bi bilo, uvijek ih spominjemo u emisiji, a to je njima ipak najvažnije.

- Dobivate li tužbe?

- Da, ali isključivo zato što smo društveno odgovorna emisija i nastojimo naći posla i za naše kolege u pravnoj službi. Bez nas bi se osjećali neiskorišteni i suvišni, a s nama se osjećaju profesionalno potpuno ispunjeni.

- Namjeravate li nešto mijenjati u emisiji?

- Možda promijenimo stol i stolicu, gledatelji moraju vidjeti da jako ulažemo u namještaj ako već ne u sadržaj. To danas rade sve velike tv emisije.

- Vaš tip emisije dobro bi odgovarao i streaming platformama. Je li budućnost televizije u streamu ili ima još dosta onih koji gledaju na tradicionalan način?

- Stanje nacije od početka je postavljeno kao streaming ili on demand emisija, na RTL-ovom You tube kanalu i Facebooku Zoran Šprajc postavljena je u desetak klipova koji se mogu nezavisno gledati i sherati, a jedna smo od rado posjećenih destinacija i na našoj platformi RTL Play. Što bi se reklo, spremni smo za budućnost, jer kad izumre današnja generacija gledatelja tradicionalno tv emitiranje opstat će jedino u živom prijenosu političkih, sportskih i društvenih događaja.

- Poznati ste po promjenama. Istinsko stanje nacije se ne mijenja, glasa se za HDZ i uživa u nogometu. Imate li već nove planove?

- Nacija koja glasa za HDZ i više voli nogomet nego školu ne treba brinuti za svoju budućnost. Tako i mi, nemamo nikakvih planova s ovakvim Stanjem nacije.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter