ZAGREB

DZS: Maloprodaja porasla šestu godinu zaredom

| Autor: Hina
(Hina/EPA)

(Hina/EPA)


U Hrvatskoj je u prosincu prošle godine potrošnja u maloprodaji realno porasla za 4,5 posto u odnosu na isti mjesec godinu dana prije, a rast je ostvaren i u cijeloj prošloj godini, šestoj zaredom.

Državni zavod za statistiku (DZS) objavio je u četvrtak izvješće o prometu u trgovini na malo, a prema kalendarski prilagođenim podacima, potrošnja je u prosincu realno porasla za 0,9 posto u odnosu na prethodni mjesec, dok je u odnosu na prosinac 2018. porasla za 4,5 posto.

To je znatno brži rast nego u studenome, kada je potrošnja porasla 2,5 posto na godišnjoj razini.

Na godišnjoj razini realni promet od trgovine na malo kontinuirano raste od lipnja ove godine. Naime, nakon svibnja u kojemu je zabilježen pad na godišnjoj razini za 1,9 posto po prvi put nakon 56 mjeseci rasta, u lipnju je potrošnja skočila za 5,9 posto. Maloprodaja je u srpnju na godišnjoj razini porasla za 3,6 posto, u kolovozu 1,2 posto, rujnu 3,5 posto te listopadu za 3,1 posto.

U prosincu je na godišnjoj razini promet od trgovine na malo hranom, pićem i duhanskim proizvodima porastao za 2,3 posto, dok je maloprodaja neprehrambenim proizvodima skočila za 6,8 posto.

Maloprodaja je u prosincu u odnosu na isti mjesec 2018. godine porasla u svim trgovačkim strukama - nespecijaliziranim prodavaonicama pretežno živežnim namirnicama 4,2 posto, prodaja motornih goriva porasla je za 8,3 posto, u ostalim nespecijaliziranim prodavaonicama 13,2 posto, ljekarnama 9,3 posto itd.

Potrošnja porasla šestu godinu zaredom

U cijeloj 2019. promet u trgovini na malo realno je porastao za 3,6 posto u odnosu na prethodnu godinu. To je šesta godina zaredom kako je potrošnja porasla, ali nešto slabije nego u 2017., kada je njezin rast iznosio 4,7 posto te 2018. kad je iznosio 3,8 posto.

Promatrano prema trgovačkim strukama, nominalni indeksi prometa u trgovini na malo ukazuju na rast prometa svih trgovačkih struka. Pri tome su motorna goriva i maziva koji u ukupnom maloprodajnom prometu čine 15,5 posto ostvarili godišnji rast prometa od 2,9 posto dok je kod nespecijaliziranih prodavaonica pretežno živežnim namjernicama s udjelom od 36 posto rast bio izraženiji, 4,2 posto. Zamjetnu godišnju stopu rasta zabilježile su i ostale nespecijalizirane prodavaonice (10,8 posto) s udjelom od 7,3 posto u maloprodajnom prometu.

"Uz okruženje potisnute inflacije te smanjenje troškova zaduživanja, snažan učinak došao je od odličnih rezultata iz turizma koji su se multiplikativno odrazili na cjelokupno gospodarstvo kroz poboljšanja na tržištu rada te veći raspoloživi dohodak kućanstava koji je podržan i poreznim izmjenama", kažu analitičari Raiffeisen banke.

Očekuju da će solina kretanja na tržištu rada, nastavak kreditiranja stanovništva, niska inflacija te očekivanja da će i 2020. donijeti dobre turističke rezultate,podržavati optimizam potrošača koji se nalazi na svojim najvišim vrijednostima otkada se provode ankete.

"Štoviše, detaljniji pogled na očekivanja kućanstava sugerira da se potrošači uslijed rasta raspoloživog dohotka sve više usmjeravaju na kupnju trajnih potrošnih dobara. Stoga, povoljna kretanja u maloprodaji očekujemo i tijekom ove godine", kažu u RBA-u.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter