(Snimio Borna Filic / Pixsell)
Od četvrtka, 9. listopada, sve banke u državama članicama europodručja, uključujući i hrvatske banke, obvezne su omogućiti zaprimanje i slanje instant kreditnih transfera, čime završava druga faza implementacije kojom sve banke u Hrvatskoj omogućuju svojim klijentima instant plaćanja u eurima.
Instant plaćanjem se račun primatelja odobrava u svega nekoliko sekundi, 24 sata dnevno, 365 dana u godini, kako unutar zemlje tako i prema inozemstvu unutar SEPA europodručja. Prilikom zadavanja naloga korisnici će moći odabrati žele li instant ili redovno plaćanje, pri čemu je naknada za izvršenje platne usluge jednaka. Iz Hrvatske udruge banaka podsjećaju da su od 9. siječnja ove godine banke obavezne prihvaćati nacionalne i prekogranične SEPA kreditne transfere, dok od 9. listopada obveza postaje i njihovo slanje, čime instant plaćanja u eurima postaju univerzalno dostupna svim korisnicima i novi standard u bankarskom sustavu Hrvatske, iako je velik broj banaka već i prije regulatornih rokova omogućavao primanje i slanje nacionalnih i prekograničnih SEPA instant kreditnih transfera u euru.
Istodobno s potpunom dostupnošću instant plaćanja uvodi se i Usluga provjere primatelja plaćanja (Verification of Payee – VoP), a VoP omogućuje platiteljima provjeru podudara li se ime i prezime ili naziv primatelja s vlasnikom IBAN-a prije slanja naloga na izvršenje, a platitelj sam odlučuje želi li nastaviti s plaćanjem ili odustati od autorizacije naloga. Uvođenjem VoP usluge smanjuje se rizik od prevara, sprječavaju se pogrešno usmjerena plaćanja i smanjuje se broj grešaka prilikom unosa podataka.
– Uvođenjem instant plaćanja u kombinaciji s VoP uslugom, građani i poduzetnici dobivaju najvišu razinu brzine i sigurnosti u svakodnevnom poslovanju. Ova promjena predstavlja važan iskorak u digitalizaciji financijskih usluga i jačanju povjerenja u platni sustav Republike Hrvatske, a iza svega stoje snažna ulaganja banaka kako bi sustav pouzdano funkcionirao, poručila je direktorica Hrvatske udruge banaka Tamara Perko.
Iz HUB-a ističu da u Hrvatskoj već godinama postoji automatsko popunjavanje podataka primatelja plaćanja na temelju Jedinstvenog registra računa (JRR), koje klijentima značajno olakšava plaćanja prema domaćim poslovnim subjektima i smanjuje mogućnost pogreške, dok nova usluga provjere primatelja plaćanja (VoP) nadograđuje postojeću praksu jer se primjenjuje šire – na sva domaća i prekogranična plaćanja u eurima, uključujući i fizičke osobe.
Instant plaćanja i VoP usluga donose građanima i poduzetnicima jednostavnije, sigurnije i brže poslovanje. Novi sustav postavlja viši standard pouzdanosti i povjerenja u financijske transakcije, čime Hrvatska potvrđuje svoju pripadnost krugu najrazvijenijih europskih platnih sustava, poručuju iz HUB-a.
Financijska agencija je kao nacionalna financijska infrastruktura, u suradnji s bankovnom zajednicom, osigurala pouzdanu infrastrukturu za instant slanje i primanje te uslugu provjere primatelja plaćanja kako bi Hrvatska bila spremna na ovu veliku promjenu jer je implementiran sustav koji omogućuje da svaka transakcija bude izvršena u roku od 5 sekundi te sigurna i potpuno usklađena s europskim standardima.
Uvođenjem instant plaćanja građanima će uplaćena sredstva na računu biti dostupna odmah, u bilo koje doba dana, bez obzira na vikend ili praznik, pri čemu će plaćanja biti jednako brza i unutar Hrvatske i prema državama članicama EU-a, dok će poduzetnici dobiti bolji protok sredstava i veću likvidnost.