Ilustracija (Snimio Srećko Niketić / Pixsell)
Vlada više neće regulirati maloprodajne cijene goriva nakon što je jučer donijela odluku kojom se Uredba o utvrđivanju najviših maloprodajnih cijena naftnih derivata više neće donositi. Iz Vlade ističu da je odluka donesena na temelju praćenja globalnih tržišnih kretanja i temeljite analize koja je pokazala stabilizaciju globalnog i regionalnog tržišta nafte i naftnih derivata, s više predvidivim cijenama i sigurnom opskrbom.
No, iz Vlade poručuju da će zajedno s Ministarstvom gospodarstva nastaviti s praćenjem kretanja cijena nafte i naftnih derivata na veleprodajnom tržištu i nadzorom kretanja cijena naftnih derivata na maloprodajnim mjestima. Ministar gospodarstva Ante Šušnjar jučer je poručio da je Vlada spremna ponovo intervenirati ako dođe do neopravdanog rasta cijena naftnih derivata.
– Nećemo dopustiti da dođe do neopravdanog, prekomjernog porasta cijena koji bi znatno utjecao na životni standard naših građana ili stabilnost poslovanja hrvatskih poduzeća, poručio je Šušnjar, dodavši da Vladina odluka o prestanku regulacije cijena goriva nema veze s turističkom sezonom, kazavši da bi cijene pojedinih derivata čak mogle i pasti. Također je ustvrdio da se stanje na tržištu stabiliziralo i da je predvidivo.
– Nakon pomnih analiza i promišljanja utvrdili smo da je tržište već neko vrijeme stabilno, da nema volatilnosti koja je do sada vladala, gdje smo morali donositi uredbe kako bismo zaštitili standard naših građana, a i gospodarstva. Odlučili smo ići putem deregulacije cijena goriva, naglasio je Šušnjar.
Pozvao je sve aktere tog tržišta, pogotovo distributere naftnih derivata, da budu odgovorni, "da tržišnim mehanizmima i konkurentnosti privuku kupce i izbore se za svoje mjesto na tržištu", ujedno im poručivši da će država "pomno pratiti njihovo ponašanje i formiranje cijena".
Energetski stručnjak Davor Štern kaže da će ukidanjem regulacije sigurno doći do razlike u cijenama goriva među distributerima jer bi se u protivnom radilo o kartelnom udruživanju, a ministar Šušnjar procjenjuje da bi razlika u cijeni prosječnog spremnika goriva iznosila oko dva eura.
– Ukidanje dosadašnjeg hvalevrijednog Vladinog utjecaja na tržište cijena naftnih derivata kad je trebalo sigurno će utjecati na cijene goriva u Hrvatskoj, iako cijena sirove nafte već duže vrijeme pada unatoč geopolitičkim promjenama, no ostaje pitanje što će biti s cijenama plina i struje, kaže Štern, dodavši da je dobro što se ukida Vladina uredba jer time više neće biti nervoze koju su, kaže, stvarali mediji svaki put kad bi cijena benzina poskupjela za jedan cent, dok je cijena kruha, navodi, poskupjela za 40 posto. Također dodaje da je za očekivati da će maloprodajne cijene goriva na autocestama i dalje biti više nego na ostalim prometnicama.
Vlada je najviše cijene naftnih derivata utvrđivala posljednje tri godine i to svaka dva tjedna, a u razdoblju kad su globalna tržišta bila iznimno nestabilna, cilj Vlade bio je zaštititi standard građana i osigurati stabilnost gospodarstva, a mjere su se prilagođavale prateći kretanja na globalnom tržištu nafte. Sada je tome došao kraj, a ministar gospodarstva kaže da se "vraćamo tržištu".
– Mi smo tržišna ekonomija, a Vlada je tu da prati i reagira bude li potrebe, kao i što je bilo prethodne tri godine, rekao je Šušnjar, dodavši kako Vladina odluka nema veze s turističkom sezonom, budući da smo tržišna ekonomija te da je ovo sada najbolja prilika da se to napravi.
Prema podacima Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja, primarni utjecaj na formiranje maloprodajnih cijena goriva imaju faktori na koje trgovci motornim gorivima u pravilu ne mogu utjecati – nabavna cijena goriva, trošarine i porez, dok se mehanizam regulacije cijena goriva temeljio na ograničavanju najviše dopuštene maloprodajne cijene putem formule koja uključuje prosječnu cijenu naftnih derivata na mediteranskom tržištu, odnos tečaja lokalne valute u odnosu na američki dolar i ograničenu trgovačku maržu. Takav pristup omogućio je stabilizaciju cijena i zaštitu krajnjih potrošača tijekom iznimno nestabilnih gospodarskih uvjeta.
Grupa Petrol je pozdravila odluku o ukidanju regulacije maloprodajnih cijena goriva te navode da odluka označava prijelaz s modela državne kontrole cijena prema otvorenijem i odgovornijem tržišnom okruženju. Kažu da je odluka o liberalizaciji cijena goriva opravdana i potrebna jer dolazi u trenutku tržišne stabilnosti. Samo u uvjetima otvorenog tržišta možemo snažno ulagati u obnovljive izvore energije i novu infrastrukturu, a istovremeno osigurati stabilnu i povoljnu opskrbu građanima, poručuju iz Petrola.
Trenutno je u Hrvatskoj više od 700 benzinskih postaja, od kojih je 396 u vlasništvu Ine.
– Ina pozdravlja odluku o ukidanju Uredbe o utvrđivanju najviših maloprodajnih cijena naftnih derivata, smatrajući je korakom prema dugoročno održivom i tržišno orijentiranom poslovnom okruženju, kažu iz Ine.
– Vjerujemo da će ova mjera pridonijeti boljoj fleksibilnosti na tržištu te omogućiti daljnje unapređenje usluga i investicija, ističu iz Ine.