(Hina/EPA)
Američke 'zelene' subvencije mogle bi zakočiti nastojanja Europske unije da što prije smanji ugljičnu emisiju, upozorio je čelnik europskog proizvođača zrakoplova Airbusa, naglasivši i važnost ravnopravnog tržištnog natjecanja.
Zakon o smanjenju inflacije (IRA) predviđa subvencije za kompanije koje 'zelene' proizvode, poput električnih vozila, baterija i opreme za fotonaponske sustave i vjetroturbine, proizvode u SAD-u i porezne olakšice za kupce, što je podiglo prašinu u Europi.
Europske vlade strahuju da će kompanije zbog američkih subvencija i nižih cijena energije u SAD-u preseliti proizvodnju preko Atlantika.
IRA je "destabilizirala" ravnopravno natjecanje američkih i europskih kompanija, ponudivši subvencije koje bi mogle poslove mogle privući u Sjedinjene Države, upozorio je šef u utorak izvršni direktor europskog zrakoplovnog koncerna Airbusa Guillaume Faury.
U govoru u washingtonskom Aero Clubu, Faury je istaknuo da Airbus pozdravlja "vrlo snažan zamah" koji je novi zakon osigurao zelenoj energiji, posebno energiji vodika, ali je dodao da je "apsolutno bitno" da se sačuva ravnopravno tržišno natjecanje.
Europa i SAD imaju različiti pristup dekarbonizaciji, pa tako američka vlada daje prednost subvencijama, a Europska unija regulaciji, konstatirao je šef Airbusa.
"Na kraju će željeni rezultat donijeti kombinacija (ta dva pristupa)", smatra.
Europska komisija predložila je početkom veljače da se poveća razina dopuštene državne pomoći kako bi se Europa mogla natjecati sa SAD-om.
Bruxelles je sugerirao i prenamjenu postojećih fondova EU-a, brže odobravanje zelenih projekata, poticaje za poboljšanje strukovnog znanja i vještina i sklapanje trgovinskih sporazuma kako bi se osigurala opskrba ključnim sirovinama.
Predsjednik Europske investicijske banke (EIB) Werner Hoyer predložio je pak u razgovoru za njemački Der Spiegel da EU oformi novi fond, dodavši da bi model mogao biti fond osnovan u pandemiji covida 19.
Novi fond koristio bi se za promicanje tehnologije i industrije koje Europi osiguravaju konkurentsku prednost, a njegovo osnivanje ne bi zahtijevalo povećanje kapitala EIB-a, naglasio je Hoyer, dodavši da bi banci bila potrebna jamstva EU-a ili zemalja-članica.