istarsko narodno kazalište

Protekla godina u znaku značajnih (pozitivnih) promjena: Rasprodane predstave i priče sa snažnim autorskim pečatima

| Autor: Mladen Radić
Petra B. Blašković u »Francamente« (Foto INK/Karlo Čargonja)

Petra B. Blašković u »Francamente« (Foto INK/Karlo Čargonja)


Još jedna je godina iza pulskog gradskog kazališta u kojem se nisu dogodile promjene samo na repertoaru. U prvoj polovici godine održane su tri premijere i to redom »Francamente« Petre B. Blašković, »Levan Beach hotel« u režiji Jasminka Balenovića i »Narodni poslanik« Branislava Nušića u režiji Snežane Trišić.

Početak 2023., odnosno ono prijelazno razdoblje između kasne zime i ranog proljeća bilo je vrijeme rasprodanih predstava, ne samo premijernih pulskih i ne samo na maloj sceni, i vrijeme je to jednog nevjerojatnog entuzijazma koji se istovremeno osjeća u centru grada i djelomično na periferiji.

Iskričava energija

Je li to bilo zbog novootkrivenog postpandemijskog poleta ili zbog nečeg drugog, ali Pula u to vrijeme u kazalištu i obližnjem kvartu živi punim plućima. To se ne događa planski, već nekom iskričavom sinergijom, dok u kazalištu publika oduševljeno prati »Francamente« ili »Levan Beach hotel«, a do zadnjeg mjesta popunjava Malu scenu i na gostovanju predstave »Tesla: prilagođavanje anđela«. Veliki izumitelj i dalje je zanimljiv publici makar i u jednoj ovakvoj više fikcijskoj nego fakcijskoj priči.

Početkom lipnja na veliku pozornicu vraća se veliki Branislav Nušić odnosno njegov »Narodni poslanik« nastao u suradnji s Narodnim kazalištem iz Subotice. Mogao je »Narodni poslanik« biti malo manje razvučen i rasterećen nepotrebnih glazbenih numera, ali Nušić je uvijek dobrodošao.

Ipak, 2023. značajna je za INK zbog dvije promjene. Prvo, krenulo se u renoviranje velike scene, a drugo, imenovan je novi umjetnički voditelj ove kazališne kuće, a to je Matija Ferlin, zamijenivši na tom mjestu Luku Mihovilovića koji je ostao raditi kao glumac. Kako po onoj staroj »predstava mora ići«, tako je program prebačen na Malu scenu gdje predstave počinju naputkom o izlasku sporednim putem kroz kostimografsku radionicu. Ferlin je krenuo ambiciozno osmislivši novi program, malo drukčiji i prilagođen novim uvjetima te režiravši predstavu »Majka i dijete« s Jadrankom Đokić i Ugom Koranijem. Doveo je i gostujuće predstave koje su u pravilu kratke, monoforme, nakon kojih obično slijedi razgovor s autorom i protagonistom. Svoju ideju sažeo je u naziv »Oda mladosti« i ako je bilo neke skepse, Ferlinovo preslagivanje i prilagođavanje novim uvjetima se isplatilo. Doveo je kvalitetne predstave, a i razgovori nakon izvedbi postaju sve zanimljiviji, dok se publika opušta i privikava novom formatu u kojem sve željnije sudjeluje tako da su ćakule i druženja nakon predstave u prostoru koji bi trebao biti kazališni kafić postale jednako važan segment kazališne večeri. U opuštenoj atmosferi koja od formalnog vrlo brzo preraste u neformalnu i neslužbenu mogu se čuti stvari koje se inače ne bi čule pred upaljenim kamerama i snimačima zvuka.

Pulske snage

Što se tiče samih predstava u ovom završnom dijelu godine, bilo je nekih iznimno kvalitetnih, ali kao najbolju istaknuo bih žestoku »Cure« Kolektiva Igralke iz Rijeke, predstavu koja će u gledateljima tih sat vremena izbrisati pojam ravnodušnosti. Vjerujem da je nemoguće ostati ravnodušan na jednu ovakvu priču koja je ženska, ali namijenjena je svima i koja tako snažno udara u glavu, ali s mjerom tako da unatoč potresnim scenama ne izaziva gađenje nego osim što postavlja pitanja nudi i neke odgovore te nekim čudom uspijeva završiti u suzdržanom, ali neslomljivom optimizmu.

Vidjeli smo tu i »Mala čuda« autorice Sanje Milardović koja je pokazala koliko je važno imati karakter u predstavi te još neke predstave poput »Klown«, »San i ludilo«, »Ništa im neće bit’«..., održan je i Tjedan suvremenog cirkusa te nekoliko predstava 29. PUF-a.

Među ovim gostima bilo je mjesta i za pulske snage, konkretno za Niku Janković Disney kao autoricu predstave »Unisono« u kojoj je nastupio pulski plesač Arian Šajina, smješten kao glavni lik u antiutopijski ali i prilično realni svijet u kojem greška u sustavu može u trenu uništiti ljudski život. Sve te predstave pokazuju da i dalje na domaćoj kazališnoj sceni ima mladih ljudi koji inspiraciju traže u sebi, tj. bave se autorskim pričama i itekako imaju što za reći. Unatoč situaciji koja nije baš bajna za mlade kazalištarce, snage i volje i dalje ima. Kada već spominjem mlade talentirane kazališne snage u kontekstu snage i volje, i to one pulske snage, u Pulu se vratio Gabrijel Lazić koji priprema predstavu.

Ferlin je osim predstava i razgovora uveo i predavanja, od kojih je za sada realizirano jedno i to ono Lea Rafolta, no nova su predavanja na kazališne teme već u planu. Tako da kada se podvuče crta, Ferlinove promjene pokazale su se dobrodošlim osvježenjima koja nisu tek konfekcijska već imaju svoj smisao, kakva u cjelini treba biti i jedna solidna predstava.

Jazz i jazzino

Za sada čekamo da se završe radovi na velikoj dvorani pa da osim predstava INK opet ugosti velikane jazza na Backstage Live Pula Festivalu kao što su ove godine to bili Donny McCaslin ili Fred Hersch. Zato je tu bio »Jazzino«, jazz koncerti na kojima su se prije svega klinci, a onda i oni malo stariji mogli upoznati s jazzom i nešto naučiti jer nikad nije kasno doznati nešto novo. U sklopu programa »Samo najbolje« za ljubitelje klasike nastupili su Jovana Raljić i Clemens Zeilinger zatim Marijan Đuzel te Martina Filjak i Monika Leskovar.

Održana je i prva Smotra pripovijedanja i kamišibaja SPIKA s 26 sudionika, učenika osnovnih i srednjih škola iz Istarske županije. Aktivan je opet bila Andrea Gotovina predstavivši početkom svibnja »Choreopraksu« sa sedam točaka, sedam izvedbi čiji su autori i glavni pokretači sami mladi polaznici i polaznice Plesnog studija INK-a. Ipak, pravi »hit« postala je radionica plesa i scenskog pokreta za umirovljenike koja je pokrenuta u listopadu i do sada privukla već više od 30 polaznika.

Promjene

Kada se podvuče crta, Ferlinove promjene pokazale su se dobrodošlim osvježenjima koja nisu tek konfekcijska već imaju svoj smisao, kakva u cjelini treba biti i jedna solidna predstava. Za sada čekamo da se završe radovi na velikoj dvorani pa da osim predstava INK opet ugosti velikane jazza na Backstage Live Pula Festivalu kao što su ove godine to bili Donny McCaslin ili Fred Hersch.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter









Web kamere

Pula

Pula: Banjole bay
Pula: Banjole bay

Pula

Pula: Forum
Pula: Forum