EUROPARLAMENTARKA

Biljana Brozan žestoko napala Temu: "U strukturi igračaka se nalaze kemikalije koje izazivaju gušenje..."

| Autor: Glas Istre
(Foto: Facebook)

(Foto: Facebook)


Europarlamentarka iz redova SDP-a Biljana Borzan (S&D) komentirala je u N1 Studiju uživo tržišne regulacije koje Europska unija provodi kada su u pitanju digitalna tržišta poput kineskog Temua. Komentirajući uobičajene probleme tržišta kao što su Ali Express ili Temu koje potrošačke udruge prijavljuju, Borzan je rekla kako oni variraju od zdravstvenih do izostanka usklađenosti s propisima Europske unije.

"Dakle, potrošačke udruge iz 17 zemalja Europske unije su se požalile na određene nepravilnosti. Tu se radi o zdravstvenoj opasnosti, o tome da proizvodi nisu usklađeni s našim propisima, koji su, moram reći, najstroži u svijetu i najviše zaista štite naše potrošače, no uvijek ima onih koji pokušavaju u toj masi robe koju uvozimo u EU prošvercati nešto što nije u skladu s našim propisima."

Dodala je i da udruge prijavljuju sumnje na to da je roba proizvedena protivno zakonima Europske unije, pogotovo u smislu izrabljivanja radnika, što mi kao EU ne prihvaćamo i što vrlo često u svoje trgovinske sporazume stavljamo kao uvjet razmjene.

Zdravstvena rizičnost robe

Borzan je navela da su dječje igračke proizvodi koji se najčešće prijavljuju zbog potencijalnih zdravstvenih rizika. "Nažalost, ono što mogu reći jest da su najviše prijavljivane igračke. Svi smo osjetljivi na djecu i jednostavno se primijeti da se u strukturi igračke nalazi kemikalija koja može izazvati kožne iritacije, gušenje i slično. Takve proizvode je potrebno što prije povući s tržišta", rekla je i dodala da se na samom tržištu prijavljuje cijeli niz proizvoda te da je "sve na neki način pod upitnikom".

"Uvijek upozoravam ljude da gledaju ima li proizvod oznaku C, a to znači da je proizveden prema standardima EU. To je manji problem kada se kupuje fizički u trgovini, a veći kada se kupuje online jer često ne znate je li tako označen. Inspekcije su tu i kroz carinu i kroz nadzor u samoj trgovini… Mislim da nikada nećemo imati apsolutno savršeno tržište, ali tomu treba težiti da bi potrošači bili zaštićeni."

Očitovanje Temua

Osvrćući se na reakciju Temua o navodima potrošačkih udruga te na očitovanje koje je trebao dostaviti Europskoj komisiji, Borzan je pojasnila da podaci o tome nisu javni.

"Oni (Temu) su rekli da će biti apsolutno na raspolaganju za svaku suradnju, da smatraju da nisu krivi, ali nažalost, u ovom trenutku je to i dalje na razini komunikacije Europske komisije i Temua. Ti podaci nisu javni, još uvijek ne znamo jesu li se oni odazvali i pokušali opravdati svoju poziciju. Ako jesu, na to će EK reagirati tako da će reći da je sve u skladu s propisima ili će reći 'ovdje je došlo do prekršaja' i predložiti što bi se kao sankcija trebalo napraviti", rekla je Borzan te dodala da će u slučaju nepoštovanja propisa Temu vjerojatno biti sankcioniran kaznom "odvraćajućeg iznosa".

Dodala je i da kazne, kada se radi o digitalnom tržištu, idu do razine od "šest posto globalnog prometa", što je za Borzan iznos koji bi trebao biti demotivirajući za svakoga.

Borzan je podijelila i par savjeta o tome kako da potrošači izbjegnu prevare i potencijalno rizične proizvode.

"Univerzalan savjet je da, ako nešto izgleda predobro da bi bilo istinito, možete biti sigurni da se radi o prevari. Ako je toliko jeftino, a izgleda jako dobro, vrlo vjerojatno ćete se razočarati kada dođe na vašu adresu…. Treba biti oprezan."

Problem bacanja hrane

Borzan se osvrnula i na problem bacanja hrane u Hrvatskoj i EU.

"Problem je jako kompleksan i razlikuje se od države do države… Godišnje se u EU baci 59 milijuna tona hrane, od toga prosječan stanovnik baca 130 kg hrane… Hrvatska je na 110 kilograma, što je negdje donja polovica. Najbolje države su Rumunjska i Bugarska, s 50 do 60 kilograma, a najgore su Grčka i Malta, koje bacaju do 200 kilograma po stanovniku", izjavila je Borzan.

Navela je i da je najveći problem u Hrvatskoj bacanje hrane iz kućanstava. "Mi u Hrvatskoj bacamo tri četvrtine hrane iz naših kućanstava. Građane se ne educira dovoljno o vrijednosti hrane, o tome koja je razlika između 'upotrijebiti do' i 'najbolje upotrijebiti do', što čini oko 10 posto problema", zaključila je Borzan.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter