izazovi i prilike

Transformacija poštanskog sektora: elektrifikacija, održivost i novi obrasci kupovine

| Autor: Glas Istre
(Foto HP)

(Foto HP)


Zadnjih nekoliko godina kupoprodaja rabljene odjeće, obuće i ostalih second-hand stvari korištenjem internetskih platforma doživljava pravi procvat diljem svijeta, osobito u svjetlu kružnoga gospodarstva i rastuće svijesti o potrebi očuvanja okoliša radi ublažavanja klimatskih promjena. Globalne i lokalne verzija oglasnika sve su popularnije među kupcima koji traže održivije, pristupačnije i drukčije načine kupovanja. Ovaj trend, koji je bio ubrzan pandemijom i sve većom sviješću o ekološkom otisku modne i potrošačke industrije, sada se ukorijenio kao stabilan oblik kupovanja osobito među mlađim naraštajima.

Popularnost platformi za razmjenu i prodaju rabljene odjeće, u zadnje je dvije godine "eksplodirala" u mnogim europskim državama, uključujući i Hrvatsku. Jednostavnost korištenja, sigurni sustavi plaćanja i mogućnost slanja uz pomoć integriranih dostavnih opcija učinili su ovakve servise iznimno pristupačnim.

Novi trendovi u online kupovini jačaju pritisak na poštanske operatore

I dok kupci dobivaju jeftiniju i ekološki prihvatljiviju alternativu, logistički sektor suočava se s novim izazovima i prilikama. Upravo zbog toga poštanski operatori i ostale dostavne tvrtke neprestano ulažu u svoju paketnu infrastrukturu i kapacitete kako bi prevladale nametnute izazove i kada je riječ o prihvatu, prijevozu i dostavi rastućih količina paketa. A kupoprodaja rabljene robe preko e-platforma, primjerice u Ujedinjenom Kraljevstvu, prema procjenama godišnje vrijedi 7 milijardi funta i tim se biznisom bavi više od polovine odraslih stanovnika ove zemlje.

Industrija dostave paketa doživljava snažan rast zahvaljujući ovoj promjeni u potrošačkom ponašanju. Sve veća razmjena pojedinačnih pošiljaka među krajnjim korisnicima (tzv. C2C – consumer to consumer model) zamjenjuje tradicionalne velike isporuke iz skladišta. To zahtijeva prilagodbu u logistici: više lokalnih punktova za preuzimanje, fleksibilnije rute i razvoj mikrodostavnih centara u urbanim sredinama. Osim tehnoloških inovacija, sve veći pritisak stavlja se i na ekološki aspekt dostave. Kupovanje rabljene robe često je motivirano željom za održivošću, pa je i očekivanje da i dostava bude što "zelenija“. Zato operatori i dostavne tvrtke ulažu u električna vozila, biciklističke kurirske mreže i optimizaciju ruta.

Poštanski operatori još 2008. godine prepoznali su svoju ulogu u naporima svjetske zajednice u smanjenju štetnih utjecaja na okoliš. U okviru Svjetske poštanske korporacije (IPC) te je godine razvijen Environmental Measurement and Monitoring System (EMMS), globalna inicijativa poštanskih operatora koja je osigurala zajedničko mjerenje ugljičnog otiska i uspostavila strukturu izvješćivanja. Sudionici programa na taj su način mogli podijeliti svoje strategije upravljanja ugljikom i okolišem, učinak i postignuća. Inicijativa je proširena 2019. godine i preimenovana u Sustainability Measurement and Management System (SMMS).

Hvalevrijedni rezultati

Od početka suradnje do danas poštanski operatori smanjili su emisije štetnih plinova za 40%, odnosno za više od 31 milijun tona CO2 te su se obvezali postići daljnje smanjenje do 50% do 2030. godine. Smanjenje emisija jednako je uštedama koje bi se postigle korištenjem 31 milijun solarnih panela godišnje ili uklanjanjem približno 6,7 milijuna automobila s cesta tijekom jedne godine. 

No SMMS nije jedini projekt koji među svojim članovima broji poštanske operatore. Među istaknutijim inicijativama su Science Based Targets (SBTi) čiji se članovi obvezuju na kratkoročne ciljeve kojima će prepoloviti emisije štetnih plinova do 2030. i The Climate Pledge globalnog brenda Amazon, inicijative koja je posvećena postizanju nulte stope emisije ugljika do 2040. godine.

Poštanski sektor jedna je od najdinamičnijih branši na kojoj se prelamaju izazovi poput klimatskih promjena, intenzivnih tržišnih trendova, proboja novih tehnologija i geopolitičkih previranja. No poštanski operatori te izazove vide kao velike prilike. Održivo poslovanje kojeg nose energetski učinkovite inovacije i vozila na električni pogon prilika su ne samo da pošta vrati dug planetu, nego da i ojača vlastitu konkurentnost. 

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter


Trenutno na cestama