(Snimio Milivoj Mijošek)
Dvadeset godina nakon što je otvorio svoja vrata u Hrvatskoj, Philip Morris Zagreb (PMZ) danas ne slavi samo jubilej, već i značajnu poslovnu transformaciju - onu koja nadilazi duhansku industriju kakvu poznajemo. Iz tvrtke koja je donedavno bila sinonim za tradicionalnu proizvodnju i prodaju cigareta, prerasli su u kompaniju usmjerenu na znanost, tehnologiju i razvoj inovativnih bezdimnih proizvoda. I to, s jasnim ciljem - stvoriti budućnost bez dima.
Philip Morris International (PMI) je u posljednjih petnaestak godina uložio više od 14 milijardi dolara u istraživanje i razvoj bezdimnih alternativa namijenjenih punoljetnim pušačima koji ne prestaju pušiti. Više od 1.500 znanstvenika, inženjera i tehničara u istraživačkim centrima u Švicarskoj i Singapuru svakodnevno razvijaju nova rješenja koja su do sada rezultirala s više od 540 znanstvenih publikacija i preko 4.250 patenata. Philip Morris Zagreb pritom je važna karika u tom globalnom lancu promjena. Njegovi zaposlenici svakodnevno rade na tome da inovativni bezdimni proizvodi budu dostupni punoljetnim pušačima koji bi inače nastavili pušiti, a da istodobno poslovanje bude odgovorno i transparentno. Danas, više od 40 posto prihoda Philip Morris Internationala dolazi iz segmenta bezdimnih proizvoda koji su dostupni na 100 tržišta, a plan je da do 2030. godine dvije trećine ukupnog prihoda dolazi upravo iz tog područja.
(Snimio Milivoj Mijošek)
Iva Aleksandrović, voditeljica poslovanja regije Zapad, u PMZ-u je od samih početaka.
- Philip Morris Zagreb obilježava 20 godina djelovanja u Hrvatskoj, a ja s velikim ponosom mogu reći da sam član tima svih ovih godina. Karijeru sam započela kao prodajni predstavnik, promijenila sam osam pozicija unutar kompanije, a danas vodim tim zadužen za odnose s poslovnim partnerima u regiji Zapad i zajedno sa svojim timom i poslovnim partnerima ostvarujem poslovne ciljeve, kaže. Prisjećajući se svojih početaka, Iva ističe da razlika između tada i danas izgleda gotovo kao dva različita svijeta.
- Iz današnje perspektive, početak moje karijere u korporaciji izgleda kao crno-bijeli film. Tržište je bilo jednolično Komunikacija unutar korporacije je bila formalnija, svaki odjel je imamo svoj ciljeve, o osobito je to bilo izraženo unutar prodajnih i marketinških timova. Danas, zaposlenici različitih odjela i razine hijerarhije, zajedno, timski sudjeluju u projektima u kojima svi aktivno izražavamo svoja mišljenja, propitkujemo ustaljene prakse, učimo jedni od drugih i zajedno sudjelujemo u donošenju odluka. Moram naglasiti da ono što je ostalo isto kroz sve ove godine su prilike za učenje i osobni razvoj, ali i visoki standardi od kojih ne odstupamo - bilo da je riječ o kvaliteti proizvoda, izvedbi na terenu ili odnosima s poslovnim partnerima. Uspjehe slavimo, iz neuspjeha učimo, govori Aleksandrović.
Odluke koje implementiramo na terenu donosimo na temelju povratnih informacija o potrebama potrošača, a u okviru strogih zakonskih, ali i internih pravila uz nultu stopu tolerancije prema maloljetničkoj konzumaciji bilo kakvih nikotinskih ili duhanskih proizvoda, objašnjava sugovornica.
Transformacija industrije, naglašava, donijela je sasvim nove izazove.
- Tržište u kojem poslujemo se značajno promijenilo. Nekad je bilo dovoljno osigurati da proizvod bude dostupan na prodajnom mjestu, danas ulažemo puno truda u edukaciju nas samih, ali i naših poslovnih partnera. Mi smo pokrenuli transformaciju industrije u Hrvatskoj prije gotovo 8 godina s našim uređajem za grijanje duhana, potaknuti potrebom punoljetnih potrošača za alternativama koje su, iako ne bez rizika, znanstveno potkrijepljeno manje štetne u odnosu na nastavak pušenja. Potrebe potrošača danas se mijenjaju brže nego posljednjih godina i omogućile su da ove godine proširimo portfelj u segmentu e-cigareta te da predstavimo ZYN, vodeći svjetski brend nikotinskih vrećica, govori Aleksandrović.
Za Luciju Vrban, stručnu suradnicu za razvoj poslovanja, prilagodljivost promjenama u industriji koja se neprestano mijenja sastavni je dio načina rada u PMZ-u.
- Rekla bih da je kultura kod nas spoj globalne profesionalnosti i lokalne topline. Otvorenost, suradnja i podrška neminovno su vrijednosti na kojima se temelji, kao i razmišljanje van okvira, preuzimanje inicijative te kontinuirano učenje. Iako smo dio velike globalne kompanije, u našem uredu vlada dinamična, uključiva, a ponajprije prijateljska radna atmosfera. Svatko unutar tima ima priliku dati svoj doprinos i vidjeti konkretan utjecaj svog rada, objašnjava Vrban.
Sandi Božac, voditelj planiranja komercijalnih aktivnosti za slovensko tržište, u svom radu naglasak stavlja na koordinaciju timova i učinkovitu provedbu strategija.
- Raditi u kompaniji koja se aktivno mijenja za mene znači konstantno biti u prilici učiti nove stvari i imati mogućnost za sudjelovanjem na brojnim novim projektima. Također to otvara mogućnost rasta i profesionalnog razvoja, promjenom pozicija pa čak i karijere - sve to mijenjajući se skupa s kompanijom, objašnjava Sandi. Na pitanje koji je najbolji savjet koji je dobio od kolege ili mentora iz PMZ-a, Božac se prisjeća:
- "Samo je promjena stalna - nauči ju prihvatiti bez previše stresa." I zaista je tako. Pozicije, šefovi, način poslovanja, ljudi s kojima surađujemo - sve se to tijekom godina mijenja. Naučiti prilagoditi se promjenama ključ je uspjeha rada u korporaciji, napominje Božac. Mladima koji razmišljaju o korporativnoj karijeri savjetuje da se odvaže na iskustva i izvan fakulteta.
(Snimio Milivoj Mijošek)
- S obzirom na konstantne i sve brže promjene mladi danas u najmanju ruku mogu očekivati da će se njihov opis posla drastično mijenjati tokom karijere i da je učenje i usavršavanje konstanta. Mladima koji razmišljaju o karijeri u korporaciji savjetovao bih da krenu čim ranije i već za vrijeme faksa iskoriste što više prilika kako bi se diferencirali od ostalih - od raznih pripravničkih programa, Erasmusa do tečajeva, Case study natjecanja i slično. Sve su to prilike da se istaknu, dođu u kontakt s budućim poslodavcima, rade na svojim vještinama ili osobnom razvoju, kaže.
Za Dajanu Mišić, stručnu suradnicu za razvoj poslovanja najveća vrijednost PMZ-a su ljudi i energija koja ih povezuje. Ono što ju motivira i pokreće u radu, uz dinamično okruženje, je i suradnja s različitim ljudima i poslovnim partnerima, ali i mogućnost rada na projektima koji donose inovacije.
- Volim kada korporacija potiče inicijativu i kreativnost te nudi priliku da se ideje pretvore u konkretne rezultate. Promjene koje je Philip Morris Zagreb proveo doživljavam kao jasan pokazatelj da kompanija razmišlja dugoročno i odgovorno prema svojim kupcima i tržištu. U vremenu kada se tržište brzo mijenja, PMZ je pokazao sposobnost da se prilagodi i zadrži fokus na inovacijama i odgovornom poslovanju, zaključuje Mišić.
Dvadeset godina poslije, hrvatski Philip Morris svoj uspjeh ne mjeri samo rezultatima, nego i dokazom da se industrija može mijenjati iznutra - kroz upornost, inovacije i ljude koji te promjene i pokreću.
Sadržaj nastao u suradnji s partnerom: Philip Morris Zagreb