RAZGOVOR S PREDSJEDNIKOM PGS-A

Darijo Vasilić: "Bude li Milanović mandatar nove vlade, naša će potpora biti isključivo tehnička"

| Autor: Mladen Trinajstić
(Snimio Mladen Trinajstić)

(Snimio Mladen Trinajstić)


Predsjednik PGS-a, stranačke organizacije snažnog regionalnog predznaka te ujedno i danas nedvojbeno najiskusniji i najdugovječniji čelnik neke od hrvatskih jedinica lokalne samouprave, krčki gradonačelnik Darijo Vasilić i u ovom je izbornom ciklusu preuzeo zahtjevnu zadaću promoviranja politike koju, zajedno sa svojim iskusnim stranačkim kolegama, već desetljećima živi i kod koje je i ovoga puta, u prezentiranju i implementiranju ideja regionalizma, partnere našao u strankama sličnog usmjerenja; IDS-u i Uniji Kvarnera kao kandidat za saborskog zastupnika u 8. izbornoj jedinici.

Suština u decentralizaciji

Na što stavljate naglasak u ovoj izbornoj kampanji?

– Koalicijska lista iza koje još stoje i Istarska stranka umirovljenika, a kroz programsku podršku i Socijaldemokrati, Reformisti te Laburisti, za srž svog programa ima decentralizaciju. Netko će reći da je uz sve izazove s kojima naši sugrađani žive, u bremenitoj svakodnevici koju obilježava pad životnog standarda, manjak raspoloživog odnosno građanima priuštivog stambenog prostora, gdje nedostaje mjesta u vrtićima ili domovima umirovljenika, tematika decentralizacije pomalo promašena tema za središte nečije politike.

Ali, a što mnogi ne razumiju "na prvu", rješenja za sve ili barem većinu tih i takvih problema sadržana su upravo u njoj, odnosno politici koju promoviramo. Decentralizacija za koju se zalažemo podrazumijeva bolje upravljanje sustavima, nastojanje podizanja razine njihove efikasnosti, podizanje kvalitete rada javnih službi, smanjivanje birokracije, ukidanje sve sile parafiskalnih nameta i brojne druge pozitivne "efekte".

Naime, poznato je i dokazane da su upravo centralizirane države, osim što su autoritarne, ujedno i neefikasne, uz ostalo i zbog toga što se takvi sustavi, više doli na svoju efikasnost i podizanje kvalitete životnog standarda ili rješavanja problema svojih stanovnika, usmjeravaju centraliziranom odlučivanju o raspodjeli novca. Time se naravno, u ovisnosti drže ljudi, pa i regije.

Upravo je naša usmjerenost decentralizciji, u smislu podizanja razine autonomije lokalnih tijela i jedinica o odlučivanju o vlastitim prioritetima i načinima njihova rješavanja, ali i raspolaganja sredstvima koja se ovdje stvaraju, na vrlo konkretan i opipljiv način već učinila iskorak i donijela dodatnu kvalitetu života naših sugrađana, žitelja Istre i Kvarnera odnosno Promorsko-goranske županije. Ljudi koji čine našu listu redom su iskusni i prokušani u vođenju lokalnih jedinica na području naših dviju regija koje se po mnogim parametrima mogu smatrati oglednim i primjerima najbolje prakse u načinu njihova vođenja.

Upravo su naše dvije regije, uz grad Zagreb, jedine koje u Hrvatskoj već dulje vrijeme ostvaruju fiskalni suficit – višak ostvarenih poreznih prihoda u odnosu na potrebe odnosno potrošnju tih regija. Stoga mislim da nitko ne može osporiti da znamo što govorimo i da je naša usmjerenost decentralizaciji utemeljena na dosadašnjem radu i iskustvu ljudi koje smo okupili u ovom regionalnom bloku.

Domovi za umirovljenike nisu svima dostupni

Naši sugrađani treće dobi posebno su ranjiv dio stanovništva?

– Pokazalo se da mnogi naši stariji sugrađani upravo u teškoj dostupnosti domova za umirovljenike vide najveći problem i strah za budućnost. Cilj naše koalicije je da u sklopu budućeg djelovanja potaknemo promjene i reforme na planu organiziranja i provođenja takvih programa socijalne skrbi.

Među ostalim plan je i da potaknemo mjerodavna državna tijela da utvrde ekonomsku cijenu boravka osoba u takvim ustanovama te da ta cijena bude jednaka za stanare svih domova u cijeloj Hrvatskoj, bez obzira radi li se o privatnim ili javnim domovima. Naša je ideja da država, kroz svoj socijalni program te udružena s lokalnom samoupravom potom podmiruje razliku između ekonomske i one propisane, svima jednake, ali i priuštive cijene korištenja domova.

Porezna opterećenja

Što bi to po vama konkretno donijelo biračima osme izborne jedinice?

– Regionalna politika kojom se bavimo i koju promoviramo, kroz korištenje domaćeg, lokalnog znanja, ali i kadrovskog potencijala, ima rješenja i za današnju neefikasnost građevinske inspekcije, uništavanje prostornih resursa koji se u nas ne štite i ne čuvaju, jednako kao i za probleme koje svi u našem kraju vidimo na planu neučinkovitosti turističke inspekcije.

Ovo posljednje se ogleda u pojavnosti dijeljenja ključeva u Ljubljani i Zagrebu za apartmane koji se u našim gradovima i mjestima uz more iznajmljuju na crno, bez naplate poreznih i drugih davanja. Naša politika spuštanja ovlasti, ali i novčanih sredstava na lokalnu razinu, uvjereni smo, rješenje je i za izazove nefunkcionalnosti našeg zdravstvenog, kao i sustava socijalne skrbi, a isto vrijedi i za prevelike troškove državih agencija, fondova i uprava koje su u velikoj mjeri nepotrebne.

Jako je puno elemenata i problema koji bi se kroz sustavnu reformu koja bi bila podvučena decentralizacijom mogli riješiti, a to bi rezultiralo benefitima koji bi bili opipljivi našim sugrađanima. Bolje upravljanje koje je u središtu takvih naših nastojanja sa sobom donosi manje troškove cjelokupnog sustava, čime se otvara prostor i za manje poreze te ukidanje parafiskalnih nameta čija brojnost i financijska težina, nažalost, paralizira naše poduzetništvo. Porezna politika koju promoviramo zapravo se najbolje vidi u našim istarskim i kvarnerskim gradovima.

Krk je, primjerice, jedan od rijetkih gradova u našoj zemlji koji već godinama nema porez na potrošnju, a koji bi po izračunima krčke poduzetnike godišnje stajao oko 400 tisuća eura. Nikad nismo naplaćivali niti prirez koji je donedavna posvuda bio gotovo sveprisutan. Takvih prihoda krčka se lokalna uprava odricala i odriče u korist svojih obrtnika i poduzetnika, svojih ugostitelja. Nedavno smo svjedočili da je u mnogim od SDP-a i HDZ-a vođenim gradovima porez na dohodak postavljen ili zadržan na 22 ili 23 posto, a u nas je on na razini 20 posto.

Jednako tako, obje su spomenute "velike stranke" na našem području, u lokalnim upravama koje posredstvom svojih lokalnih čelnika vode, pokazale da često nemaju osjećaja za potrebe poduzetnika i malih ljudi. To se najbolje vidi kroz jednostavan primjer paušalnog poreza na krevete u iznajmljivanju. Pokazalo se da su u HDZ-ovim i SDP-ovim gradovima, tu potpuno izjednačavam i jedne i druge, lokalne vlasti pribjegle maksimaliziranju tih svojih poreznih prihoda, na račun standarda svojih stanovnika odnosno iznajmljivača.

SDP-ovi i HDZ-ovi načelnici i gradonačelnici, pokazala je praksa, u tom su smislu uglavnom podigli spomenuta porezna opterećenja svojih građana na najvišu moguću mjeru ne uvažavajući činjenicu da mnogi od prihoda koje ostvaruju iznajmljivanjem zapravo prehranjuju svoje obitelji, školuju djecu odnosno osiguravaju kakvu-takvu egzistenciju svojih ukućana. Krk je, kao i mnoge lokalne jedinice, išao na umjereno opterećivanje iznajmljivača određivanjem poreza na 55 eura po krevetu što je dokaz usmjerenosti nastojanju da se iznad svega osigura bolji i kvalitetniji život građana.

Nikako s HDZ-om

Budete li u mogućnosti utjecati na politiku buduće vlade, što ćete tražiti odnosno na čemu ćete inzistirati?

– Ako saborska većina bude uključivala nas kao regionalne političare, mi ćemo tijekom naredne četiri godine u svim zakonskim segmentima utjecati na to da se regionalna politika uključi i uvažava te da se podigne razina efikasnosti sustava, odnosno poboljša način njegova funkcioniranja, i smanji birokracija. Ipak, s obzirom na kontinuitet naše stranke na lijevoj političkoj sceni, odnosno poziciji lijevo-liberalnog centra, mi kao PGS ne možemo niti hoćemo podržati većinu koja bi se formirala oko vlade HDZ-a, neovisno o tome bi li oni bili spremni podržati sadržaj naše politike.

Zbog svega što je donijela vlada HDZ-a u proteklih osam godina, misleći na probleme s korupcijom i s lošim upravljanjem, nismo spremni biti dio onih koji će ih podržavati i pomagati. Mogli bismo biti dio većine koja bi se formirala oko lijevo-liberalnog centra, što znači SDP-a koji može biti nositelj udruživanja na ljevici. Ali naravno, to podrazumijeva isključivo okolnosti u kojima će se naše politike ugraditi u politiku većine. Ako ne, vladu ljevice bit ćemo spremni podržati isključivo kao tehničku. To se odnosi i na poziciju aktualnog predsjednika Zorana Milanovića i svega ovog što se događa oko naznaka da bi upravo on mogao biti mandatar moguće buduće SDP-ove vlade. Spremi smo dati podršku onome tko će HDZ maknuti s vlasti, ali ne na način da sudjelujemo u vladi koja ne uključuje naše politike.

Po pitanju Milanovića i njegove trenutne pozicije, reći ću jasno da ne podržavam bilo koji oblik nepoštivanja zakona, ustava i institucija koje čine sustav svake uređene, demokratske države. Stavove Ustavnog suda treba poštivati i uvažavati, svi moramo igrati po proceduri i propisanim pravilima. Stoga u slučaju da aktualni predsjednik uistinu dođe u poziciju da sutra sastavlja i vodi vladu, podrška PGS-a mogla biti isključivo tehničke prirode. Ništa više od toga, zaključuje čelnik PGS-a.

Međunarodni dosezi naših regionalnih politika

Dosezi naših regionalnih politika nisu samo lokalni i nacionalni već i međunarodni, rekao bih. Primjer IDS-ova eurozastupnika Valtera Flege i rezultata njegovih inicijativa zahvaljujući kojima su Istra i Kvarner postali mjestom do kojeg će u budućnosti voditi čak tri europska prometna koridora najbolji je dokaz toj tvrdnji.

Osim što smo time dobili svoje mjesto na prometnoj karti EU-a, to je važno postignuće i stoga što se zahvaljujući određivanju tih prometnih pravaca prema našoj regiji u narednim desetljećima osiguravaju i golema sveeuropska sredstva uz pomoć kojih će se ti cestovni, željeznički, avio i pomorski prometni pravci ojačavati novom infrastrukturom.

Što očekujete, koji bi rezultat po vama bio zadovoljavajući, kako za stranku koju vodite, tako i koaliciju koju predstavljate?

– Za razliku od anketa koje provode neke agencije koje sa SDP-om strateški surađuju i koje regionalnom bloku predviđaju tek dva "prolaza", one druge koje provode neke po meni objektivnije agencije pokazuju da se koalicija PGS/IDS/UK-a može nadati ulasku u Sabor za najmanje troje, a možda čak i četvero kandidata. Vjerujem da ću uskoro, kao drugi na listi, iznova imati priliku u našem parlamentu aktivno se zalagati za sve o čemu govorimo.

Naravno, takav bi angažman zahtijevao prilagodbu mojih gradonačelničkih zadaća novim okolnostima što bih, uvjeren sam, mogao uspješno činiti. Iako sam prije tri godine najavio da mi je ovo posljednji mandat na čelu Grada Krka, zbog učestalih apela ljudi iz mog najbližeg okruženja danas bih ipak ublažio tu svoju tvrdnju te u ovom trenutku ne bih otklonio mogućnost da se, bez obzira na ishod ovih izbora, dogodine ipak uključim u borbu za još jedan mandat na čelu Grada.

PGS je u četiri navrata bio parlamentarna stranka, sad već neko vrijeme, od 2007. godine, nažalost nije. Ipak, vjerujem da ćemo s našim istarskim kolegama konačno dobiti priliku iznova se zajednički zauzimati za sve ovo za što mislimo da je važno i dobro, i to kako za našu regiju tako i zemlju u cjelini.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter









Web kamere

Pula

Pula: Gradilište Studentski dom
Pula: Gradilište Studentski dom

Pula

Pula: Golden Gate of
Pula: Golden Gate of