(Hina/EPA)
Multimedijalni umjetnik Ivan Marušić Klif na izložbi "Klizanje u nepoznato", koja se otvara 10. ožujka u zagrebačkoj Laubi, predstavlja instalaciju koju je, kao hrvatski predstavnik, izložio na prošlogodišnjem Praškom kvadrijenalu scenografije i scenskog prostora te osvojio nagradu za izvedbeni dizajn.
Izložba obuhvaća autorove suradnje s Anom Hušman, Zlatkom Burićem Kićom, Damirom Bartolom Indošom, Tanjom Vrvilo i Brankom Brezovcem, a izvorno je nastala u organizaciji Hrvatskog dizajnerskog društva i Ministarstva kulture RH, u kustoskoj koncepciji Marka Goluba i Maše Milovac.
Većinom je riječ o njegovom radu u području kazališnih izvedbi u proteklih nekoliko godina, u kojem se bavi transformacijom prostornih i vremenskih okvira scenskog prostora primjenom slojeva digitalnih i analognih slika.
"Klifa ne zanima stvaranje bešavne kazališne iluzije u kojoj jedan prostor imitira neki drugi, nego prostor čini aktivnim sudionikom izvedbe, oblikujući ga kao vibrantnu, kinetičku ekstenziju tijela i radnji izvođača", ističe se u najavi izložbe.
"Koristeći statične i pokretne videoprojekcije, osciloskope kontrolirane vlastitim softverom i niz drugih tehnika, Klif pretvara scenski prostor u nešto poput glazbenog instrumenta, a u kazališnom kontekstu djeluje u svojstvu aktivnog člana kreativnih kolektiva, ne u izdvojenoj ulozi scenografa", dodaje se.
Umjetnik najčešće upravlja svojim tehničkim instrumentima uživo, u sinkroniji s drugim izvođačima, poput člana benda, a "kolaži najrazličitijih digitalnih slika, osciloskopska svjetla, glasovi, sjene i pokreti izvođača, teksture fizičkog prostora zajednički stvaraju osjećaj začudnosti i izvedbe toliko guste da se čini kao da bi u bilo kojem trenutku mogle skliznuti u nepoznato."
Po riječima kustosa, predstaviti dizajn scenskog prostora u izložbenom kontekstu uvijek znači izazov, a ova izložba na njega odgovara oblikom “crne kutije” čiji se unutarnji i vanjski sadržaji međusobno nadopunjuju - ekrani na vanjskim zidovima prikazuju videointervjue o predstavama, projektima i suradnjama, a unutrašnjost donosi audiovizualni spektakl oblikovan iz ponovno prisvojenih multimedijskih elemenata korištenih u predstavljenim projektima.
"Kao što je sav Klifov rad za kazalište strogo odgovor na specifične kreativne zadatke i tehničke okolnosti, tako ga i u ovoj instalaciji nalazimo kako ih adaptira za novo konceptualno i fizičko okruženje Praškog kvadrijenala", ocijenili su Goluba i Milovac.
Ivan Marušić Klif (1969.) multimedijalni umjetnik, glazbenik, scenograf, tonski snimatelj i producent, diplomirao je 1995. na Visokoj školi za oblikovanje zvuka u Amsterdamu. Radi s novim medijima, videom, svjetlom, zvukom i glazbom, izlaže svjetlosne, kinetičke, interaktivne i audiovizualne instalacije, u kojima koristi i nove digitalne tehnologije i zastarjele analogne uređaje. Surađuje s umjetnicima u području likovne umjetnosti, kazališta, glazbe, televizije i eksperimentalnog filma.
Još kao srednjoškolac eksperimentira s dijapojekcijama, zvukom i glazbom, sudjeluje u multimedijalnom projektu Katedrala i bubnjar je u sastavu Cul-De-Sac.
Prvu kazališnu scenografiju radi 1994. za predstavu Woyzeck u režiji Branka Brezovca u Skoplju, a potom i s Teatrom Exit, Natašom Lušetić, Irmom Omerzo i drugima.
S dizajnom scenografije za manifestaciju Porin 1997. počeo je raditi na komercijalnim projektima, za izložbe, korporativne evente, festivale i koncerte, dok se od 2000-ih sve više usmjerava na rad s analognim TV prijamnicima, CRT monitorima i pokretnim videokamerama.
Izlagao je u brojnim uglednim institucijama i nastupao na manifestacijama u Hrvatskoj i inozemstvu, a za svoj je rad višestruko nagrađivan
Postav u Laubi zagrebačka je premijera instalacije, a može se razgledati do 16. ožujka.