"Ogroman automat"

Multilokacijska Izložba suvremene umjetnosti i novih umjetničkih praksi

| Autor: Branko Biočić
(Foto: Bijenale)

(Foto: Bijenale)


Peto izdanje Bijenala industrijske umjetnosti (IAB 05), pod nazivom "Ogroman automat" (»The Vast Automaton«), kojeg kuriraju Bani Brusadin, nezavisni kustos koji živi i radi Barceloni (Španjolska), i talijanska kustosica Giulia Colletti, koja trenutno radi u Južnoj Koreji, održati će se od 24. listopada do 30. studenog 2025. godine na 12-ak lokacija u Labinu, Puli, Raši i Vodnjanu. Otvaranje 5. Bijenala industrijske umjetnosti u Puli, Raši i Vodnjanu održati će se 23. listopada, a službeno otvaranje 24. listopada u DKC-u Lamparna u Labinu.

Odjeci

Bijenale industrijske umjetnosti (IAB) međunarodna je multilokacijska bijenalna izložba suvremene umjetnosti i novih umjetničkih praksi, osmišljena od strane umjetničko-aktivističkog kolektiva i udruge Labin Art Express XXI (L.A.E. XXI) kao platforma za predstavljanje i promicanje novih, društveno angažiranih umjetničkih praksi, koje se bave višeznačnim odnosima između umjetnosti i industrije, kao i između umjetnosti te izgrađenog i prirodnog okoliša. »Ogroman automat« istražuje nastanak megastrukturnih pejzaža, koji obuhvaćaju energetsku infrastrukturu, rudarstvo, industrijsku automatizaciju,.. te njihov dalekosežan utjecaj na ljudski i neljudski život. Polazeći od današnje polikrize, čiji su korijeni u industrijalizaciji 20. stoljeća, »Ogroman automat« otvara prostor za alternativne vizije sadašnjosti.

(Foto: Bijenale)(Foto: Bijenale)

Peto izdanje bijenala bavi se temama automatizacije, ekstraktivizma i kritičkih tehnologija, s ciljem otkrivanja nevidljivih aspekata suvremene industrijalizacije, kroz četiri prostorna klastera (Labin, Rašu, Pulu i Vodnjan) te se sastoji od site-specific radova, instalacija, video i filmskih projekcija koje propituju promjenjive odnose moći i nude nove poglede na našu isprepletenost s tehnološkim sustavima, nastajućim subjektivnostima i samim planetom.

Aktivirajući i niz novih, dosad zanemarenih izložbenih lokacija, 5. Bijenale predstaviti će vrlo različite umjetnike i umjetnice iz Hrvatske, Slovenije, Srbije, Ujedinjenog Kraljevstva, Njemačke, Švicarske, Španjolske, Cipra, Rusije, Bjelorusije, Australije, Južne Koreje, Kine, Kube, Egipta, Sijera Leonea i SAD-a, čije prakse rezoniraju s industrijskim i okolišnim nasljeđem regije. Kustosi su Giulia Colletti, kustosica i povjesničarka umjetnosti, koja se u svom istraživačkom radu bavi nastankom megastrukturnih pejzaža oblikovanih rudarskim teritorijima i računalnim sustavima. Inspirirana konceptima kozmotektonike u južnoj/jugoistočnoj Europi i istočnoj Aziji, istražuje odjeke epistemoloških režima temeljenih na tehnologiji.

Načini stvaranja svijeta

Suradnjom s umjetnicima koji propituju ekstraktivne paradigme, eroziju živog materijala i spekulativne budućnosti, njezin rad ispituje kako međuodnos biosfere i tehnosfere preoblikuje načine stvaranja svijeta. Trenutno radi kao istraživačka suradnica u Nacionalnom muzeju moderne i suvremene umjetnosti Koreje (MMCA) te u Nacionalnom muzeju likovnih umjetnosti Tajvana (NTMoFA). Od 2019. do 2025. bila je kustosica programa i digitalnih sadržaja u muzeju Castello di Rivoli – Museo d’Arte Contemporanea, u Torinu. Njezini eseji, osvrti i tekstovi objavljeni su u muzejskim katalozima te u publikacijama kao što su Cura., Mousse, Flash Art i e-flux, i dr. Bani Brusadin je nezavisni kustos, edukator i istraživač, koji se u svojoj karijeri bavio brojnim projektima na području suvremene umjetnosti, kritičkih tehnologija, planetarnih infrastruktura i utopija umreženog društva.

(Foto: Bijenale)(Foto: Bijenale)

Trenutno je glavni kustos Medialaba, projekta u sklopu centra suvremene umjetnosti Matadero u Madridu (Španjolska). Godine 2023. bio je član kustoskog tima renomiranog festivala transmediale, jednog od najstarijih europskih festivala digitalne umjetnosti, a bio je i sukreator i kustos festivala The Influencers u Barceloni, koji se od 2004. godine bavi nekonvencionalnim umjetničkim praksama i radikalnim projektima. Brusadinovo istraživanje temelji se na kritičkom pristupu digitalnoj kulturi i tehnologijama, a njegova kustoska praksa naglašava važnost umjetničkih projekata koji preispituju društvene i političke aspekte tehnoloških promjena. Njegov rad često istražuje načine na koje umjetnost može odgovoriti na izazove suvremenog društva, a tematski fokus na automatizaciju, tehnologiju i postindustrijske procese u potpunosti se poklapa s temama koje će biti u središtu 5. izdanja Bijenala.

Umjetnici na bijenalu su Heba Y. Amin, Ema Maznik Antić i Maks Bricelj, !Mediengruppe Bitnik, Laibach Kunst, Živa Božičnik Rebec, Alice Bucknell, Mark Cinkevich i Anna Engelhardt, Kate Crawford i Vladan Joler, Aleksandra Domanović, Andrej Beštak i Anja Leko, Lawrence Lek, Abu Bakarr Mansaray, Gerard Ortin, Tanit Plana, Nestor Siré, Suzanne Treister, Marina Xenofontos, Ayoung Kim, Dunja Zupančič i Dragan Živadinov, Liu Chuang, eobchae.

Projektni partneri su Pučko otvoreno učilište (POU) Labin; Umjetnička organizacija »Apoteka«, Vodnjan; Arheološki muzej Istre (AMI), Povijesni i pomorski muzej Istre (PPMI), Muzej suvremene umjetnosti Istre (MSUI) te Galerija NOVO, Pula. IAB 05 sufinanciraju Europska Unija – EACEA (projekt Female Digital Creativity - FLUX); Ministarstvo kulture Republike Italije – Italian Council; Ministarstvo kulture i medija Republike Hrvatske; Istarska županija; Pro Helvetia; IFA – Institut für Auslandsbeziehungen; Institut Ramon Llull; Grad Pula; Grad Labin; Grad Vodnjan; Općina Raša; TZ Pula; TZ Istra

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter








Trenutno na cestama