"Kašteli u cvatu"

Otvorenje ambijentalne svjetlosno-auditivne instalacije akademske kiparice Ide Blažičko

| Autor: Glas Istre
(Foto: Kuća istarskih kaštela)

(Foto: Kuća istarskih kaštela)


U sklopu serije ambijentalnih skulptura Kašteli u cvatu, akademska kiparica Ida Blažičko realizira novu prostorno-specifičnu instalaciju u Kaštelu Petrapilosa. Ova serija započela je radom u momjanskom Kaštelu, a nastavak u Petrapelosi donosi site-specific interpretaciju suživota suvremene umjetnosti i kulturno-povijesnog lokaliteta.

Instalacija monumentalnih dimenzija izrađena je od laganih, poluprozirnih tekstilnih elemenata napetih u prostoru. Njezina forma referira na biomorfne strukture i prirodne procese, a materijalna nježnost i transparentnost suprotstavljeni su težini i čvrstoći arhitektonskog konteksta. U dinamičnom dijalogu s okolišem, skulptura reagira na promjene svjetla i gibanje zraka, pri čemu postaje promjenjiva i gotovo bestjelesna prostorna prisutnost.

(Foto: Kuća istarskih kaštela)(Foto: Kuća istarskih kaštela)

„Najveća vrijednost procesa za mene leži u transformaciji ideje u materijalnu stvarnost“, navodi autorica. „Skulptura ne postoji izolirano, već kao rezultat i produžetak specifičnosti prostora – prirodnog, kulturnog i perceptivnog.“

Djelomično dematerijalizirana forma otvara prostor kontemplacije i naglašava vertikalnost utvrde kroz pogled usmjeren prema visinama. Skulptura istodobno djeluje kao prostorna intervencija i vremenska oznaka, bilježeći trenutak prijelaza – između prirodnog i izgrađenog, prolaznog i trajnog, povijesnog i suvremenog.

Zvukovno-svjetlosna komponenta instalacije, za koju je zaslužan multimedijalni umjetnik Alex Brajković, dodatno oblikuje iskustvo, stvarajući višeslojnu percepciju prostora u kojoj se vizualni i auditivni elementi stapaju u jedinstven doživljaj ambijenta. Korištenjem svjetlosti i zvuka, autorica promatraču otvara novi način čitanja i doživljavanja lokaliteta.
Rad predstavlja nastavak autoričinog dugogodišnjeg interesa za biomimetiku, održivu javnu umjetnost i perceptivne fenomene u prostoru, a u kontekstu Kaštela Petrapilosa sugerira novu vrstu kulturne prisutnosti – onu koja ne dominira prostorom, već ga aktivira, interpretira i valorizira.

Ida Blažičko je akademska kiparica i izvanredna profesorica na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu. Diplomirala je kiparstvo 2007. godine, a doktorirala na Kineskoj akademiji umjetnosti u Hangzhou i na ALU u Zagrebu. U središtu njezina interesa nalazi se odnos između prirodnih procesa, arhitekture i percepcije prostora. Autorica je brojnih ambijentalnih i prostorno-specifičnih instalacija u Hrvatskoj i inozemstvu.

Projekt je realiziran uz sufinanciranje Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske, uz partnersku suradnju Pučkog otvorenog učilišta „A. Vivoda“ Buzet.

Ida Blažičko diplomirala je kiparstvo na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu 2007. godine, a tijekom studija boravila je na Indiana University of Pennsylvania (SAD). Na Kineskoj akademiji umjetnosti u Hangzhou doktorirala je s disertacijom „Održiva javna umjetnost: ponovno stvaranje urbanog okoliša“ (2012.). Na Akademiji likovnih umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu (ALU) doktorirala je s disertacijom “Biomimetika u službi umjetnosti” (2016.).

Prisutna je na hrvatskoj umjetničkoj sceni od 2006. godine. U javnim prostorima realizirala je skulpture od čelika “Vjetar” (Shanghai, 2011.), “Vjetar II” (Nacionalni park močvara Xixi, Hangzhou, 2012.), “Kakva tišina–u pećinu ponire zrika cikada” (San Vito al Tagliamento, Italija, 2017.), “Bubbles” (Festival svjetla Zagreb, 2024.); tekstila “Genius loci” (Arena centar Zagreb, 2015.), “Whiteness” ( u Vovkovom vrtu dvorca Khislstein iz 13. stoljeća u Kranju 2021.), “Cloud” i “Leaves” (East Gate Mall, Skopje 2021./2022.).
Jedinstvom monumentalnih dimenzija, krhkih materijala i biomorfne motivike u direktnom perceptualnom odnosu s promatračem pružaju dojam plemenite i dostojanstvene efemernosti koji autorica potencira ili nadograđuje, povezujući ih umjesto naslova ili objašnjenja s poetskim slikama haiku poezije.

Tijekom 2017. boravi na umjetničkoj rezidenciji Cité Internationale des Arts u Parizu, te izlaže ambijentalnu skulpturu Blossoms u javnom prostoru grada. Godine 2018. skulptura “Val” uvrštena je u zbirku Fondacije Ado Furlan (Pordenone, Italija). U okviru Bijenala suvremene tekstilne umjetnosti Contextile, 2018. umjetnički je boravila u portugalskom gradu Guimarães te realizirala prostorno specifičnu skulpturu “Traces of Time temeljenu na bogatoj kulturno-povijesnoj i etnografskoj baštini te suvremenom kontekstu. Idini glavni istraživački interesi uključuju ono što se događa u preklapajućim područjima gdje možemo zamagliti granice i upotrijebiti biomimetiku kao umjetnički alat te ponuditi rješenja na probleme u okolišu.

Dobitnica je više nagrada među kojima se ističu nagrada HS AICA-e na XIV. trijenalu hrvatskoga kiparstva 2022. godine za rad “Slobodan prostor”; multimedijalni umjetnički rad “A-létheia” u suradnji s Alexom Brajkovićem, izabran je od strane stručnog žirija na Međunarodnom natječaju vizualnih umjetnosti 2021. godine i Hong Kong Contemporary Design Awards 2020. – Outstanding instructor award. Trenutno je izvanredna profesorica na zagrebačkoj Akademiji likovnih umjetnosti, dopredsjednica Hrvatskog društva likovnih umjetnika (HDLU) u Zagrebu i gostujuća profesorica na Kineskoj akademiji umjetnosti u
Hangzhou.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter