ZAGREB

Vizualna zadovoljstva na filmu u novom ciklusu kina Kinoteka

| Autor: Hina
(Hina/EPA)

(Hina/EPA)


Zagrebačko kino Kinoteka prikazat će tijekom svibnja u okviru ciklusa "Vizualna zadovoljstva u narativnom filmu" 15 ostvarenja koji na alternativne načine progovaraju o pitanjima erotike, tjelesnosti, seksualnosti i žudnje na filmu.

Ciklus je inspiriran esejom britanske teoretičarke i filmašice Laure Mulvey, iz 1975., u kojemu je ona, spajajući psihoanalizu i feminizam, uvela termin 'muški pogled' u filmologiju, o tome kako su žene na filmu svedene na objekt namijenjen vizualnom zadovoljstvu muškaraca.

Muškarci su pritom prikazani kao aktivni, jer gledaju, a žene pasivne - njih se gleda. O tome svjedoče filmovi klasičnog Hollywooda, a osobito oni Josefa von Sternberga i Alfreda Hitchocka, napominje se u najavi.

"Muški pogled" bio jedan od najpopularnijih termina u filmskoj teoriji, a zahvaljujući pokretima #MeToo, Woke, Black Lives Matter i drugih  aktualiziran je na društvenim mrežama i u srednjostrujaškim medijima, dodaje se.

Od tog eseja mnogi su filmski autori tražili alternativne načine da progovore o ženskom iskustvu, tijelu, seksualnosti i žudnji, a neka od najistaknutijih takvih snimljena su prošle godine. 

Za ciklus odabrani filmovi međusobno su po mnogočemu različiti, iako ih većina istražuje odnos žudnje i osobne autonomije te odnos seksualnosti, roda i rada.

Nezavisna filmska redateljica Nina Menkes je u angažiranim filmu-eseju "Isprana mozga: Seks-kamera-moć" upozorila kako objektivizacija žena na filmu potiče rodnu neravnopravnost u društvu, a posebice na poslu, doprinoseći stvaranje klime seksualnog uznemiravanja. 

Britanska redateljica Sophie Hyde i scenaristica Katy Brand snimile su "Sretno, Leo Grande",  komediju u kojoj su se razračunale sa sramom koji se vezuje uz žudnju, tijelo, dob i seksualni rad. 

Neki od filmova su nepravedno ostali na margini filmske povijesti - "Slatkorječivost" (1985) Joyce Chopra, "Srca kamikaze" (1986) Juliet Bashore, "Variety" (1983) Bette Gordon i "Zaposlene djevojke" (1986) Lizzie Borden, koji će se prikazati u restauriranim izdanjima.

Tu su i rijetko prikazivani filmovi "Tražeći gospodina Goodbara" (1977) Richarda Brooksa, adaptacija romana Annie Ernaux "Samo strast" (2020) Danielle Arbid, erotska drama "Romansa" francuske provokatorice Catherine Breillat te diptih Vilgota Sjömana "Ja sam znatiželjna: Film u žutom" (1965) i "Film u plavom" (1966), intrigantni hibrid dokumentarnog i igranog filma te jedan od pionira seksualne revolucije na velikom platnu.

Prikazat će se i "Ljepota poroka" (1986) Živka Nikolića o sudaru tradicije i modernizacije u socijalističkoj Jugoslaviji, te "Ne gledaj mi u pijat" (2016) Hane Jušić, kompleksan i provokativan pogled na isprepletenosti seksualne i osobne autonomije, patrijarhata i ekonomske moći.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter