Usmena baština istre

U Momjanu predstavljen visokoškolski projekt "IgraČAonica zaviČAjnosti" i nova znanstvena knjiga Vjekoslave Jurdana

| Autor: Vanesa Begić
(Osobna arhiva)

(Osobna arhiva)


U Kući kaštela u Momjanu održan je cjelodnevni kulturni, znanstveni i stručni program u kojem su predstavljena dva projekta, odnosno dva ostvarena oblika njegovanja usmene zavičajne baštine Istre i Hrvatskoga primorja na visokoškolskoj razini.

Naime, Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti Sveučilišta Jurja Dobrile u Puli u akademskoj godini 2024./2025. godini i službeno se uključio u projekt Institucionalizacije zavičajne nastave Istarske županije sa svojim visokoškolskim projektom "IgraČAonica zaviČAjnosti". Tako se nakon dosadašnje implementacije zavičajnih projekata u odgojno-obrazovnim ustanovama, od rane i predškolske dobi do srednjoškolske populacije na području Istarske županije, a koji traje od 2013. godine, sada uključuje i visokoškolska razina. Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti obrazuje buduće odgojitelje i učitelje razredne nastave i od temeljne je važnosti da se studenti, kao budući odgojitelji i učitelji upoznaju sa zavičajnom baštinom tijekom studiranja kako bi i kasnije mogli, voljeli i željeli isto prenositi budućim generacijama. Fakultet slijedi zasade Pedagoške akademije koju je 1961. godine osnovao znameniti istarski pedagog Tone Peruško koji je uveo Zavičajnu nastavu u visokoškolski program.

(Osobna arhiva)(Osobna arhiva)

Na početku programa pozdravni je govor održao pročelnik Upravnog odjela za kulturu i zavičajnost Istarske županije Vladimir Torbica. Zatim se prisutnima obratila dekanica Fakulteta za odgojne i obrazovne znanosti Sveučilišta Jurja Dobrile u Puli prof. dr. sc. Ivana Paula Gortan-Carlin koja je prikazala pojedine aspekte njegovanja zavičajnosti na Fakultetu te se osobito zahvalila Istarskoj županiji, Upravnom odjelu za kulturu i zavičajnost na financiranju ovoga projekta, naziva IgraČAonica zaviČAjnosti. Nakon toga je projekt predstavljen kroz rezultate triju njegovih centara: Centar za zaviČAjno metodičko-didaktički rad sa studentima i učenicima (pod vodstvom izv. prof. dr. sc. Sandre Kadum);

Centar za zaviČAjnu književnu riječ u radu sa studentima, djecom i učenicima koji vodi prof. dr. sc. Vjekoslava Jurdana i Centar za zaviČAjno tehnologijski rad sa studentima i učenicima (čija je voditeljica prof. dr. sc. Maja Ružić). Studentice su predstavile svoje vrlo kreativne video-uratke kojima se stvaralački osmislile i prikazale pojedine istarske tradicijske igre. Pri tome im je glavni izvor bila vrlo uspješna knjiga "Ala šu, gremo se igrat" koja je objavljena 2024. godine, a čije su autorice tri prethodno spomenute profesorice. Uz video-projekcije, studentice su se publici obratile i uživo te se pred mnogobrojnom publikom i predstavile. Sve to na nekom od idioma čakavskog narječja u Istri što je dodatno oplemenilo cijeli program. Za kvalitetu prikazanih video-ostvaraja zaslužan je vanjski suradnik na Fakultetu i suradnik na spomenutu projektu, Igor Dobrača.

(Osobna arhiva)(Osobna arhiva)

U nastavku predstavljena je upravo objavljena znanstvena knjiga "Raširila jela na daleko grane. Usmene pjesme Istre i Hrvatskog primorja u zrcalu današnjih zapisa i suvremene studentske recepcije" čija je autorica prof. dr. sc. Vjekoslava Jurdana. Knjigu je ove godine objavilo Sveučilište Jurja Dobrile u Puli, odnosno Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti, a recenziralo ju je čak četvero stručnjaka s različitih visokoškolskih ustanova u Republici Hrvatskoj.

Polazeći od fenomena hrvatske usmene književnosti Istre i Hrvatskog primorja te teorije recepcije u književnom odgoju i obrazovanju u kojoj se na književni tekst gleda kao poruku, autorica ove knjige propituje poziciju književnog odgoja u predškolskom razdoblju (metodika književnog odgoja i obrazovanja predškolske dobi) u području njegovanja usmene zavičajne baštine. To je znanstveno i stručno vrlo relevantno, ali nedovoljno istraženo područje. U tom okviru autorica postavlja problemsko pitanje: Kako biti uspješan odgojitelj (i) učitelj na području njegovanja usmene zavičajne baštine u književnom odgoju i obrazovanju?

(Osobna arhiva)(Osobna arhiva)

Glavni dio knjige prikazuje niz strategija kojima bi se realizirala interakcija djeteta i usmenog zavičajnog književnoumjetničkog teksta, u prvom redu vođenih mogućnostima, afinitetima i karakterom djeteta. Autorica daje stručni i znanstveni opis odabrane sakupljene usmene građe te njezino kontekstualiziranje u složeni fenomen hrvatske usmene književnosti, posebice na području Istre, Kvarnera, Hrvatskog primorja i otoka. Nakon toga, prikazuje se u knjizi rad sa studenticama koje su dobile zadatak da proučenu usmenoknjiževnu građu prikažu u nekom od računalnih oblika, vizualnih tehnika. Njihove kreativne opservacije su prikazane u drugom dijelu knjige. U posljednjem dijelu knjige prikazani su studentski osvrti na odabrane zavičajne usmene pjesme, uz njihove prijedloge za rad s djecom, odnosno uspješne interakcije djeteta s književnoumjetničkim tekstom.

U promociji knjige sudjelovala je i dekanica Fakulteta prof. dr. sc. Ivana Paula Gortan-Carlin, koja jei jedna od recenzentica knjige kao stručnjakinja u muzikološkom području. Zatim je o knjizi govorila i njezina urednica prof. dr. sc. Maja Ružić koja je prikazala strukturu i koncept knjige, te inovativni metodološki postupak koji autorica knjige usustavljuje čime je ova knjiga zapravo prvi udžbenik takve vrste u području njegovanja usmene zavičajne baštine u Istri i Hrvatskom primorju.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter








Trenutno na cestama