PUF

Međunarodni kazališni festival u Puli: Obračun s tradicijom

U predstavi "SoundGraphy" Mehdija Farajpoura, Iranca s francuskom adresom, tradicija je spojena s futurističkim zvukovima koji podsjećaju na zvukove znanstvenofantastičnog pustolovnog filma u kojoj tri izvođačice na trenutke, sa senzorima na rukama, podsjećaju na kiborge * "Goli život", prema ideji i konceptu Olje Grubić, bavi se smislom postojanja, odnosno poziva publiku da promisli što znači biti živa vrsta u živom svijetu, imati tijelo, uvjete postojanja i mogućnost života

| Autor: Mladen RADIĆ
"SoundGraphy" - predstava inspirirana drevnom iranskom kazališnom formom Ta'zieh (Snimio Dejan Štifanić)

"SoundGraphy" - predstava inspirirana drevnom iranskom kazališnom formom Ta'zieh (Snimio Dejan Štifanić)


Treće večeri 28. PUF-a - Međunarodnog kazališnog festivala u Puli publika je mogla vidjeti dvije predstave – "SoundGraphy" u izvedbi Orian Theatre Dance Groupa na Maloj sceni Istarskog narodnog kazališta i "Goli život" slovenskog kazališta Via Negativa, ali ne do samog kraja budući da se jedna od izvođačica ozlijedila.

Višeznačnost

"SoundGraphy" je vratila u Pulu neumornog Mehdija Farajpoura, Iranca s francuskom adresom, koji je više puta nastupio na PUF-u i svaki put ponudio nešto drukčije. "SoundGraphy" nije predstava koja se može razumjeti na prvu loptu iako u njenom opisu relativno jasno stoji o čemu se radi. Piše, naime, da se radi o izvedbi vizualno inspiriranoj drevnom kazališnom formom iz Irana - Ta'zieh, a koja se izvodi kao vjerska praksa u spomen na imama umrlog kao mučenika. Spomenutu formu uvijek izvode muškarci, nikako žene, a ovdje smo na pozornici imali priliku gledati upravo tri djevojke Adele Gabbanelli, Fionu Witherell i Jeanne Laktis. Pritom je izvedba temeljena na tehnologiji koja koristi senzore zvuka koji reagiraju na pokret. Tako smo u jednoj predstavi dobili tradiciju spojenu s futurističkim zvukovima koji podsjećaju na zvukove nekog znanstvenofantastičnog pustolovnog filma s izvođačicama koje na trenutke, sa svojim senzorima na rukama, podsjećaju na kiborge.

Zapravo, dok se tako sporo i koordinirano kreću po pozornici ispada da su postale roboti, unatoč tradicionalnim pokrivalima za ramena i glavu s velikim perima na vrhu. Je li time Farajpour želio nešto poručiti? Je li ovom predstavom odlučio preispitati svoju vlastitu tradiciju umjesto da je nekritički prihvati?

Odlučio sam prvo ignorirati sliku otkinutih ruku koja se nakratko projicirala na podijumu pozornice na početku, ali kada se na samom kraju na tom istom mjestu pojavi slika razmazane krvi, očito je da se radi o svojevrsnom autorovom obračunu s tradicijom, a sve je to, možda, vezano i uz nedavne slobodarske prosvjede u njegovoj rodnoj zemlji. U koji god kontekst da se stavi, "SoundGraphy" nije predstava koju je jednostavno ubaciti u sebe bez da se prije toga sagleda iz više kutova.

Protest i pobuna

Obračun s tradicijom je i predstava "Goli život" sa sedam izvođačica okupljenih u slovenskom projektu Via Negativa. Za ideju i koncept zaslužna je Olja Grubić, Puljanka koja živi u Ljubljani, koja je i jedna od performerica uz Anitu Wach, Kristinu Aleksovu, Saru Horžen, Enu Kurtalić, Lanu Zdravković i Barbaru Kurtalec.

(Snimio Dejan Štifanić)(Snimio Dejan Štifanić)

Iako, predstavu nismo vidjeli do kraja jer se jedna od izvođačica ozlijedila, "Goli život" bavi se smislom postojanja, odnosno kako kaže, poziva publiku da promisli što znači biti živa vrsta u živom svijetu, imati tijelo, uvjete postojanja i mogućnost života. U tome se služi nekim metodama koje će nekima možda djelovati odbojno, ali kada se razmakne ta magla provokacije i šoka, na vidjelo izlaze protest i pobuna. Evo što piše na službenim stranicama Via Negative: "Gole ženske figure traže mjesto u publici, na pozornici, uz zidove dvorane. U predstavi dominira mljevenje povrća; izvođači ribaju mrkvu, tikvicu i krastavce na spolno označenim mjestima. Žena kao domaćica i seksualni objekt u jednom činu. Istodobno se na zvučnom zapisu odvijaju fragmenti mentalnog toka izvođača".

Nažalost, zbog spomenutog incidenta predstava nije izvedena do kraja, ali i ono što je prikazano teško da je ikog ostavilo ravnodušnim. Bilo je i onih koje je sve to čak i nasmijalo jer ovo što smo vidjeli i na trenutke djeluje kao neka groteskna parodija, no "Goli život" očito nije koncipiran s primarnom idejom da nekoga zabavi, već upravo suprotno.

Glumica pala i ozlijedila glavu, predstava prekinuta

Nažalost, predstava "Goli život" morala je pred kraj biti prekinuta nakon što se jedna od protagonistica poskliznula na ribano povrće pobacano po plastičnoj ceradi kojom je bio prekriven pod na sceni u Dnevnom boravku Rojca te je ozlijedila glavu. Zbog toga je pozvana hitna pomoć. Na svu sreću, ispalo je da se ne radi o težoj ozljedi i potresu mozga, nego je sve riješeno s nekoliko šavova.

Danas na programu

Danas, zadnji dan 28. PUF-a na Tržnici u 12 sati i u 20 sati na Portarati nastupit će njemački Grotest Maru i izvesti predstavu "Nimfe". Zadnja predstava na programu je u 21 sat, u sjedištu Kazališta Dr. Inat na trećem katu Rojca, a riječ je o "Elektri“ u izvedbi Amile Terzimehić i Fatime Kazazić s Akademije scenskih umjetnosti u Zagrebu.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter