GALERIJA FONTICUS

Novi likovni projekti Mariane Ban i Ivne Bruck: Pernata konstelacija uz htijenja i snoviđenja

Mlada umjetnica Mariana Ban umjetnošću se počela baviti kroz srednjoškolsko obrazovanje u Školi za primijenjenu umjetnost i dizajn u Puli, gdje je završila smjer grafičkog dizajna. Školovanje i usavršavanje nastavlja na Akademiji primijenjenih umjetnosti u Rijeci * Riječka umjetnica Ivna Bruck diplomirala je na Akademiji primijenjenih umjetnosti u Rijeci i stekla titulu magistre likovne pedagogije

| Autor: Luka JELAVIĆ
Eugen Borkovsky, Mariana Ban i Ivna Bruck na prezentaciji projekata (Snimio Luka Jelavić)

Eugen Borkovsky, Mariana Ban i Ivna Bruck na prezentaciji projekata (Snimio Luka Jelavić)


Nakon niza aktivnosti uz ex tempore, Gradska galerija Fonticus u Gradu umjetnika nastavlja svoju redovitu izlagačku djelatnost prezentacijom dva nova samostalna likovna projekta.

Likovni govor

Na pragu jeseni, prvog dana listopada, prostore galerije zauzeli su radovi Mariane Ban iz Pule i Ivne Bruck iz Rijeke. Mlada umjetnica Mariana Ban umjetnošću se počela baviti kroz srednjoškolsko obrazovanje u Školi za primijenjenu umjetnost i dizajn u Puli, gdje je završila smjer grafičkog dizajna. Školovanje i usavršavanje nastavlja na Akademiji primijenjenih umjetnosti u Rijeci, smjer slikarstvo. Za vrijeme preddiplomskog studija, izlagala je svoje radove u Puli i Rijeci. Jedna je od voditelja radionice "Slikarski (p)okušaj" čiji je cilj bio studentima neumjetničkog usmjerenja dati uvid u osnove likovnog govora kroz teoriju i praksu.

Podsjetnik na instinktivno – jedan od radova Ivne Bruck (Snimio Luka Jelavić)Podsjetnik na instinktivno – jedan od radova Ivne Bruck (Snimio Luka Jelavić)

Trenutno pohađa diplomski studij slikarstva na APU u Rijeci. U Galeriji Fonticus predstavila se projektom pod nazivom "Pernata konstelacija" koji posjetitelju odmah na ulasku u galeriju nudi uglavnom velike formate, zanimljiva je autoričina inovacija postavljanja slike velikog formata posred galerije, kao pregradni paravan koji se može gledati s obje strane. Svi su radovi izvedeni tehnikom uljanih boja na papiru, a umjetnica prepušta boji da se probije kroz slojeve papira i da pokaže oblike i na drugoj strani podloge. Glavni motiv na gotovo svim slikama su vrane, točnije gavrani. Njihovu znakovitost i asocijacije koje izazivaju kod promatrača, Mariana Ban koristi kao motiv propitivanja nelogičnosti suvremenog vremena.

Grupacije vrana

- Zaista, grupacije vrana predstavljene na ovoj izložbi iniciraju osvješćivanje. Jata, grupe predstavljenih tamnih ptica, djeluju dramatično. Kao da upozoravaju. Prispodobljena krilata bića crnog perja kao da međusobno komuniciraju nama nerazumljivim pokretima, znakovima, pogledima. Isto nam se može učiniti kad promatramo grupu ljudi u crnim odijelima. Pticama je crnina prirodna boja, dok je ljudima crno odijelo oznaka nekog, najčešće oficijelnog, bahatog određenja. Oblici na obrnutom, drugom licu slike, djelomično bivaju reducirani. Oni jesu prepoznatljivi, ali više nisu čisti rezultat umjetničina oblikovanja. U zrcalnoj slici nalazimo zasjenjene tragove doživljaja, skoro impresivnije nego na prednjoj strani. Intencijom autorice, pripuštanja pogledu poleđine rada, postajemo usmjereni k snažnom upitu stanja okruženja u recentnom povijesnom trenutku. Jer, zasjenjeni, pomalo nejasni obrisi grupacije ptica, predstavljeni na ovaj način, izazivaju naše osobne emocije, izazivaju propitivanje o našem stanju, nemiru, nelagodi, nezadovoljstvu… Zapažamo da umjetnica ostatak podloge ostavlja praznim. Ovim odustajanjem od ideje ambijenta, definicije okruženja, ona uspijeva dovesti dramatiku scena do vrhunca.

Galerija puna crnih ptica i asocijacija – radovi Mariane Ban (Snimio Luka Jelavić)Galerija puna crnih ptica i asocijacija – radovi Mariane Ban (Snimio Luka Jelavić)

Motivi lišća, grana, žbunja s mogućim malim ptićima, podupiru istovremeno sjetnu i dramatičnu atmosferu projekta. Ova izložbena prezentacija zaista nudi mnoge asocijacije, komentirao je radove Mariane Ban kustos galerije Eugen Borkovsky.

Riječka umjetnica Ivna Bruck diplomirala je na Akademiji primijenjenih umjetnosti u Rijeci i stekla titulu magistre likovne pedagogije. Do sada je sudjelovala na nekoliko grupnih izložbi u domovini i inozemstvu. Ivna je glumica HNK-a Rijeka, diplomirala je glumu u Rimu, a školovanje je nastavila u Londonu, gdje je uz ostalo studirala i režiju dokumentaraca. Od 2016. stalna je članica Talijanske drame HNK-a Rijeka.

Za prezentaciju u Galeriji Fonticus odabrala je seriju radova pod nazivom "Između htijenja i snoviđenja", radova koji predstavljaju doživljene trenutke koji se ne mogu ponoviti. Autorica vizualizira nemoguće, ali ne želi ocrtavati snove. Spontano činjenje rezultira spontanim radom.

Prepoznatljivi oblici

- Karakteristike bogate produkcije Ivne Bruck su vizualizacije doživljaja bez oslonca na prepoznatljive oblike. U ponuđenom asortimanu prevladava intenzivno činjenje koje nudi širok repertoar izvedbi. Neki radovi obiluju kolorom, a najčešće nalazimo liniju kao odrednicu. Ova izabrana i podastrta, plemenita, ali raznorodna kolekcija poigrava se promatračevom percepcijom na planu vizualnog i smislenog. Radovi iniciraju više mogućih interpretacija. Možda su najzanimljiviji diskursi: pozicija autorice, vrijeme u kojem su ovi radovi nastali i tretman promatrača. Raznolikost njenog opusa svjedoči o potrebi za oblikovanjem na plošnoj podlozi, ali i o neambicioznom korištenju tehnika i stilova. Očito je da autorica manifestira snažnu želju za likovnim iskazom koji se ne oslanja niti na njenu formalnu edukaciju niti na neki određeni uzor. Ovdje svjedočimo raznorodnim gestualnim vizualizacijama, trenutnim impulsima potrebe za oblikovanjem. Ivna se obraća slikarstvu uz iskustvo u drugim kreativnim medijima. Preskačući narativnost i poruke, ona plošnost podloge doživljava na poseban način. Slikarski akademizam u kojeg, čini se sumnja, ona prevazilazi odustajanjem od teme i prepuštajući se instinktivnom. Ovime ostvaruje otklon od drugih, nametnutih, egzistencijalnih činjenja. Autorica se oslanja na ezoteričnost koja je naznačena oblikovanjem linija, obrisa ili mrlja.

Zahtjevno čitanje

Stilska nedefiniranost i oblikovna nepredvidljivost traže zahtjevno čitanje ovih holograma stanja. Ivna likovnim sredstvima prati vlastiti proces u koji ponire intuitivno, oslanjajući se na instinkt i memoriju. Izložba nudi razvoj promišljanja koji bi se u premisi mogao podudarati sa snoviđenjima. Uvjetna tema ovog postava je neprestano gibanje, promjene i nestalnost pojava u prirodi i, paralelno s time, u nama samima. Tijek je raspoređen u zabilježene trenutke. Bogati raspon pristupa, instinktivan način iskaza, dovodi nas na područje evokacija doživljaja. Ponuđeno nam je podsjećanje na instinktivno, rekao je Eugen Borkovsky predstavljajući radove Ivne Bruck.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter