DVIJE NOVE SAMOSTALNE IZLOŽBE

GALERIJA FONTICUS: Pogled na pogrom pušača uz začudnu energiju prostora

| Autor: Luka JELAVIĆ

U gornjem dijelu galerije zagrebačka umjetnica nastanjena u Ivanić-Gradu Ivana Ožetski * U donjem dijelu galerije Fonticus postavljene su fotografije švedske umjetnice istarskog podrijetla Nadje Brečević

Dvije nove samostalne izložbe otvorene su u grožnjanskoj Gradskoj galeriji Fonticus. U gornjem dijelu galerije zagrebačka umjetnica nastanjena u Ivanić-Gradu Ivana Ožetski predstavila je dvije kolekcije radova koje je kustos galerije Eugen Borkovsky zajednički naslovio "Stanja prostora ili prostori stanja". Pred promatračem su slike rađene uljem na platnu većih formata, te niz manjih laviranih crteža gdje umjetnica uzima osobni prostor kao matricu, u prostorima se miješaju navike, užitak, patnja, misao, emocija, bolest, čak i smrt.

Figurativne situacije

- Pred nama su figurativne situacije koje prilaze rubu apstraktnog. Prostori su predstavljeni hologramski, kao tajnoviti, mistični, nadrealni. Ponegdje se, gradeći sliku, umjetnica uvlači u detalj, a ponegdje samo ovlaš označava forme. Iščitavamo ambijente i detalje: dnevna soba, atelijer, javni prostor. Dezen tepiha pretvara se u naslagu usloženih boja čiji red biva poremećen snažnim zasjenjenjima. Čisti zid postaje privremeno ispunjena slikarska podloga. Nameću se osvijetljeni detalji. Kao na negativu fotografije, ponekad veći dio interijera, a ponekad detalj, ugao, pod ili predmet: namještaj, tepih, polica, zid. Predmeti gube realnost, rekao je kustos Eugen Borkovsky.

Autorica Ožetski s posjetiteljima je komentirala svoje radove

Ivana Ožetski je diplomirala slikarstvo na ALU u Zagrebu i završila postdiplomski studij slikarstva u Ljubljani. Radila je kao ilustratorica, scenografkinja i suradnica raznih produkcija.

Istarska Šveđanka

U donjem dijelu galerije Fonticus postavljene su fotografije švedske umjetnice istarskog podrijetla (po ocu) Nadje Brečević "Sorry, Mum, But It Looks So Sharp" ili "Pogrom pušača". Iz tih naziva naziru se asocijacije i poruke koje Nadja Brečević kroz projekt šalje javnosti. Jedna je portret kao zabilješka trenutka stanja osobe, a druga je problematiziranje svojevrsnog proganjanja pušača u suvremenosti. Uspostavom režima nepušenja, u mnogim državama pušači su izloženi diskriminaciji, poručuje umjetnica rođena Šveđanka iz Stockholma. U Švedskoj je na snazi zabrana pušenja i na otvorenom, nisu dozvoljene čak ni tzv. e-cigarete. U tom svjetlu, radovi Nadje Brečević hrabra su provokacija tamošnjeg, ali i ostalih prisila određivanja načina života ili navika.

- Ova izložba iskazuje umjetničin doživljaj na rubu vidovitosti. Jer, ispražnjeni su javni prostori i zabranjena bliska komunikacija.   Na ovom tragu, Nadja Brečević realizira kolekciju odličnih portreta. Iako je zabranjeno promovirati ideju pušenja, artistički projekt uvijek smije izlaziti iz konvencija ili zadatosti. Već na prvi pogled jasno je da su radovi tematski ujednačeni, uz manja odstupanja od kanona kojeg si autorica zadaje, rekao je Borkovsky o radovima Nadje Brečević koja zbog problema s avionskim linijama nije uspjela stići. Nadja je studirala fotografiju u Stockholmu a izlagala je na nekoliko samostalnih i kolektivnih projekata.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter