Opravdan svaki izostanak?

Srednjoškolaca u prosjeku nema na nastavi nevjerojatnih 113 sati godišnje: Ograničava se broj ispričnica roditelja

| Autor: Ljerka Bratonja Martinović, Sanja Gašpert
Ilustracija (Snimila Jelena Milović)

Ilustracija (Snimila Jelena Milović)


U zadnjih 10 godina broj kaznenih mjera u školama se prepolovio, a učenicima je izrečeno 20 posto više pohvala godišnje. Tako je u školskoj godini 2013./2014. izrečeno ukupno 76.029 pedagoških mjera, od opomene do ukora, dok je u školskoj godini 2024./2025. zabilježeno manje od 37.000 takvih kaznenih mjera prema učenicima. Istodobno, godišnje oko 20.000 učenika više dobije pohvale pa je tako njihov broj u zadnjem deseljeću porastao sa 110.000 na 132.000, kažu podaci Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih (MZOM).

Nažalost, ove pozitivne brojke nisu posljedica pozitivnih promjena u ponašanju učenika, već sklonosti roditelja da im u svakoj prilici progledaju kroz prste i opravdaju izostanke s nastave.

Već godinama, naime, učenici s nastave izostaju i do 400 sati godišnje, dok prosjek opravdanih sati po učeniku iznosi čak 113 sati u srednjoj školi.

Rast izostanaka

– Pohvale su u srednjim školama uglavnom vezane uz odličan uspjeh, dajemo ih svima koji završe s odličnim uspjehom.

S obzirom na to da se opći uspjeh povećao, logično je da se povećao i broj pohvala. A što se tiče pedagoških mjera, u Pravilniku o kriterijima za izricanje pedagoških mjera je propisano da roditelji mogu neograničeno opravdati izostanke, tako da uglavnom nitko nema neopravdane, a samim tim nitko nema ni pedagoške mjere koje su u većini slučajeva bile vezane uz neopravdane izostanke.

Vrlo rijetko su razlog neka druga neprihvatljiva ponašanja, tumači Suzana Hitrec, predsjednica Udruge srednjoškolskih ravnatelja i ravnateljica Upravne škole Zagreb.

Broj opravdanih sati, naime, već godinama enormno raste pa je tako lani dosegnuo brojku od 39,4 milijuna opravdanih izostanaka.

Ukupno je evidentirano 40,2 milijuna izostanaka, što znači da se učenicima opravdava praktički svaki njihov nedolazak na nastavu. Za usporedbu, u pretpandemijskoj godini 2018./2019., izostanaka je bilo za četvrtinu manje nego danas, ukupno 30 milijuna na godišnjoj razini.

– Mi na to već godinama upozoravamo i dajemo prijedlog našem Ministarstvu znanosti, obrazovanja i mladih da se revidira taj pravilnik i da se ograniči broj dana koje roditelj može opravdati u jednoj godini.

Naša udruga je poslala prijedlog po kojem bi roditelj mogao opravdati maksimalno 12 dana u cijeloj nastavnoj godini.

I to je puno dana, ali daleko manje od ovoga što roditelji trenutno opravdavaju, veli ravnateljica Hitrec.

U njenoj školi, veli, mnogo je slučajeva da su roditelji opravdali i po 400 sati, a većina roditelja svojoj djeci opravda više od 100 sati godišnje.

Taj trend će se, uvjerena je, nastaviti sve dok se pravilnikom ne ograniči, a to im priznaju i sami roditelji.

Ovakva situacija nikako nije dobra ni za same učenike, jer se u nekim ekstremnim slučajevima događa da učenik koji je učestalim izostajanjem htio osigurati bolje ocjene uz manje učenja, na kraju mora ići na predmetni ispit jer nema dovoljno ocjena.

Događa se da učenik kalkulira, ali ne uspije kalkulirati dovoljno dobro pa mu se to obije o glavu, a u prvoj godini modularne nastave problemi bi, smatra Hitrec, mogli eskalirati.

– Vidjet ćemo što će nam donijeti ova školska godina s modularnom nastavom, jer nam tu neki moduli završavaju puno ranije pa je manevarski prostor puno kraći.

Kad učenici izostanu jer nisu spremni za test ili usmenu provjeru, a neki modul traje pet ili šest tjedana, morat će dobro paziti da budu ocijenjeni u tom vremenskom okviru, upozorava Hitrec.

U protivnom, mogli bi se naći u problemu jer se nakon što modul prođe, više ne može ocjenjivati.

Zato su ravnatelji strukovnih škola posebno upozorili učenike i roditelje da je više nego ikad važno biti redovit u školi. Ako do kraja modula nisu dobili ocjenu ili je ona negativna, moglo bi ih, naime, zadesiti polaganje predmetnog ispita, a ako ga ne polože, dopunska nastava.

Učenici kalkuliraju

– To je ustvari, jedna agonija koja se proteže kroz čitavu nastavnu godinu. Učenici ni ne mogu ispraviti ocjenu iz modula 1 na modulu 2 koji slijedi. Čak i ako predaje isti nastavnik, to se ne može, objašnjava Hitrec.

Uz to, nekritičkim se opravdavanjem izostanaka učenicima šalje potpuno pogrešna poruka da je u redu izbjegavati svoje obveze. Vrlo su rijetki roditelji koji to ne čine, i koji ne dopuste djeci ostati kod kuće jer nisu naučili za test, već ih unatoč tome šalju u školu.

– Učenici danas kalkuliraju, pogotovo kad su pisane provjere, a nastavnik daje isti test s istim zadacima. To im se onda čini kao jednostavan način da manipuliraju, nauče bolje i dobiju bolju ocjenu. A to roditelji apsolutno podržavaju, prenosi ravnateljica.

Kad su na vijeću roditelja u njenoj školi prilikom usvajanja novog kućnog reda kojim se ograničava upotreba mobitela rekli roditeljima da učenici koriste mobitele za prevaru na testovima, oni su to zdušno podržali jer su "i sami prepisivali".

– Dakle u redu je prepisivati i varati, ako vas nitko ne uhvati, komentira Hitrec.

Zanimljivo je, dodaje, da isti pravilnik varanje na testu tretira kao najblaži prekršaj. Zahvaljujući takvoj politici vođenja sustava, svaki drugi učenik u Hrvatskoj lani je imao odličan uspjeh, a njih 16 posto opći uspjeh 5,0 te je u hrvatskim školama bilo više od 200.000 odlikaša.

Fuchs: Roditeljima će se ograničiti opravdavanje učeničkih izostanaka

Ograničit će se broj izostanaka koje učenicima mogu opravdati roditelji, rekao je tijekom boravka u Rijeci ministar znanosti, obrazovanja i mladih Radovan Fuchs. To je istaknuo komentirajući rasprave oko potencijalne zlouporabe mogućnosti roditelja koji može ispričati izostanak djeteta s nastave do tri radna dana, i to više puta tijekom školske godine, bez potrebe za liječničkom ispričnicom.

– Po postojećem pravilniku roditelji su imali neograničen broj isprika djeteta do tri dana po isprici i to se jako zlorabilo, tako da imamo ogroman broj opravdanih izostanaka iz škole. Ta varijanta je očito otišla u krivom smjeru i radit ćemo na tome da tu mogućnost roditelja da ispriča djetetov izostavak iz škole do tri dana ograničimo. Nismo donijeli definitivnu odluku hoće li to biti jedan, dva ili više puta tijekom polugodišta, osluškivat ćemo komentare na javnom savjetovanju i u kratkom roku donijeti tu odluku, rekao je Fuchs.

Već dulje vrijeme na snazi je i pravilnik koji definira da upotreba mobitela u školama za vrijeme nastave nije dozvoljena. Međutim, taj pravilnik nije definirao segment korištenja mobitela u školama izvan nastavnog procesa, a, također, niti koje su sankcije ukoliko učenik za vrijeme nastave koristi mobitel, kao i odredbu zabrane korištenja mobitela u školama što smo ostavili kao mogućnost da same škole, odnosno osnivači donesu takvu mjeru.

Pravilnik je, dakle, odredio da upotrebe mobitela tijekom nastave nema, istovremeno, čitav niz škola, jednako tako i osnivača donio je preporuku da se mobiteli ne mogu koristiti u školama uopće.

Do sada nije postojala niti jedna mjera koja izriče vrstu kazne kada učenik ipak koristi mobitel, rekao je Fuchs, komentirajući izmjenu pravilnika o pedagoškim mjerama. Fuchs je dodao kako se sve mjere nedoličnog ponašanja učenika i kršenja odredbi reguliraju upravo tim pravilnikom, a ne zakonima. Upravo to mi sada radimo, pojašnjavamo tu kategoriju i činjenicu da je i u prostorima škole zabranjena upotreba mobitela i definirat ćemo da škole definirane pedagoške mjere mogu izreći, rekao je ministar Fuchs.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter








Trenutno na cestama