Ilustracija (Pexels)
Navike kupovanja promijenile su se znatno posljednjih godina. Kupci sve češće biraju online kanale umjesto fizičkih trgovina, mobitel je postao glavni alat za usporedbu cijena, recenzija i naručivanje.
- Prema nekim istraživanjima, u zadnjih pet godina se udvostručila online prodaja. Tome je dosta doprinijela i korona, ali i veliki brendovi koji su došli na hrvatsko tržište poput AboutYou, Zalanda te su omogućili besplatan povrat i dostavu te tako potaknuli kupce da kupuju sigurnije. Prije dvije godine, na tržište je došao kineski div Temu koji je omogućio kupovinu vrlo jeftinih proizvoda pa se povećala frekvencija online kupnje, rekao je Marcel Majsan, predsjednik Udruge eCommerce Hrvatska, u emisiji "Studio 4" HRT-a.
- U online kupovini kaskamo za eurozonom i manji postotak naših potrošača još uvijek koristi kupovinu online. Nisu se promijenili kanali kupnje samo, već i to što kupujemo, tko na nas utječe dok kupujemo neke stvari i kako plaćamo. Cijeli svijet maloprodaje se značajno izmijenio, kaže Ana Brajković, stručnjakinja za maloprodaju i poslovna savjetnica.
Kako kaže, za razliku od Europe, Hrvati su nepovjerljivi pa je tako najčešća metoda plaćanje pouzećem.
- Manje koristimo kreditne kartice nego ostatak Europe. Mi volimo tradicionalnu metodu plaćanje pouzećem i kod nas je ono vrlo značajna u odnosu na druge oblike plaćanja. U svijetu je 20 posto online kupovine u odnosu na cijelu maloprodaju, a kod nas je taj postotak niži, dodaje Brajković.
Do 2033. se očekuje se da će 50 posto kupovine biti online, a druga polovicu će činiti fizička kupovina.
- Danas svaki ozbiljni trgovac ima webshop, pa čak i mali obrti otvaraju web stranice za prodaju ili prodaju preko Marketplacea, kao što su Amazon... Prodaja preko oglasnika i Facebooka, sve su to oblici online prodaje. Zanimljivo je da je danas uz pomoć raznih alata, kao što su Shopify i ChatGPT, lako razviti samostalni webshop, marketing strategiju i početi prodavati online, istaknuo je Majsan.
Objašnjava kako danas više nije prepreka tehničke i financijske naravi, koliko je zapravo to što se konkurencija povećala i što treba biti što bolji da biste se istaknuli i održali u svijetu opasne online konkurencije.
Istraživanja su pokazala da većinu odluka donosimo na osnovu emocija. Ukratko, kupujemo osjećaj, a ne proizvod.
- Osjetila nam razlikuju fizičku od online trgovine. Da bi stvorili ta osjećaj, online prodavačima bi bilo odlično kada bi imali više videa, slika koje bude taj osjećaj, kao i opisa. Bez obzira na to što će potrošači pomisliti da to nije tako, ali 95 posto odluka donosimo na temelju osjetila, govori Brajković.
Proizvode kupujemo na temelju toga kako se osjećamo dok ga koristimo, naglasila je Brajković.
Volimo kupovati uz osjećaj sigurnosti, ali sve češće se pojavljuju lažne stranice i nepostojeći proizvodi.
- Nedavno smo pokrenuli Safe Shop portal za provjeru sigurnih webshopova, baš zato što smo prepoznali da se u zadnje vrijeme zbog umjetne inteligencije povećao broj online prijevara. Domaći trgovci su velikom većinom sigurni, pouzdani, ali ovdje govorimo o lažnim stranicama. To su nekakve lažne stranice koje prodaju proizvode koji izgledaju predobro da bi bili istiniti, nastavlja Majsan.
Navodi da u takvim slučajevima kupci plate proizvod koji ne dobiju ili dobiju neki drugi proizvod. Sve češće lažni trgovci šalju pakete ljudima koji to uopće nisu naručili.
Cijeli prilog pogledajte na stranicama HRT-a.