(Snimio Srecko Niketic / Pixsell)
Uz sve veću popularnost usluga provjere povijesti vozila, mnogim je vozačima postala navika provjeriti prošlost automobila prije nego što dogovore kupnju. Cilj je jednostavan: izbjeći kupnju loše održavanog vozila koje je možda u prošlosti bilo oštećeno – i koje možda nije sigurno za vožnju ili je vjerojatnije da će se pokvariti.
Međutim, nisu sva oštećenja razlog za uzbunu. Izgrebani branik ili manja udubina neće utjecati na sigurnost automobila. Stručnjaci preporučuju da obratite pozornost na vrijednost štete koja može ukazivati na to je li vozilo sudjelovalo u ozbiljnom sudaru.
Prema istraživanju tvrtke za automobilske podatke carVertical, određeni mjeseci u godini dosljedno su rizičniji za automobile – pa kada se događa najviše nesreća?
Mnogi vozači vjeruju da surovi zimski uvjeti značajno povećavaju stopu prometnih nesreća. No statistike pokazuju drugačije: većina zimskih sudara nije teška – uzrokovani su prebrzom vožnjom, kratkom udaljenošću ili lošom vidljivošću. Stručnjaci za sigurnost na cestama slažu se da su vozači zimi obično oprezniji, što dovodi do manjeg broja ozbiljnih prometnih nesreća.
U Hrvatskoj je najveći udio zapisa o oštećenjima zabilježen u listopadu (9,3%), srpnju (9,2%) i lipnju (8,7%). Najniži udjeli zabilježeni su u travnju (7,4%), prosincu (7,6%) i kolovozu (7,9%).
„Na ovo mogu utjecati izazovni jesenski uvjeti u listopadu i povećana prometna aktivnost ljeti. Kako temperature rastu, vozači se obično osjećaju sigurnije u svoje automobile – ali s gušćim prometom to često dovodi do većeg rizika od prometnih nesreća“, objašnjava Matas Buzelis, stručnjak za tržište automobila u carVerticalu.
Iako je broj prometnih nesreća na vrhuncu u listopadu, najviša prosječna cijena štete zabilježena je u kolovozu, u iznosu od 2.245 eura. Nasuprot tome, u ožujku je zabilježen najniži prosjek, koji je bio 13,5% niži.
Viša prosječna cijena štete u kolovozu može biti povezana s velikim brojem putovanja na velike udaljenosti tijekom ljetnih praznika, kada vozači dugo voze autocestama većim brzinama – što sudare čini težima. Osim toga, gust turistički promet i nepoznate rute mogu dovesti do kompleksnijih prometnih nesreća u kojima sudjeluje više vozila ili su troškovi popravka veći.
Prije kupnje rabljenog automobila, Buzelis preporučuje provjeru povijesti vozila. Ako izvješće pokazuje štetu vrijednu tisuće eura, možda je mudro preispitati odluku. Skrivena strukturna oštećenja mogu ugroziti zaštitu automobila od sudara i dovesti do ozbiljnih posljedica u slučaju nesreće.
„Ključno je pažljivo analizirati zapise o oštećenjima u izvješću o povijesti. Uvijek odvezite vozilo u ovlašteni servisni centar i zamolite mehaničara da procijeni kako su popravljena prethodna oštećenja. U suprotnom, kupnja automobila mogla bi se pretvoriti u kockanje s malim izgledima”, dodaje Buzelis.
U istraživanju koje je provela tvrtka carVertical analizirana su izvješća o povijesti vozila koja su kupili korisnici tvrtke od 2018. do 2024. godine. Zapisi o oštećenjima u izvješćima razvrstani su po mjesecima, pretvoreni u postotke i rangirani.
carVertical posluje u 35 zemalja i prikuplja podatke iz više od 900 globalnih baza podataka, kao što su službe za provedbu zakona, nacionalni/državni registri, financijske institucije i oglasi. Obrađujući milijune izvješća o povijesti vozila svake godine, tvrtka može pružiti informacije o trendovima, sveobuhvatne prognoze i jedinstvene uvide u tržište rabljenih automobila.