(Snimio Milivoj Mijošek)
Unatoč rastućim gospodarskim i geopolitičkim izazovima, europski je turizam zadržao snažan zamah početkom 2025., pokazuje novo izvješće Europske putničke komisije (ETC), najvažnijeg i najstarijeg međunarodnog turističkog udruženja u Europi. Prema izvješću ETC-a za prvi kvartal ove godine, dolasci međunarodnih turista su u Europi porasli 4,9 posto na godišnjoj razini, a noćenja su porasla 2,2 posto, i to na krilima sve traženijih putovanja izvan špice sezone i činjenice da su zimi putovanja znatno jeftinija nego ljeti.
U izvještaju u kojem su analizirani podaci o putovanjima u europskim zemljama od siječnja do kraja ožujka ističe se da je potražnja za europskim putovanjima nastavila rasti te je 27 od 29 zemalja zabilježilo povećanje u odnosu na lani u barem jednom elementu usporedbe. Island i Hrvatska bili su jedine dvije iznimke te, kažu u ETC-u, obje očito bilježe smanjenu potražnju zbog viših troškova. Hrvatska je imala pad od 16 posto u noćenjima i dolascima, a s druge strane Grčka, primjerice, 15 posto dolazaka više u zimskim mjesecima.
Zanimljivo je i da je Hrvatska na petom mjestu europskih zemalja koje su imale najveći rast broja zimskih aviolinija u odnosu na prijepandemijsku 2019., i to iza Srbije, Cipra, Malte i Grčke. Broj zimskih letova povećan je i za, primjerice, Španjolsku, Portugal, Italiju i Tursku, što ukazuje na trend da se i u ove tipično ljetne destinacije polako sve više putuje i zimi. Potražnja za toplijim zimskim destinacijama s nekih sjevernih i zapadnoeuropskih tržišta poduprla je aktivnosti putovanja diljem Mediterana i južne Europe, a posebno za Španjolsku i Grčku.
Neke destinacije koje nisu toliko zanimljive za zimska putovanja, poput Cipra i Malte, izvijestile su o rekordnim turističkim aktivnostima početkom ove godine. Mogući razlozi za to uključuju više turista koji pokušavaju izbjeći pretrpane ljetne mjesece, ali treba reći i kako je opseg putovanja još uvijek relativno nizak u usporedbi s ljetnim mjesecima kada je potražnja na vrhuncu. ETC u izvještaju navodi i da su više cijene u nekim odredištima, poput Hrvatske, pridonijele smanjenoj turističkoj aktivnosti ili sporijem rastu u odnosu na 2024., s povećanim fokusom na vrijednost za novac. Malo su se i ogradili, navodeći kako je zima razdoblje s niskom aktivnošću pa vjerojatno neće biti reprezentativna za cijelu godinu.
Komisija je analizirala i putovanja gostiju s pojedinih emitivnih tržišta u zimskim mjesecima. Za Hrvatsku su posebno zanimljivi zaključci koji se odnose na Njemačku koja nam je najvažnije emitivno tržište i koje nosi oko trećine turističkog prometa.
Hrvatska je imala pad njemačkih dolazaka i noćenja od nekih 20 posto u prva tri mjeseca. U ETC-u navode kako bi veliki pad njemačkih posjeta Hrvatskoj mogao odražavati povećanu zabrinutost ovih gostiju zbog troškova. Kažu da cijene u Hrvatskoj rastu većom stopom nego u drugim usporedivim destinacijama u Europi, a to rezultira manjim brojem boravaka i smanjenom potrošnjom na ključnim emitivnim tržištima, uključujući Njemačku.
Iako, i Nijemcima susjedna Austrija ove je zime uspjela privući manje njemačkih turista nego godinu ranije. Dodajmo i kako podaci Hrvatske turističke zajednice (HTZ) pokazuju da je u prva tri mjeseca bilo četrdesetak posto manje njemačkih noćenja. Kasni Uskrs je, međutim, popravio minuse iz zimskih mjeseci te je u prva četiri mjeseca bilo nešto manje njemačkih dolazaka, ali i 10 posto njemačkih noćenja više nego lani.
Prema informacijama koje je na konferenciji "Hrvatska i Slovenija povezane kapitalom" iznio hrvatski ministar turizma Tonči Glavina, do početka svibnja turizam je bio u plusu od nekoliko postotaka u odnosu na lani, dok je svibanj ipak donio blagi minus. Ocijenio je da predsezona ide dobro te da se, ako posluži lijepo vrijeme, za predstojeći produženi vikend očekuje jači turistički promet.