NAJIZNAJMLJIVAČ 2025.

Vaš domaćin – oznaka kvalitete smještaja u domaćinstvu

| Autor: Edi Prodan
(Snimila MAJA DANICA PEČANIĆ)

(Snimila MAJA DANICA PEČANIĆ)


Ministar turizma i sporta Tonči Glavina i direktor Hrvatske turističke zajednice Kristjan Staničić odlučili su "presjeći" sve dvojbe po pitanju apartmanizacije i svojevrsne dehumanizacije turizma koja se već dugi niz godina nadvija nad ne samo najkvalitetnijim hrvatskim izvoznim proizvodom, nego i nad globalnim poimanjem turizma.

Odlučili su naprosto priču tako uskladiti i s održivošću te postaviti oznaku prepoznatljivosti smještaja u domaćinstvu čija je svrha poticanje ponude autentičnog i kvalitetnog smještaja, tako i za povratak samim korijenima modernog turizma na hrvatski način. Kako bi se gosti lakše snalazili, u život je krenula oznaka Vaš domaćin, odnosno Local Host kako bi je, na "univerzalnom jeziku" razumjeli i strani gosti. Iako naizgled jednostavna, oznaka u sebi sadrži nevjerojatno slojevitu priču.

(Foto HTZ)(Foto HTZ)

Ona nas naime vraća u praskozorje modernog hrvatskog turizma kada strani gosti nisu svoje ključeve pronalazili u šifriranim kutijama nedaleko od ulaznih vrata, nego u rukama, žuljevitim jer radilo se u polju i ribarilo da bi se živjelo, ljudi kod kojih su došli odsjesti. Iako bi se domaćini, što nalažu pravila gostoljubivosti, u tim vremenima u pravilu povlačili u neke svoje za ljeto priređene prostore, nerijetko je kupaonica bila – zajednička. Koliko god to danas bilo nevjerojatno, ne samo da je tada sve "štimalo", nego su se još i razvijala silna prijateljstva između domaćina i gostiju.

Kad si bio dobar domaćin, gosti su ti postajali stalnima, iz godine u godinu. Tijekom godina ljetovanja njihova su djeca odrastala, uostalom kao i ona domaćina, tako da je bilo mnogo slučajeva da bi se domaćini i gosti međusobno pozivali na svadbe odrasle djece. Turizam kakav je Hrvatska u "kućnoj radinosti" razvijala bio je itekako održiv, i to desetljećima prije nego što smo se institucionalno odlučili vratiti na "početne postavke".

(Foto HTZ)(Foto HTZ)

Propisani kriteriji

Malo ćemo i sebi u ovoj priči, kao mediju, dati na važnosti. S razlogom jer s obzirom na to da je i ovaj tekst jedan iz serijala Najiznajmljivač, akcije odabira najboljih vila, kuća za odmor i apartmana koja se već godinama pod pokroviteljstvom Ministarstva turizma i sporta te Hrvatske turističke zajednice provodi s medijskom ingerencijom Novog lista, i naše je inzistiranje prigodom odabira najboljih bilo upravo na – humanoj komponenti.

Da, pazili smo na kvalitetu sadržaja, na namještaj, ručnike, posteljinu i bazene, na slike i klima uređaje, no nije li bilo srdačnosti prema gostima, truda da ih se upozna s lokalnom kulturom i običajima, baš izvornom gastronomijom ili susretljivosti pa tako i u komponenti koja kaže kako se ne mora baš sve što se da i naplatiti, ne bi se moglo do najsjajnijih odličja. Ministar turizma Tonči Glavina je pak kao dio promjena koje je donosilo njegovo promišljanje budućnosti turizma, u fokus stavljao približavanje povezivanja domaćina i gostiju, stvaranje određene prisnosti koja bi ujedno progovarala o hrvatskoj otvorenosti, susretljivosti, gostoljubivosti.

Pa je tako na dodjeli nagrada najboljim Najiznajmljivačima, što se lanjskog prosinca održala u tada proglašenoj najboljoj vili, onoj obitelji Puh naziva Panora del tartufo u Žuganima, u rajskom okruženju Motovunske šume, istaknuo kako bi bilo dobro da se akcija ubuduće naziva Najdomaćin. Okupljeni iznajmljivači odlično su prihvatili ideju, a ovih dana svibnja, na posebnoj konferenciji za novinare prezentirana je službena oznaka Vaš domaćin! Zatražiti je mogu svi koji, prema važećim propisima, imaju status domaćina uz uvjet da zadovoljavaju propisane kriterije kao što su autentičnost ponude, razina gostoljubivosti, ekološka osviještenost, kvaliteta u pristupu i informiranju gosta kao i sve one druge karakteristike koje dolaskom na destinaciju osjetimo kao istinsku dobrodošlicu.

- Smještaj u domaćinstvu tradicija je hrvatskog turizma, autentičan doživljaj destinacije za naše turiste i nešto što nas ističe i što nas čini drugačijima od naše konkurencije. Upravo zato oznakom Vaš domaćin to posebno naglašavamo i svim pravim, istinskim domaćinima, omogućavamo dodatnu promociju na domaćem i stranim tržištima. Razvojem i snažnijim pozicioniranjem ove vrste smještaja korak smo bliži i održivom turizmu koji razvijamo, a koji u fokus stavlja balans zadovoljstva lokalnog stanovništva i turista, pojašnjava ministar Glavina.

Online obrazac

Proces dobivanja oznake maksimalno je pojednostavljen te uključuje popunjavanje online obrasca za samoprocjenu putem sustava eVisitor. Domaćinima koji zadovoljavaju uvjete dodijelit će se oznaka u obliku pločice koju će istaknuti na ulazu u smještajni objekt, ali i u digitalnom obliku kako bi je mogli koristiti na online komunikacijskim kanalima.

(Foto HTZ)(Foto HTZ)

- Prvi put promociji smještaja u domaćinstvu pristupamo na sustavan način, što je iznimno važno ako znamo da Hrvatska kao turistička destinacija najviše kapaciteta broji upravo u obiteljskom smještaju. Cilj je izdvojiti domaćine koji ovu djelatnost obavljaju s puno entuzijazma i truda što nije karakteristika običnih rentijera. Cjelokupni proces odvijat će se u dva smjera, odnosno u dvije faze. Prva podrazumijeva animiranje što većeg broja domaćina koji će biti nositelji ove oznake, pa i ovom prilikom pozivamo sve pružatelje usluga smještaja u domaćinstvu koji zadovoljavaju kriterije da se uključe u projekt.

(Foto HTZ)(Foto HTZ)

Druga faza podrazumijeva sustavnu promociju oznake na emitivnim tržištima kako bi ona među našim gostima postala sinonim za kvalitetu i pouzdanost, objasnio je direktor HTZ-a Staničić, naglasivši kako će dobivena oznaka vrijediti tri godine, a prije samog isteka nositelji će morati ponovo proći postupak samoprocjene i odobravanja kako bi se osigurao visoki standard kvalitete oznake.

Domaćini koji će biti nositelji oznake imat će brojne prednosti s obzirom na to da će biti dodatno istaknuti među brojnim privatnim iznajmljivačima, privlačit će goste koji traže autentičan i gostoljubiv doživljaj, a korištenjem službenog vizualnog identiteta oznake bit će uključeni u posebne promotivne aktivnosti HTZ-a na emitivnim tržištima i booking platformama.

(Snimila MAJA DANICA PEČANIĆ)(Snimila MAJA DANICA PEČANIĆ)

Dodajmo kako je oznaka osmišljena kao sinonim za prepoznavanje onih domaćina koji prema svojim gostima ostvaruju osobni pristup nudeći im autentično i kvalitetno iskustvo boravka u Hrvatskoj.

Bolja vidljivost i posjećenost

Veliki je to iskorak koji bi morali popratiti svi koji se bave istinskim, pa i iskonskim turizmom. K tome, riječ je o oznaci koja stvara distinkciju između dehumaniziranog rentijerstva kod kojeg je najnaglašenija komponenta – profit. Kod domaćinske turističke priče riječ je o sasvim drugačijem smjeru u njegovom razvoju, onom koji kao i svaki posao mora i treba donositi zaradu, ali mu ona ni izbliza nije važna kao što je rentijerima. Svakako, treba pozdraviti i jednostavnost dobivanje oznake.

(Snimila MAJA DANICA PEČANIĆ)(Snimila MAJA DANICA PEČANIĆ)

Budući da iza akcije stoje najznačajnije institucije hrvatskog turizma, a samim time riječ je i u globalnom smislu o jednima od najvažnijih, oznaka sasvim sigurno omogućava domaćinima znatno bolju vidljivost i posjećenost. Ne manje važno, današnja digitalna komunikacija uvijek otvara mogućnost gostima kako bi ocijenili vjerodostojnost domaćina i oznake koju njegov objekt nudi.

Nije li riječ o domaćinu, nego o rentijeru, vrlo će brzo pokazati ocjene gostiju tako da će "lažni domaćini" vrlo brzo biti prokazani kao – varalice. Čime će se značajno narušiti njihov ugled i neometano poslovanje. S druge strane, a uvjereni smo kako će ovih prvih biti jako malo, oni koji budu pohvaljeni kao istinski domaćini, sasvim će sigurno imati ispunjene ne samo "sezonske" mjesece, nego i one koje još uvijek ne doživljavamo kao dovoljno turističke.

(Snimila MAJA DANICA PEČANIĆ)(Snimila MAJA DANICA PEČANIĆ)

S obzirom na to da su u tijeku prijave za akciju Najiznajmljivač u sklopu koje će se dodijeliti i nagrada za Najdomaćina 2025. pozivamo vas da se prijavite, pozovite nas u goste, a kad krenemo prema vama, ni u kojem slučaju nam nemojte poručiti – "slobodno pogledajte apartman, ključ ćete pronaći u kutiji, gdje ćete ga nakon obilaska i vratiti". Najdomaćin nije digitalni zapis, najdomaćin su živi ljudi koji stvaraju najveći dio hrvatskog turizma, onaj što se događa u domovima ljudi koji vole ljude.

(Foto HTZ)(Foto HTZ)

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter