Ilustracija (Snimio Davor Kovačević / Novosti)
U četvrtak, 15. svibnja 2025., na snagu stupa Odluka o objavi cjenika i isticanju dodatne cijene kao mjera izravne kontrole cijena u trgovini na malo (Narodne novine 75/2025), koja uvodi novu obvezu za sve trgovce u Hrvatskoj – isticanje tzv. "sidrene cijene" uz redovnu maloprodajnu cijenu.
Sidrena cijena odnosi se na cijenu koju je trgovac primjenjivao na određeni proizvod iz kategorije robe široke potrošnje (FMCG) na dan 2. svibnja 2025., pod uvjetom da se radi o redovnoj, a ne akcijskoj cijeni. Riječ je o najnižoj cijeni iz prethodnih 30 dana. Obveza vrijedi za proizvode poput hrane, pića, kozmetike, sredstava za čišćenje, toaletnih potrepština i proizvoda za kućanstvo.
Nova pravila odnose se na sve maloprodajne subjekte u Hrvatskoj, uključujući trgovine na internetu i prodaju na tržnicama, osim za OPG-ove koji prodaju isključivo vlastite proizvode. Trgovci će morati istaknuti sidrenu cijenu ne samo na policama, već i u letcima, plakatima, digitalnim oglasima te na internetskim stranicama.
Zbog tehničkih i financijskih poteškoća koje bi nova mjera mogla izazvati, Hrvatska obrtnička komora (HOK) uputila je apel Ministarstvu gospodarstva tražeći izuzeće malih trgovina i mini marketa u vlasništvu obrtnika od ove obveze. Predsjednik HOK-a Dalibor Kratohvil upozorio je da obrtnici, za razliku od velikih trgovačkih sustava koji raspolažu IT odjelima i modernim platformama, rade sami, često s osnovnom opremom, u ograničenom prostoru i uz ručno etiketiranje.
"Razumijemo i podržavamo svrhu mjera transparentnosti cijena – zaštitu potrošača. Međutim, ako se provode bez uvažavanja stvarnosti malih trgovaca, mogu proizvesti negativan efekt: zatvaranje malih trgovina, gubitak lokalne opskrbe i smanjenje konkurentnosti tržišta", poručuje Kratohvil te poziva na donošenje posebnog pravilnika kojim bi se prilagodile obveze za obrtnike.
HOK ističe kako su male kvartovske i seoske trgovine često jedini opskrbni punktovi u pojedinim sredinama te ključni dio lokalne ekonomije. Upozoravaju da bi stroga provedba bez diferencijacije mogla dodatno ugroziti njihovo poslovanje.