Josip Ostrogović i Ivan Herak
-Naša želja i cilj je da ACI marina Opatija postane prva od naših marina u kojoj bi se razvio čitav lanac vrijednosti vodika, od proizvodnje, skladištenja energije, mjera energetske učinkovitosti i pomorskog prometa do korištenja vodika, pod uvjetom da prethodno budu ispunjene prostorno-planske, imovinsko- pravne i ekonomske pretpostavke, kazao je na konferenciji član uprave ACI-ja, dr.sc. Ivan Herak.
"Svjedoci smo vremena u kojem pojam održivosti, kao jedan od najprisutnijih poslovnih trendova, drži najvišu frekventnost u komunikaciji i poslovnim modelima svake imalo ozbiljne kompanije, kako na lokalnoj, tako i na globalnoj razini. S obzirom na to da kao najveći lanac marina na Mediteranu gospodarimo jednim od najvažnijih resursa kojim naša država raspolaže, a to su naše more i priobalje, odgovornost koju snosimo neusporedivo je veća u odnosu na druge kompanije. Održivi razvoj stoga za nas ne predstavlja samo trend u društveno odgovornom poslovanju i priliku za jačanje imidža, već apsolutni imperativ u svim segmentima našeg poslovanja. Tom smo cilju posvećeni već duže vrijeme na svim poslovnim razinama te sukladno tome, u suradnji s akademskom i stručnom zajednicom, razvijamo i implementiramo nova rješenja."
Kazao je to član Uprave ACI-ja d.d. za financije, korporativno pravo i ljudske resurse dr. sc. Ivan Herak obraćajući se sudionicima velike međunarodne konferencije o vodikovom ekosustavu sjevernog Jadrana, koji je održan u Vili Vipolže u slovenskim Goriškim brdima. ACI, koji je uz Heraka na skupu predstavljao i član Uprave za investicije, marketing i maloprodaju Josip Ostrogović, jedan je od partnera u transnacionalnom projektu "Dolina vodika Sjeverni Jadran" koji je nastao potpisivanjem Pisma namjere između Hrvatske, Slovenije i Autonomne regije Friuli Venezia Giulia. Projekt ima za cilj uspostavu okvira za suradnju u razvoju ekološki prihvatljivih tehnologija proizvodnje vodika, što pridonosi prijelazu na integrirani ekosustav koji uključuje energetski, industrijski i prometni sektor, ali i omogućava suradnju u području istraživanja i inovacija.
Ključni partneri iz svih triju zemalja razvijat će pilot-projekte za proizvodnju preko 5.000 tona obnovljivog vodika godišnje te se baviti njegovim skladištenjem, distribucijom i uporabom za dekarbonizaciju važnih industrijskih sektora kao što su proizvodnja čelika i cementa te održiva prometna rješenja. Projekt "Dolina vodika Sjeverni Jadran" prepoznat je na razini Europske unije kao jedan od najboljih projekata u tom području, te je ispunio uvjete za dodjelu bespovratnih sredstava u iznosu do 25 milijuna eura izravnoga financiranja u okviru programa Obzor Europa. Mnogi od planova i projekata predstavljeni su i na ovoj međunarodnoj konferenciji, a da snažnija uporaba vodika u prometnom sektoru nije tako daleka budućnost pokazale su i prezentacije na kojima su predstavljeni autobusi, ali i osobni automobili pogonjeni vodikom, koji su razvijeni u pogonima globalnih automobilskih giganata Mercedesa i BMW-a.
Auto na vodik
Na osnovama postavljenima kroz Europski zeleni plan, prelazak na održive izvore energije, kazao je Herak, u posljednjih nekoliko godina jedna je od osnovnih karijatida politike EU-a u kojoj aktivno sudjeluje i Hrvatska pa tako i ACI.
"U ožujku 2022. godine Hrvatski sabor donio je Hrvatsku strategiju za vodik do 2050. godine, koja određuje okvirne mogućnosti razvoja proizvodnje, pohrane, transporta i općenito uporabe vodika s ciljem smanjenja emisija ugljičnog dioksida. Hrvatska Vlada posebnu pažnju pridaje konceptu odnosno formama međunarodne suradnje vezanima uz potencijalnu uspostavu dolina vodika, regionalnih sustava smještenih unutar više država koji povezuju proizvodnju i transport vodika s različitim krajnjim korisnicima, u konkretnom slučaju to se odnosi na projekt Dolina vodika Sjeverni Jadran. Kao najveći lanac marina na Mediteranu i predvodnik zelene energetske tranzicije u hrvatskom turizmu ACI je aplicirao na Program Horizont Europa - Zajedničko poduzeće - Partnerstvo za čisti vodik, s ciljem da u naš sustav implementiramo energetska rješenja i inovacije koje uključuju i tehnologije vodika. Spomenuti cilj uključuje i našu viziju inovacijskog razvojnog projekta u ACI marini Opatija, koji u naravi predstavlja pilot instalaciju inovacije, kojom želimo uspostaviti energetski samodostatno učinkovito energetsko čvorište. Naša želja te ujedno konačni cilj je taj da ACI marina Opatija postane prva u našem lancu marina u kojoj bi se razvio cijeli lanac vrijednosti vodika, od OIE-PV, skladištenja energije, mjera energetske učinkovitosti i pomorskog prometa te korištenja vodika, pod uvjetom da prethodno budu ispunjene prostorno-planske, imovinsko-pravne i ekonomske pretpostavke. Vrlo jasno želim pri tome naglasiti da smo kao odgovorna Uprava dioničkog Društva spremni preuzeti odgovornost samo za one iznose bespovratnih europskih sredstava koja su nam odobrena i kao takva na raspolaganju. U tom pravcu idu i naša promišljanja u odnosu na dostavljeni nam prijedlog Ugovora o konzorciju. No, nesporno je da je naše članstvo u konzorciju "Dolina vodika sjeverni Jadran" od presudnog značaja za implementaciju vodikovih tehnologija u sustav ACI marina", istaknuo je Herak.
Autobus na vodik
Kada su u pitanju ACI i vodikove tehnologije, kazao je na konferenciji Josip Ostrogović, glavni cilj ACI-ja je da u sustav implementira energetska rješenja i inovacije koje uključuju i tehnologije vodika, čime će se istovremeno provoditi ne samo Europski zeleni dogovor i Europska vodikova strategija, već i Hrvatsku strategiju za vodik do 2050. godine.
"I Europska komisija i hrvatska Vlada uvjereni su da je integracija vodikovih ekosustava učinkovit način za prelazak na ugljično neutralno društvo. S vodikovom dolinom Sjeverni Jadran svi partneri u projektu želimo potaknuti prelazak na integrirani ekosustav u području energetike. Spomenuto partnerstvo uključuje 34 organizacije iz tri države, a pokriva cijeli lanac vrijednosti, od proizvodnje preko skladištenja i distribucije do konačne krajnje upotrebe vodika kao ključnog energetskog vektora u više sektora. U navedenom projektu ACI se definitivno profilirao kao jedan od vodećih partnera", kazao je Ostrogović.
Osnivač goričke tvrtke Ecubes i idejni kreator projekta Sjevernojadranske doline vodika Aleksander Gerbec kazao je kako je pravi odgovor na klimatske promjene djelovanje, a za to su partneri u konzorciju iz sve tri zemlje definitivno spremni te se očekuje da će tijekom narednih šest godina uložiti 270 milijuna eura u razvoj tehnologija čistog vodika.
"Imamo tvrtke koje razvijaju svoje proizvode, a imamo i one koji donose političke odluke i koji te njihove aktivnosti podržavaju", poručio je on.