(Hina/EPA)
Irak je u 2021. godini privukao najviše ulaganja u sklopu kineske infrastrukturne inicijative "Pojas i put", ukupno 10,5 milijardi dolara, pokazalo je izvješće kineskog instituta Green Finance & Development Center.
Kina je kroz ulaganja i ugovornu suradnju u prošloj godini potrošila ukupno 59,5 milijardi dolara na infrastrukturne projekte u 143 zemlje, otprilike kao i u 2020. godini, izvijestio je institut pri sveučilištu u Fudanu u srijedu.
U odnosu na pretpandemijsku 2019. godinu kineski je angažman u okviru inicijative "Pojas i Put" smanjen za 48 posto, primijetili su istraživači.
Vrijednost ugovorne suradnje koja se dijelom financira kineskim kreditima porasla je prošle godine za 23,2 posto, na 45,6 dolara. Ulaganja su se pak smanjila 40,6 posto, na 13,9 milijardi dolara.
U arapskim i bliskoistočnim zemljama investicije su pak prošle godine više nego učetverostručene, a vrijednost ugovora kineskih kompanija za građevinske projekte više je nego udvostručena.
Irak, gdje je SAD prošle godine završio svoju borbenu misiju, postao je treći najveći partner u energetskim projektima inicijative od 2013., nakon Pakistana i Rusije.
Kina i Irak surađuju na izgradnji elektrane Al-Khairat vrijedne pet milijardi dolara u provinciji Karbala, a kineski Sinopec dobio je ugovor za razvoj iračkog plinskog polja Mansuriya u blizini granice s Iranom. Dvije zemlje surađuju i na projektima poput zračne luke.
Nakon Iraka, Srbija i Indonezija bile su glavne zemlje za građevinske projekte u okviru inicijative.
Financiranja i ulaganja u projekte zelene energije porasli su u 2021. na 6,3 milijarde dolara, sa 6,2 milijarde u 2020., a Kina se nije uključila u projekte povezane s ugljenom u 2021., u skladu s obećanjem predsjednika Xi Jinpinga da neće graditi termoelektrane na ugljen u inozemstvu.
U 2022., istraživači Sveučilišta Fudan očekuju ubrzanje zelenih projekata, u skladu s vladinim smjernicama, iako su financiranje i ulaganja u naftu u okviru BRI-a porasla s 1,9 milijardi dolara u 2020. na 6,4 milijarde dolara u 2021.
I angažman u cjelini bit će po njima pojačan, s fokusom na transport u Aziji, resurse i stratešku imovinu poput luka, ali neće dosegnuti razinu iz 2016., budući da plan za razdoblje do 2025. godine predviđa 550 milijardi dolara ulaganja u inozemstvo, za četvrtinu manje nego u razdoblju od 2016. do 2020.
Kina je pokrenula inicijativu "Pojas i put" 2013. godine kako bi poboljšala trgovinske veze s ostatkom svijeta, uloživši velika sredstva u razvoj infrastrukture u zemljama diljem svijeta, podsjeća Reuters.
Neki kritičari upozoravaju da je financiranje koje Peking nudi često nepovoljno i netransparentno i da čini neke siromašnije zemlje, osobito u Africi, ovisnima o Kini kroz dug.