(Snimila Ana Križanec)
Na prvoj nacionalnoj dodjeli nagrada "Bilanca uspjeha", koja je nedavno održana u Opatiji, najboljim poduzetnikom Hrvatske proglašen je Hrvatski Telekom d.d. Zagreb, koji je ujedno i najbolji poduzetnik Grada Zagreba. To je i povod za razgovor s predsjednicom Uprave Hrvatskog Telekoma Natašom Rapaić.
Što vam znači ova nagrada koju dodjeljuje struka, kako ste je doživjeli?
- Uvijek je lijepo dobiti priznanje za rezultate rada i ponosna sam i sretna što je upravo Hrvatski Telekom prepoznat kao najbolja kompanija u Hrvatskoj. To je potvrda da radimo dobro i zasluga svih zaposlenika koji svakodnevno, ne samo profesionalno već i osobno, čine sve da budemo što bolji i uspješniji i da naši korisnici imaju najbolju mrežu, uslugu i korisničko iskustvo. Na tome sam im iznimno zahvalna.
Možete li reći više o pokazateljima poslovanja Hrvatskog Telekoma. U 2024. su rasli prihodi, dobit, investicije. Nastavlja li se trend i u 2025.?
- Da, i u ovoj smo godini nastavili s rastom poslovanja i svih ključnih pokazatelja. Rasli su prihodi, EBITDA AL, neto dobit. Pritom smo rasli u segmentima privatnih i poslovnih korisnika, mobilnih, fiksnih i ICT usluga. Nastavili smo i snažno ulagati, a i graditi gigabitnu optičku i 5G infrastrukturu diljem Hrvatske. Naša ulaganja su u prvih šest mjeseci premašila 116 milijuna eura, a u proteklih pet godina uložili smo više od 1,2 milijarde eura, tj. gotovo četvrtinu prihoda u infrastrukturu i tehnologiju, digitalizaciju, inovacije i održivi rast. Zahvaljujući snažnim ulaganjima, naša mobilna mreža treću je godinu zaredom od strane regulatora proglašena najboljom u Hrvatskoj. Lani smo omogućili i optičku mrežu za 150 tisuća novih kućanstava, što je rekordna izgradnja u jednoj godini, a i ove godine planiramo sličan broj. Optičku FTTH mrežu proširili smo za dodatnih 20 posto, te smo sve bliže našem cilju da omogućimo gigabitne brzine optičkog interneta za više od 1,1 milijun kućanstava. Važno je znati da ne gradimo samo u velikim gradovima, već i u manjim mjestima i u ruralnim sredinama, stvarajući na taj način temelje za povezano, moderno i inkluzivno digitalno društvo. To je iznimno bitan dio našeg poslovanja i poimanja naše društvene odgovornosti, jer radi se o preduvjetu za digitalizaciju države i smanjenje digitalnog jaza.
Na dodjeli ste se prije svega zahvalili korisnicima. Je li to recept za uspjeh: maksimalno osluškivati potrebe tržišta?
- Apsolutno, mi smo tu zahvaljujući našim korisnicima. Korisnik je u srži svega što radimo i naš je cilj korisnicima svake godine osigurati još bolju uslugu kako bi ispunili njihova očekivanja. Takva, najbolja usluga traži ozbiljna i kontinuirana ulaganja i u HT-u se ne vodimo time da budemo najjeftiniji na tržištu, to nije naša pozicija, ali svakako želimo biti najbolji partner korisnicima. I u tome smo uspješni, i ponosni smo što smo prepoznati po tome da pružamo najbolje korisničko iskustvo. To ne kažemo mi, to pokazuju istraživanja i iskustva privatnih i poslovnih korisnika. Naša orijentacija na korisnika evidentna je u svim aspektima poslovanja, ne samo u najboljoj mreži, najboljem sadržaju na MAXtv-u, inovativnim proizvodima i uslugama i integriranim rješenjima prilagođenim potrebama i preferencijama korisnika, već i u najboljoj i najvećoj korisničkoj podršci.
U telekom-sektoru konkurencija je velika, tržište je dinamično, imamo dojam da se stalno nešto događa, stalno nešto novo uvodi, bez mobitela i mreža više ne možemo zamisliti život, jer naravno tehnologija stalno ide naprijed. Kakva je vaša strategija u tom dijelu, koliko pratite što rade drugi, a koliko slijedite vlastitu viziju?
- Naš posao jest graditi mreže, ali naša vizija je povezivati ljude privatno i poslovno. Naša želja je nastaviti predvoditi industriju, uvoditi novitete i nastaviti postavljati nove i više standarde. Činjenica jest da je u pozadini digitalnog svijeta u kojem živimo, a koji postaje digitalnijim svakim danom sve omogućeno infrastrukturom koju gradimo i modernim digitalnim uslugama koje pružamo. Svoju ulogu vidimo u pružanju pouzdane povezanosti, relevantnih digitalnih prilika, primjeni inovativnih tehnologija te omogućavanju naprednih rješenja temeljenih na umjetnoj inteligenciji koje podižu produktivnost kompanija i doprinose razvoju i konkurentnosti Hrvatske. A da bi povezali sve nastavit ćemo ulagati u infrastrukturu jer bez toga nema govora o modernim tehnologijama te digitalnim uslugama. To nije samo naša vizija. To je naše obećanje.
(Snimila Ana Križanec)
U kojem smjeru će Hrvatski Telekom razvijati usluge?
- Hrvatski Telekom je uvijek bio sinonim za usluge najviše kvalitete. Najbolja usluga u našem slučaju znači da će korisnik dobiti najbolju brzinu, najbolju pokrivenost, korisničku podršku, dostupnost tehničara kada ga treba, inovativne proizvode koje sustavno unapređujemo dodatnim sadržajima te razne nove prilike i pogodnosti koje nove tehnologije donose u naše poslovne i privatne živote. Svaki put kada se u Hrvatskoj događala povijesna prekretnica u telekomunikacijama, počevši od prve komercijalne mobilne mreže, MAXtv-a – jedne od prvih digitalnih televizija u Europi, Magente – prve konvergentne telekomunikacijske usluge koja je uključivala fiksne, mobilne i TV usluge i u potpunosti promijenila tržište, zatim svih generacija mobilne mreže, prve 5G campus mreže… mi smo bili ti koji su ih uvodili. Tako je i danas, vođeni smo željom uvijek ići korak dalje, uvoditi tehnološke novitete i napredne digitalne usluge s jasnim ciljem da ne samo ispunjavamo, već i nadmašujemo očekivanja naših korisnika.
Predani smo stvaranju dodatne vrijednosti pa tako, zahvaljujući programu Magenta Moments s našim partnerima sustavno omogućavamo brojne pogodnosti korisnicima, a ponovno smo osigurali i prava prijenosa utakmica hrvatske nogometne lige u kojima će gledatelji MAXtv-a moći uživati dodatnih pet sezona. S natjecateljskog stajališta prošla sezona je bila vrlo uspješna za Rijeku, a s navijačkog i sportskog za sve ljubitelje hrvatskog nogometa jer smo prijenose digli na višu razinu, a s time ćemo nastaviti i u narednim sezonama. Ponosni smo i na našu ulogu u projektu od značaja za hrvatsko gospodarstvo, a riječko podneblje posebno – Rijeka Gateway, strateški je važan kontejnerski terminal opremljen 5G mrežom, čime HT aktivno doprinosi digitalizaciji logističke i transportne industrije. Jedna od tema koja je vrlo aktualna je pitanje kibernetičke sigurnosti koja je danas ključni element poslovanja do te razine da je definirana i NIS2 direktivom. U HT-u i Combisu kibernetička sigurnost je apsolutni prioritet – razvijamo napredne sigurnosne operativne centre čiji najveći korisnici dolaze iz financijskog sektora, energetike i javne uprave, gdje su sigurnosni zahtjevi najviši. No, sve više i mali i srednji poduzetnici prepoznaju ne samo važnost već u današnje vrijeme – nužnost zaštite.
Digitalizacija i umjetna inteligencija ušla je u sve sektore i pore društva. Telekomunikacije su joj posebno "izložene", štoviše, od njih se očekuje da budu kreatori procesa, o čemu ste također govorili o Opatiji. Kazali ste da će Hrvatski Telekom i umjetnu inteligenciju (UI) uspješno dovesti do svih svojih korisnika. Možete li više reći o tome, koji su procesi u tijeku, kakvi su planovi?
- Umjetna inteligencija igra i igrat će sve važniju ulogu u poslovanju ne samo naše kompanije već i funkcioniranju cijelog društva. Živimo u vremenu spajanja ljudske i umjetne inteligencije i vjerujem kako će se, ako budemo pametni i spremni djelovati tu stvoriti puno novih prilika. Sasvim sigurno će doći do toga da ćemo mnoge stvari raditi drugačije, uvjerena sam – i bolje. U našem poslovanju umjetnu inteligenciju koristimo u raznim segmentima, za brže odvijanje operativnih procesa, dublje razumijevanje potreba korisnika, personalizaciju usluga, bržu prilagodbu tržišnim promjenama te za veću energetsku učinkovitost. Razvijamo i prediktivne modele koji nam pomažu prepoznati i spriječiti potencijalne probleme korisnika prije nego ih korisnici uopće osjete. Napredna rješenja bazirana na UI razvijamo i za naše poslovne korisnike te ona rješavaju njihove ključne potrebe, počevši od onih za obradom dokumenata u administrativnim zadacima, do UI asistenata, a pripremamo i nove proizvode za digitalizaciju poslovanja. Jedan od projekata na koje smo iznimno ponosni jest implementacija UI glasovnog asistenta za jednu veliku banku, čime se prosječno vrijeme obrade poziva smanjilo na pola.
Tehnologija mora djelovati u službi čovjeka i zato mora biti dostupna široj javnosti. Upravo s ciljem da umjetnu inteligenciju približimo i omogućimo svima u Hrvatskoj, ostvarili smo suradnju s jednom od najnaprednijih AI kompanija na svijetu – Perplexity AI čime smo osigurali da svi, dakle ne samo naši korisnici, dobiju pristup naprednom alatu za povećanje učinkovitosti i produktivnosti – Perplexity Pro. Ovime ne ulažemo samo u inovaciju i tehnologiju, ulažemo u Hrvatsku. Nismo tu stali pa smo ovih dana predstavili i Magenta AI, pametnog virtualnog asistenta kojeg smo ugradili u aplikaciju Moj Telekom. Uvjerena sam kako društvo kroz široko korištenje inovativnih tehnologija može ostvariti značajan napredak, a ovo je samo jedan primjer našeg konkretnog djelovanja u smjeru otvaranja upravo takvih mogućnosti za svakog pojedinca. Nastavit ćemo raditi na pozicioniranju umjetne inteligencije kao nečemu što je doslovce svima dostupno preko naše infrastrukture i dodatnih usluga. Digitalna i ICT rješenja koja razvijamo u HT Grupi, čijim je dijelom i Combis, nisu samo primjeri najboljih praksi u Hrvatskoj, već i u cijelom Deutsche Telekomu u Europi, gdje je Hrvatski Telekom Centar izvrsnosti za kibernetičku sigurnost. Na ovaj način, korisnicima osiguravamo pristup vrhunskim sigurnosnim uslugama i znanju, a Hrvatsku pozicioniramo kao regionalnog lidera u ICT sigurnosti.
Nakon 5G mreže, u najavi je 6G mreža. U kojoj ste fazi u implementaciji 5G, i pripremate li se za 6G? Što taj korak uopće donosi i što će značiti za korisnike?
- Hrvatski Telekom je još 2019. godine, prvi u Hrvatskoj i među prvima u Europi implementirao 5G tehnologiju, te smo prvu komercijalnu 5G mrežu u Hrvatskoj uveli 2020., stvarajući tako preduvjete za brži gospodarski razvoj i bolju kvalitetu života. Kontinuirano ulažemo i gradimo 5G mobilnu mrežu diljem Hrvatske. Važna dimenzija 5G su i tzv. campus mreže tj. privatne 5G mreže koje predstavljaju strateški alat za industrijsku transformaciju. Trenutačno s partnerima radimo na projektu moguće implementacije takvih mreža u zračnim lukama Zagreb, Zadar i Pula, a tu je i važan projekt koji sam već spomenula – Rijeka Gateway – infrastrukturni pothvat na zagrebačkoj obali Luke Rijeka, u sklopu kojeg je Hrvatski Telekom implementirao privatnu 5G mrežu. Također, početkom godine uspješno smo ugasili 3G mrežu i oslobodili prostor naprednijim 4G i 5G tehnologijama, čime smo omogućili još bolje korisničko iskustvo.
Hrvatski Telekom je prvi operator na tržištu koji je napravio ovaj strateški iskorak nužan za podržavanje rasta mrežnog prometa od gotovo 30 posto godišnje. Kao što je 5G donio značajno veće brzine i bolje korisničko iskustvo, za očekivati je da će 6G to još dodatno unaprijediti. Prema nekim procjenama, 6G u komercijalnoj primjeni možemo očekivati oko 2030. godine, i ta će nam generacija mreže donijeti još veće brzine prijenosa podataka, manju latenciju, a omogućit će se i još veća gustoća povezanih uređaja (Internet of Things). 5G tehnologija još prolazi kroz važne evolucijske korake koji će dodatno unaprijediti korisničko iskustvo i omogućiti nove poslovne primjene, prije nego što uđemo u eru 6G mreža.
Razvoj UI-ja nosi sa sobom i neke kontroverze, no primijetila sam da ste vi tu veoma optimistični, govorite o spajanju inteligencije čovjeka i stroja, kao o nečem prije svega neminovnom, no i nečemu što bi nam trebalo pomoći, olakšati život i slično?
- Osobno sam optimist i vjerujem kako nam umjetna inteligencija neće donijeti marginalna poboljšanja nego da će u potpunosti izmijeniti mnoge aspekte našeg života. Razvoj UI može se svrstati u rang mikroprocesora, osobnog računala, interneta, mobilnog telefona – tehnoloških dostignuća koja su promijenila svijet. Osim toga umjetna inteligencija razvija se iznimnom brzinom i utjecat će na sve industrije – uključujući i one nominalno tradicionalne poput zdravstva, obrazovanja, poljoprivrede i proizvodnje u kojima će jači prodor UI tehnologija donijeti svojevrsni kvantni skok u odnosu na dosadašnje procese i tehnologije. Uvjerena sam kako UI predstavlja veliki potencijal i donosi prilike od kojih ne treba bježati, već naprotiv, informirati se i educirati te naći načina kako ju najbolje koristiti kako bismo učinili živote boljima, a poslovanje uspješnijim.