(Foto Luka JELIČIĆ)
Mali hrvatski brodari u 2024. su ostvarili dobit prije oporezivanja od 50,8 milijuna eura, uz porast za 30 posto, izvijestili su u četvrtak iz Hrvatske udruge privatnih brodara (HUPB), ističući da im je i dalje najveći izazov nedostatak zimskih i ljetnih vezova.
Ta udruga okuplja 205 članova duž jadranske obale, to jest 133 trgovačka društva i 72 obrta, a prema službenim podacima, mali brodari lani su ostvarili bruto prihod od 369,4 milijuna eura ili 22 posto više nego 2023., dok su u proračun u 2024. uplatili 67,7 milijuna eura poreza i doprinosa ili 25 posto više nego 2023.
"Rezultati ostvareni u 2024. godini jasno pokazuju da su mali brodari jedan od ključnih oslonaca hrvatskog turizma i nautičke industrije. Na temelju pokazatelja tijekom ovogodišnje sezone već sada možemo najaviti da će brojke u 2025. također biti u porastu u odnosu na 2024. godinu," poručeno je u priopćenju.
U sektoru je zaposleno gotovo 2900 ljudi, uz flotu od ukupno 482 plovila, koju među korisnicima 95 posto čine stranci, što, po HUPB-u, dodatno potvrđuje konkurentnost te hrvatske ponude na svjetskom tržištu.
Poseban značaj malih brodara je i što im sezona traje šest mjeseci, čime u velikoj mjeri pridonose turističkim rezultatima i u predsezoni i posezoni, kao i održivom razvoju obalnih zajednica.
"Brodari ostvaruju stabilan rast bez državnih subvencija, sami financiraju modernizaciju i zapošljavanje, reinvestiraju dobit te uvode inovacije u dizajn plovila, digitalne alate i ekološka rješenja u skladu s međunarodnim standardima. Nezaobilazan su oslonac razvoju turističke i nautičke ponude, generatori rasta lokalnih zajednica i partner države u razvoju turizma", naglašavaju iz udruge, dodajući i da su ponosni na kontinuirani rast i modernizaciju sektora.
U svemu imaju i izazova koje smatraju da je nužno riješiti da bi se održao pozitivan trend, a kao najveće označavaju nedostatak adekvatnih zimskih i ljetnih vezova jer više od stotinu plovila još čeka na potrebnu infrastrukturu te stoga treba ubrzati investicije u lučke kapacitete, pojednostaviti administrativne procedure i osigurati jedinstvena pravila u lukama duž obale.
Time bi hrvatski mali brodari mogli još snažnije konkurirati na svjetskoj razini i nastaviti značajno doprinositi nacionalnom gospodarstvu, a iz udruge zaključno i pozivaju da se taj, kako kažu, "stručno organiziran sektor i dalje prepoznaje kao pouzdan partner državnoj politici i razvoju infrastrukture".