Ilustracija (Pexels)
Američki uvoz odjeće iz Kine pao je u svibnju na najnižu razinu u 22 godine, pokazali su najnoviji trgovinski podaci, odražavajući pomake u obrascima nabave pod utjecajem novih carina.
Kina je godinama bila najveći dobavljač odjeće za SAD, ali njezin je udio u američkom tržištu odjeće smanjen zbog pogoršanih trgovinskih odnosa između dva vodeća svjetska gospodarstva.
Američki uvoz kineske odjeće pao je tako u svibnju, četvrti mjesec zaredom, prema podacima Američkog povjerenstva za međunarodnu trgovinu (USITC).
SAD je u svibnju iz Kine uvezao odjeću u vrijednosti od 556 milijuna dolara, otprilike upola manjoj nego u prethodnom mjesecu. Niža vrijednost zabilježena je u svibnju davne 2003. godine.
Američki su trgovci u očekivanju Trumpovih carina početkom godine nagomilali zalihe, što se očitovalo u skoku vrijednosti uvoza odjeće iz Kine za 15 posto, na 1,69 milijardi dolara.
Nakon što ih je američki predsjednik nakratko u travnju bio povećao na čak 145 posto, sve je više trgovaca prestalo kupovati robu iz kineskih tvornica, okrećući se zemljama poput Vijetnama, Bangladeša i Indije.
SAD i Kina postigli su u međuvremenu trgovinski sporazum, ali većina vodećih američkih modnih tvrtki i dalje planira smanjiti poslovanje u Kini, a neke namjeravaju i otići, rekao je Sheng Lu, profesor modnih i odjevnih studija na Sveučilištu u Delawareu.
Isti su obrazac primijetile i revizorske tvrtke. QIMA je objavila da njezini podaci, temeljeni na tisućama inspekcija i revizija širom svijeta, pokazuju da je američka nabava iz Kine smanjena u drugom tromjesečju gotovo za četvrtinu u odnosu na prošlu godinu. Potražnja američkih maloprodajnih tvrtki za tim uslugama u jugoistočnoj Aziji porasla je pak za 29 posto.
Dobitnik je u tom preslagivanju bio i Meksiko, prema podacima USITC-a koji pokazuju skok vrijednosti američkog uvoza meksičke odjeće u svibnju za 12 posto, na 259 milijuna dolara.
Povlačenje američkih kompanija iz Kine nije nova pojava, naglašavaju u QIMA-i, napominjući da udio jugoistočne Azije u proizvodnji odjeće za američke kompanije raste još od sredine 2023. godine.
"Carinska politika američkog kabineta napravila je u drugom tromjesečju nekoliko oštrih zaokreta, ali obrasci nabave brendova i maloprodajnih tvrtki sa sjedištem u SAD-u pratili su, više-manje, dugoročne trendove uspostavljene znatno prije ovogodišnje eskalacije", ističu revizori u QIMA-i.
Nadolazeći bi mjeseci mogli ponovno testirati američke lance opskrbe jer istječe privremena obustava carina za većinu zemalja, uz izuzetak Kine, a trgovci moraju krenuti s nabavom za blagandsku sezonu, upozoravaju.