Ilustracija (Snimio Luka Jeličić)
Novi akademski izvještaji otkrivaju kako je Uber, koristeći netransparentan algoritam za određivanje cijena, značajno povećao svoje profite i to na štetu – vozača i korisnika.
Studije dviju prestižnih institucija, Poslovne škole Columbia i Sveučilišta Oxford, ukazuju da je Uber od 2022. godine potiho povećavao svoj udio u svakoj vožnji, s 32% na više od 42%, dok su vozači istovremeno zarađivali manje, a putnici plaćali više, piše The Guardian.
Prema istraživanju Oxforda, primjena dinamičkog određivanja cijena u Ujedinjenom Kraljevstvu od 2023. godine rezultirala je smanjenjem prihoda vozača, dok je Uber povećao svoj udio u zaradi od svake vožnje. Kritičari upozoravaju da ovakav model dovodi u pitanje održivost prihoda vozača, ali iz Ubera tvrde da je sustav pravedan i da cijene odgovaraju potražnji.
Uber je 2022. godine napustio tradicionalni način obračuna cijena temeljen na prijeđenoj udaljenosti i vremenu te uveo tzv. "upfront pricing" – unaprijed definiranu cijenu koju putnik vidi prije prihvaćanja vožnje, a vozaču se prikazuju potencijalna zarada i detalji vožnje. Iza kulisa, algoritmi koriste razne faktore – ne samo duljinu puta i potražnju – kako bi odredili cijenu za putnika i iznos koji će vozač dobiti.
Analiza podataka jednog vozača iz SAD-a, koji je odradio gotovo 25.000 vožnji, pokazuje da je Uber od uvođenja ovog modela sustavno povećavao svoj udio u zaradi, dok su vozači dobivali sve manji postotak od ukupne cijene vožnje – u nekim slučajevima i ispod 30%. Usporedba podataka iz 2019. i 2024. pokazuje znatan pad zarade za vozače, što je omogućilo Uberu da "maksimizira profit podešavanjem cijena i isplata za svaku vožnju".
Iz Ubera odbacuju optužbe i tvrde da je riječ o "zastarjeloj i pogrešno interpretiranoj priči", naglašavajući da je novi sustav osmišljen kako bi bio transparentan i pravedan za obje strane. No, istraživači upozoravaju da je upravo nedostatak transparentnosti omogućio Uberu da poveća svoj udio u zaradi na štetu vozača i korisnika.
Ova otkrića dolaze u trenutku kada Uber bilježi povijesne profite i rast vrijednosti dionica.