(Arhiva Glasa Istre)
Hrvatski telekom (HT) u srijedu je predstavio projekt privatnih 5G mreža za tri hrvatske zračne luke - Zagreb, Zadar i Pula, vrijedan 5,6 milijuna eura, koji će im omogućiti povećanje učinkovitosti u poslovnim procesima, sigurnosti, inovativnosti i iskustava korisnika, čime će postati tzv. pametne zračne luke.
Projekt pod nazivom "NextGen 5G Airports" HT je razvio u suradnji s telekomom Markoja, zračnim luka,a Zagreb, Zadar i Pula te zagrebačkim Fakultetom prometnih znanosti. Svi zajedno, po riječima voditeljice za EU fonnove u HT-u Dore Medved, čine konzorcij koji je taj projekt prijavio na natječaj za sufinanciranje u okviru fonda CEF programa Europske unije za ostvarenje bitnih preduvjeta za ostvarivanje "Smart Airports" (pametni aerodromi) koncepta u Hrvatskoj. Rezultate natječaja očekuju na jesen, dodala je Medved.
Član uprave HT-a Boris Drilo podsjetio je na predstavljanju projekta da se HT 5G tehnologijom bavi osam godina, u sklopu kojih je pokrenuo i 5G mobilnu mrežu, dok je za privatne 5G mreže rekao da imaju već iskustva s primjenom u kontejnerskoj luci Rijeka Gateway u suradnji s jednom od najveći logističkih tvrtki u svijetu Maerskom. Ta mreža s radom treba početi na jesen i služit će za praćenje kontejnerskog prometa i drugih logističkih operacija, a omogućava i uvođenje novih usluga.
Po njegovim riječima, 5G tehnologija uz veće brzine prijenosa podataka omogućava i veće kapacitete i propusnost mreže, a privatne mreže su, pak, 'ograničene' na određeno područje, za određene poslove odnosno tvrtke koje će ih koristiti, u ovom slučaju zračne luke, kojima je nužna transformacija zbog sigurnosti i dinamike operativnih zadataka te gustoće okuženja, za što im treba snažna mrežna povezanost.
Naglasio je i da su privatne 5G mreže pouzdanije i učinkovitije u takvim procesima i unutar objekta i na području izvan objekta nego li wi-fi mreže, kao i od optičkih kabela, kojima za razliku od mobilne nije moguće spojiti autoimuna vozila (kojih je na aerodromima po svijetu sve više). Važnim za takav angažman HT-a naveo je i to što taj telekom ima najviše radiofrekvencijskog spektra u zemlji na kojemu to može i ponuditi.
Direktor i član uprave tvrtke Markoja Boris Markoja iznio je njihova iskustva iz projekta za takve mreže u pomorskoj luci Ploče, za što su sufinanciranje također dobili iz EU fonda, u sklopu čega se tom tehnologijom sada prate kontejneri i mjeri rasuti teret, dok je za zračne luke rekao da će primjena biti nešto složenija i za više procesa, u čemu je važno iskustvo velikog telekoma poput HT-a.
Zračna luka Zagreb, po riječima direktora Odjela za informatiku Međunarodne zračne luke Zagreb (MZLZ) Marina Tice, već puno ulaže u nove tehnologije i digitalizaciju procesa, a ovime će dodatno unaprijediti razne procese te, nada se, i povećati zadovoljstvo korisnika, i tvrtki-partnera i putnika.
Proces prijave na natječaj pratio je i regulator HAKOM, čiji je ravnatelj Miran Gosta naglasio da podržavaju razvoj privatnih 5G mreža u zemlji, koje su primjenjive i u drugim sektorima, a naveo je i da za privatne 5G mreže u Hrvatskoj HAKOM može dodijeliti spektar na mikrolokaciji po vrlo povoljnim uvjetima.
Docent Fakulteta prometnih znanosti Matija Bračić također je naglasio važnost primjene takvih mreža za sigurnost i poboljšanje procesa u zračnom prometu, jer 'surađuju' i s umjetnom inteligencijom (AI) i strojnim učenjem (ML), omogućujući prijenos podataka u stvarnom vremenu između zrakoplova i zemaljskih timova za održavanje. Zrakoplovne kompanije tako mogu predvidjeti moguće kvarove i brže obaviti popravke, čime se smanjuje i vrijeme izvan funkcije i nepredviđena kašnjenja te štedi znatna sredstva.
Takav tehnološki okvir omogućuje i bržu integraciju dronova i autonomnih vozila u svakodnevne operacije, ali postavlja temelje za nove modele upravljanja prometom unutar aerodromskog sustava, koji su u skladu s europskim i međunarodnim regulativama o digitalizaciji i sigurnosti zračnog prometa, zaključio je Bračić.