Ilustracija (Snimio Luka Jeličić)
U nekad uspješnoj industrijskoj regiji za proizvodnju proizvoda za bebe i djecu u sjevernoj Italiji opstala su samo dva proizvođača, nakon što su godine padajućeg nataliteta i konkurencije iz inozemstva prisilile mnoge male obiteljske tvrtke na zatvaranje.
U pokrajini Bergamo 70-ih i 80-ih postojali su deseci tvornica koje su proizvodile hranilice, krevetiće, igračke i kolica, no tržište se urušilo kako se broj rođenih u Italiji smanjio za više od trećine zadnjih 20 godina.
Jedan od onih koji su opstali, proizvođač Foppapedretti, uspio je preokrenuti taj trend zahvaljujući ranoj diversifikaciji, no mora nastaviti razvijati inovacije i razmatrati širenje na proizvode za sve stariju talijansku populaciju.
Poput mnogih svojih bivših konkurenata u Bergamu, nastao je tijekom poslijeratnog gospodarskog baby booma u Italiji. Osnivač Ezio Foppa Pedretti počeo je izrađivati drvene igračke 1945. od ostataka iz tvornice drški kišobrana svog ujaka.
"Počeli smo kao proizvođač igračaka, zatim smo se usredotočili na proizvode za vrtiće, no ubrzo smo shvatili da nam prijeti veliki demografski pad", rekao je predsjednik Luciano Bonetti. Svoje iskustvo s drvom iskoristili su kako bi se od 80-ih proširili na proizvode za kućanstvo – namještaj i vrtlarenje.
Početkom 90-ih njegova je tvrtka obično prodavala oko 100.000 hranilica i 80.000 dječjih krevetića godišnje.
"Danas, ako prodamo 30.000 dječjih krevetića, to je zlatna godina", rekao je Bonetti.
Unatoč tome, godišnji promet ostao je konstantan od 2019. na oko 45 milijuna eura, dok su neki konkurenti u industriji zabilježili pad od 20 do 30 posto.
Broj rođenih u Italiji, trećoj najmnogoljudnijoj zemlji EU-a, brojao je u 2024. rekordno nisku razinu od oko 370.000. Stopa plodnosti pala je na 1,18, što je ispod EU prosjeka od 1,38 u 2023. i daleko ispod 2,1 potrebnog za stabilnu populaciju. Talijanska premijerka Giorgia Meloni dala je prioritet poticanju većeg broja žena na rađanje.
"Suočavamo se s krizom nataliteta, koja je u Italiji progresivno erodirala više od 35 do 40 posto tržišta dječjih proizvoda", rekla je sindikalistica Fiom Cgilija Adriana Geppert. Jeftina konkurencija iz Kine bila je još jedan od velikih izazova u zemlji i inozemstvu.
Skupina proizvođača dječjih i proizvoda za bebe pred dvije godine čak je producirala kratki fiktivni dokumentarac Adamo 2050 koji je opisao distopijsku situaciju u kojoj će se do 2050. u Italiji roditi samo jedna beba, a s ciljem isticanja demografskih prepreka s kojima se zemlja suočava.
Profesor demografije i socijalne statistike na Katoličkom sveučilištu u Milanu Alessandro Rosina, koji je glumio u dokumentarcu, rekao je da je situacija u Italiji posebno alarmantna.
"Film ima za cilj potaknuti ljude da razmisle o sadašnjoj situaciji i da gledaju u budućnost, u 2050., s upozorenjem – 'budite oprezni – izbori koje donosimo ili ne donosimo sada imaju posljedice na našu budućnost'", rekao je Rosina.
Bonetti je rekao da razmatra daljnje širenje proizvodnje na proizvode za starije građane poput naslonjača, čak i ako je tržište prepuno, budući da je to brzorastući sektor u sve više sjedokosoj Europi.
"Možda još uvijek ima mjesta za nas - uostalom, to bi bili isti kupci koji su tijekom života kupovali naše dječje i kućanske potrepštine i koji poznaju kvalitetu naših proizvoda", kazao je.
Druge tvrtke su pod pritiskom diversifikacije, ali možda je za njih već prekasno.
"Kompanije u ovom trenutku mogu samo patiti. Naših 80 posto članova ima promet manji od osam milijuna eura. Nemaju kapacitet za ulaganje", rekao je predsjednik industrijskog lobija Assogiocattoli Gianfranco Ranieri.
Druga tvrtka koja je opstala u okrugu Bergamo, Cam - Il Mondo del Bambino, u travnju je sa sindikatima postigla dogovor o 35 dobrovoljnih otkaza od oko 140 zaposlenih, rekao je sindikalist Fiom Cgilija Manuel Carrara.
Sindikati su rekli da predlažu prelazak na proizvodnju kolica za kućne ljubimce ili hodalica za starije osobe. Cam je priopćio da je tržište za kućne ljubimce već prepuno, s dobro etabliranim tvrtkama s jakim brendovima i niskim troškovima rada, dok prodaja proizvoda za starije osobe nije održiva jer su mnogi od njih klasificirani kao medicinski uređaji, za što nemaju stručnost.
Međutim, Cam je također dodao da bi bio otvoren za proizvodnju za druge brendove, nudeći svoje proizvodne kapacitete.
Talijansko stanovništvo ne samo da se smanjuje, već i stari, s najvišom medijalnom dobi u EU, koja iznosi 48,7 godina. I dok su se dječje pelene nekada intenzivno reklamirale na televiziji, sada su znatno češće reklame za pelene za inkontinenciju za odrasle.
Tvrtka za robu široke potrošnje Fater, talijansko zajedničko ulaganje lokalne farmaceutske grupe Angelini i američkog diva Procter & Gamblea, priopćila je u svom najnovijem godišnjem izvješću da su upijajući proizvodi za odrasle posljednjih godina u stalnom porastu, postavši tako glavni stup rasta u Italiji.