Ilustracija (Pixabay)
Osiguravatelji razmatraju zamrzavanje polica brodova koji žele ploviti u Ukrajinu nakon što je Rusija obustavila sudjelovanje u sporazumu o transportu žitarica kroz sigurni koridor u Crnom moru, rekli su izvori.
Inicijativa je jamčila siguran izvoz žitarica i gnojiva iz tri ukrajinske luke na Crnom moru, prema sporazumu Rusije, Ukrajine i Turske, postignutom u srpnju prošle godine uz posredovanje Ujedinjenih naroda.
Sporazum je sklopljen na 120 dana i produljen je za još 120 dana u studenome prošle godine te za još 60 dana u ožujku. Istekao je danas, uz objavu Rusije da odredbe koje su se ticale njezinog izvoza nisu ispoštovane.
"Zbog propasti sporazuma o crnomorskom koridoru većina brodovlasnika više neće pristajati u ukrajinskim lukama", rekao je za Reuters Christian Vinther Christensen, glavni operativni direktor danske brodarske grupe NORDEN.
Zadnji brod sa žitaricama koje odlaze na inozemna tržišta prema crnomorskom sporazumu napustio je Ukrajinu u nedjelju.
Osiguranje je bilo ključno za transport pošiljki kroz koridor, a izvori iz osiguravajućih kuća rekli su da razmatraju može li se pokriće u nekom obliku nastaviti, s obzirom na rusku odluku.
"Neki osiguravatelji pokušat će iskoristiti situaciju i značajno povećati cijenu osiguranja, a neki će suspendirati osiguranje. (Ključno) je pitanje hoće li Rusija minirati to područje, što bi praktički prekinulo osiguranje", rekao je jedan izvor u osiguravateljskim krugovima.
Londonski Lloyd's već je uvrstio crnomorsku regiju na listu visokog rizika.
"Godišnje pokriće ostaje na snazi, ali će se putovanja na područjima na listi procjenjivati ??od slučaja do slučaja", rekao je Neil Roberts, voditelj pomorskog i zrakoplovnog sektora u Lloyd's Market Associationu koji zastupa interese svih osiguravajućih društava u Lloyd'su.
Dodatne police osiguranja od ratnog rizika, koje se naplaćuju prilikom ulaska u crnomorsko područje, obnavljaju se svakih sedam dana i stoje tisuće dolara, a očekuje se da će još više poskupjeti.
Brodovlasnici pak možda neće više biti skloni slati brodove u ratnu zonu bez ruske dozvole, napominje Reuters.
"Mislim da upita trenutno baš i nije puno, bit će teško nagovoriti vlasnika (broda) da ga iznajmi po dosadašnjim uvjetima, bez poticaja", rekao je drugi izvor u sektoru osiguranja.
"Uz dodatne troškove osiguranja, vjerojatno će se tražiti plaćanje premije za rad u opasnim uvjetima", objašnjava.