(Hina/EPA)
Kvarner se kao lučko i prometno, sve više pozicionira i kao važno energetsko čvorište, rečeno je u petak na konferenciji „Kvarner kao energetsko čvorište - LNG, budućnost plina i tranzicija prema vodiku", na kojoj su sudjelovali predstavnici domaćeg energetskog sektora.
Potpredsjednik Vlade i ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković rekao je na konferenciji koju je organizirao Novi list, da smo suočeni s veliki izazovima zbog poremećaja u energetskom sustavu, koji su krenuli s agresijom na Ukrajinu i pokrenuli val neizvjesnosti.
"To je potaknulo države da preispituju svoje položaje na energetskim kartama, da se pobrinu za očuvanje cijene i dovoljnih količina energenata te promišljaju kako se pozicionirati u budućnosti," dodao je.
„U tom smislu je pušten u rad LNG terminal u Omišlju i spojni plinovod Zlobin – Omišalj, a Hrvatska je promijenila položaj na energetskoj karti Europe i svijeta,“ naglasio je i nastavio da taj terminal, u kombinaciji s onima u Litvi i Poljskoj, predstavlja novu točku na koridoru sjever-jug i diversifikaciju opskbe plinom, da Hrvatska doprinosi vlastitoj i energetskoj sigurnosti susjednih zemalja.
Butković je kazao da se u kontekstu energetske krize shvatilo da treba djelovati zajedno, smanjiti ovisnost Europe o ruskim fosilnim gorivima, ubrzavanjem prelaska na čistu energiju. Naveo je da je Hrvatska provodila mjere zabrane izvoza nafte iz Rusije, smanjila potrošnju energije te su donesena četiri paketa pomoći građanima i gospodarstvu.
Potrebno je što prije osigurati i alternativne izvore energije i postupno pripremiti gospodarstvo, pa i prometni sustav, na nove okolnosti pa je lani usvojena hrvatska strategija za vodik, u kojoj je naglasak na mogućnostima primjene vodika u prometu.
Butković je rekao da je na tržištu sve više dostupnih vozila na vodik, spomenuvši mogućnosti lokomotiva na vodik, dostupna putnička željeznička vozila na vodik, teretna cestovna vozila na vodik te dodavši da se slična rješenja razvijaju u pomorskom i zračnom prometu.
Radi se na uvođenju vodika
Ministarstvo radi na pripremi projekata uvođenja vodika u prometni sustav, prati se razvoj tehnologije i spremni smo na pravovremenu tranziciju na alternativne energetske izvore, rekao je i nastavio da se planira nabava oko 200 niskopodnih autobusa na alternativni pogon za javni prijevoz, a planira se i subvencioniranje vozila i punionica na alternativna goriva.
Lani je s Končarom potpisan ugovor za dva baterijska vlaka i energetske priključke pa će u 2025. na hrvatskim prugama biti i prvi baterijski vlakovi.
Na novinarsko pitanje smatra li da i Hrvatska treba zabraniti kinesku aplikaciju Tik-tok na način na koji to čine neke države, Butković je rekao da prati što se događa oko TikToka.
„Ne mogu sada reći naš konkretni stav, to je pitanje nacionalne sigurnosti, u to moramo uključiti druge institucije. Sve što je štetno za hrvatske građane i djecu, što može kvariti hrvatsko društvo, apsolutno ćemo biti protiv toga.“
Ministar gospodarstva Davor Filipović istaknuo je važnost LNG terminala kazavši da je ukupna potrošnja u Hrvatskoj 2,9 milijarda kubika, a kapacitet LNG terminala 2,9 milijarda kubika plina te da preko tog terminala mogu biti zadovoljene sve hrvatske potrebe za plinom.
Podsjetio je da je odlučeno o proširenju kapaciteta LNG terminala te je s predstavnicima Bavarske i Austrije potpisana izjava o potencijalnoj opskrbi tih zemalja plinom iz LNG terminala, naglasivši da se planiraju i ulaganja kako bi se plinom opskrbljivala i BiH.
U prosincu je raspisan natječaj za geotermalne izvore energije te očekuje da će taj projekt uspjeti i da će biti oko 400 milijuna eura novih investicija.
Spomenuo je i projekt Dolina vodika koji se radi sa Slovenijom i Italijom, kao i da se i pri proširenju LNG-a vodi računa kako bi se cijevi mogle kasnije koristiti i za vodik.