Autor: Dino Milić-Jakovlić

NA DANAŠNJI DAN 22. rujna 1974. umro Pál Járay, veliki mađarski pionir aerodinamičkih istraživanja

| Autor: Autoportal.hr

Radio je kao asistent na praškom tehničkom fakultetu, gdje se zainteresirao za tada mladu granu, zrakoplovstvo, a pogotovo aerodinamična istraživanja, 1915. počeo je raditi kod grofa Zeppelina, gdje se 1919. izborio za gradnju zračnog tunela...

Na početku velike priče o pojmu aerodinamika, znanosti koja je u velikoj mjeri oblikovala pravac razvoja automobila, stoje Edmund Rumpler i Pál Járay. Potonji, porijeklom mađarski Židov, rođen je 1889. u Beču, a živio u Njemačkoj i Švicarskoj, tako da je u povijest upisan uglavnom u germaniziranoj inačici imena, kao Paul Jaray. 

Radio je kao asistent na praškom tehničkom fakultetu, gdje se zainteresirao za tada mladu granu, zrakoplovstvo, a pogotovo aerodinamična istraživanja. 1915. je počeo raditi kod grofa Zeppelina, gdje se izborio za gradnju zračnog tunela 1919., te kreirao prepoznatljivi oblik dirižabla, kakav je u upotrebi sve do danas. 1923. seli u Švicarsku, gdje će ostati do kraja života.

Iste godine predstavlja i prve automobile s kapljičastim karoserijama u skladu s rezultatima istraživanja. Visoki i uski (osjetljivost na bočni vjetar kasnije će se pokazati kao najočiglednija mana), ovi dizajni čak i danas izgledaju futuristički, a ponegdje ćete naći i izvanredne tvrdnje o njihovom koeficijentu otpora zraka. 

Nećemo o brojkama, jer nisu potvrđene od nepristranih izvora, no one koje se spominju uglavnom su u rangu vrijednosti današnjih produkcijskih modela. Konačno, 1927. osniva Stromlinien Karosserie Gesellschaft i tijekom sljedećih petnaestak godina ostvaruje niz zanimljivih aerodinamičnih koncepata. 

Kao baza su služili modeli različitih proizvođača: Chrysler, Mercedes-Benz, Maybach, Apollo, Dixi, Audi, BMW, Adler, Jawa, Ford, Steyr...  

Posebno je uspješnu suradnju ostvario s tvrtkom Tatra, koja će njegove ideje pretvoriti u serijske modele, koncernom Auto Union, kome je aerodinamika pomogla u utrkama, te Maybachom, povezanim s njegovim nekadašnjim poslodavcem, Zeppelinom.  

Značajni su i njegovi radovi na području razvoja radija, televizije, kao i vjetroelektrana. Zanimljivo je spomenuti i da se 1920. nakratko posvetio aerodinamičkom optimiziranju bicikla, a njegov J-rad iz 1920., proizveden u 2000 primjeraka, možemo smatrati pretečom današnjih 'choppera' s niskim položajem sjedenja.

Umro je na današnji dan prije 45 godina.


Podijeli: Facebook Twiter