(Foto Studio 11)
Protekli tjedan održan je 27. Media Mediterranea festival udruge Metamedij koji je počeo s video programom "H2O sučelje" u Malom rimskom kazalištu Arheološkog muzeja Istre. Projekcija je sastavni dio izložbe istoimenog naziva u kustoskoj koncepciji Darka Fritza koja je otvorena u pulskoj galeriji Novo.
Prisutne je na predstavljanju video programa u Malom rimskom kazalištu pozdravio direktor festivala Marino Jurcan objasnivši da zajedničkom temom "H2O sučelje", povezuje vodu, tehnologiju i suvremenu umjetnost i zahvalivši se svim umjetnicima, partnerima, donatorima, volonterima i cijelom organizacijskom timu udruge Metamedij na podršci i predanom radu te prepustio riječ kustosu Darku Fritzu da ukratko predstavi koncepciju video programa.
Kustos Fritz se zahvalio udruzi Metamediji što ga je pozvala da kreira ovogodišnje izdanje Media Mediterranea festivala.
- Odabrao sam temu "H2O sučelje" - dakle vodu kao sučelje u svim njenim agregatnim stanjima. Večeras ćemo vidjeti videa koja se bave ledom i tekućim stanjem, a u galeriji Novo ćemo vidjeti neka druga, poput plinovitog stanja. Doduše, i ovdje u videu "A Blue Note" Tonija Meštrovića ima malo plinovitog stanja jer autor ispituje fenomen mjehurića zraka u morskoj vodi.
Sam naziv "A Blue Note" polazi od ideje da podvodni mjehurići mijenjaju svoje frekvencije, kazao je Fritz i dodao da će se tijekom programa moći ćuti puno podvodnih zvukova u videima različitih umjetnika, a neki od njih koriste statističke podatke kao što je rad Nigela Helyera "Biologging and Under the Icecap (Excerpt)" gdje jazz glazbenici improviziraju na partituri temeljenoj na podacima o oceanima oko Australije.
- U videu Robertine Šebjanič "CO_SONIC 1884km²" ispituje se ekologija rijeke koja teče i nestaje pod zemljom - na razini i iznad površine planeta. Karla Brunet u svom videu "Antarctic Convergence" ispituje situaciju ledenjaka i leda koji se led susreće s oceanom, koristeći mnogo statističkih podataka u svom radu, kazao je Fritz i dodao da je video program samo kratki pregled svih umjetnika i radova koje će biti moguće pogledati na nadolazećoj izložbi.
Isto tako istaknuo je rad umjetnice Leah Barclay "Hidrology 2.0" - zvučnoj šetnji po Puli u trajanju od pola sata koja je već aktivna i kojoj se može pristupiti putem besplatne i "lagane" aplikacije Echoes.
Program festivala Media Mediterranea 27 nastavljen je utorak na Fakultetu ekonomije i turizma "Mijo Mirković" pulskog Sveučilišta gdje je predavanje na temu "Institucionalne suradnje u umjetnosti i znanosti" održala dr. Cecelia Cmielewski (Western Sidney University) dok je dr. Nigel Helyer održao prezentaciju svoje umjetničke prakse "Water Works".
Otvorenje izložbe "H2O sučelje" održano je u srijedu galeriji Novo, gdje su radove pokazali Leah Barclay, Karla Brunet, Nigel Helyer, Toni Meštrović, Dijana Protić, Robertina Šebjanič & Entangled Others (Sofia Crespo i Feileacan McCormick), a kustos je bio Fritz.
- Voda u antropocenu povezuje sve žive i nežive, ljudske i neljudske entitete. Voda je poprilično veliki dio nas, prilično veliki dio našeg planeta, i pojavljuje se u različitim agregatnim stanjima, a u sklopu izložbe imamo umjetnička djela koja se bave svim tim fazama vode u različitim okolnostima. Ovi su radovi često čvrsto utemeljeni na nekim statističkim činjenicama ili podacima koji su umjetnički interpretirani, kazao je Fritz.
On je potom ukratko opisao izložene radove i pozvao sve okupljene na vođenu turu izložbe uz intervencije autora Tonija Meštrovića, Dijane Protić, Robertine Šebjanič i Nigel Helyer u četvrtak.
Nigel Helyer je u galeriji Novo izložio radove "BioSphere|DataSphere", "Heat" i "ReSound". Projekt "BioSphere|DataSphere" predstavlja niz kreativnih interpretacija širokog spektra znanstvenih podataka prikupljenih terenskim istraživanjima. Zvukovni podaci, prikupljeni pomoću podvodne nadzorne plutače, transformiraju se u skulpturalne oblike i animacije koje otkrivaju svakodnevne zborove riba.
Rad "Heat" sastoji se od računalno generiranih slika i audiovizualnog djela. U suradnji s oceanografom Chrisom Chapmanom iz CSIRO-a, razvijena je karta toplinskih anomalija voda oko Tasmanije, temeljena na desetljećima satelitskog snimanja.
Rad "ReSound" sastoji se od tri elementa: 2D laserski izrezanih skulptura, 3D ispisanih formi i audiovizualne animacije. "ReSound" je umjetnička interpretacija opsežnog skupa podataka prikupljenih putem podvodne plutače usidrene u Tasmanski rasjed. Podaci su podijeljeni u dvanaest jedno-tjednih razdoblja i korišteni za izradu dviju serija skulpturalnih "podatkovnih satova".
Karla Brunet se na festivalu predstavlja s dva rada: "Possible Displacements" i "Non-Sea". "Possible Displacements" je audiovizualna kartografija koja istražuje putove za razumijevanje Sredozemlja. Fokusira se na kretanje tijela unutar ovog novog teritorija, a sve je snimljeno putem GPX tragova.
Hodanje, veslanje, plivanje, ronjenje i jedrenje sastavni su dijelovi simbioze s morem, njegovim plimama i strujama. U "Non-Sea" tijekom svojih umjetničkih ekspedicija kroz Sredozemlje, traži svjetionike koje smatra anti-morem ili ne-morem.
Rad Leah Barclay "Migration Patterns" predstavlja imerzivni zvučni krajolik koji istražuje krhkost i složenost života u svijetu zvuka i vibracija. Temelji se na velikoj bazi podataka snimki zabilježenih hidrofonima uz obalu Queenslanda te prati zvučne migracijske obrasce i promjenjive ekologije – od najmanjih mikroskopskih rakova do najvećih morskih sisavaca na planetu. Njen rad "Hydrology 2.0 Sound Walk" je zvučna šetnja Pulom u trajanju od pola sata, a pristupa joj se putem besplatne aplikacije Ecchoes klikom na QR kod izložen u galeriji.
Projekt Robertine Šebjanič & Entangled Others (Sofia Crespo, Feileacan Mccormick) naziva se "AquA(I)formings" i istražuje mogućnost empatičnog odnosa čovjeka prema više-nego-ljudskim entitetima. Projekt istražuje promjene u morskom okolišu uzrokovane ljudskom prisutnošću te nastoji zamisliti kako nove okolnosti – porast razine mora i temperature vode, promjene u kemijskom sastavu i dr. – utječu na njegove stanovnike.
Umjetnički rad "Noćna plima" Dijane Protić predstavlja feminističku perspektivu mora i navigacije kroz različite epohe. Prvi narativ prati Catharine, zamišljenu gusarsku kapetanicu iz oko 1760. godine. Ovaj dio je ispričan na gozitskom dijalektu malteškog jezika. Catharine i njezina posada spašavaju brodolomnog kapetana i mornare.
Oštar vizualni i zvučni rez uvodi drugi narativ, koji se fokusira na Mirtu Milat, suvremenu kapetanicu istraživačkog broda koji mapira ekološke katastrofe u Sredozemlju. Ovaj dio je ispričan na korčulanskom dijalektu. Videoinstalacija u tri kanala stvara atmosferično iskustvo umjesto strukturirane naracije.
Rad Tonija Meštrovića "Promjena agregatnog stanja u stereu" opisuje vrisak kapljice vode kada padne na užarenu ploču. U zamračenom prostoru, dvije videokamere i dva mikrofona bilježe sliku i zvuk vode koja kapa na dvije užarene ploče. Snimljeni audiovizualni materijal prenosi se na prednji dio instalacije (na dva projekcijska ekrana i odgovarajuće zvučnike).
Završni program festivala održan je u petak u klubu Kotač u Rojcu uz pop-up prezentacija radova s radionice spekulativnog dizajna i VJ-inga "Pipedreams & Lushlakes" koju su tijekom festivala vodile Dora Đurkesac i Lilly Urbat.
Radionica je trajala svih dana festivala i u njoj su sudionici su istraživali ključne alate i metodologije spekulativnog dizajna te ih integrirali s tehnikama VJ-inga u stvarnom vremenu kako bi stvorili dinamične vizualne narative. Media Mediterranea zaključena je partyjem "Plava struja" na kojem su nastupili DJ Evan i Ilija Rudman.