(Snimio Zvonimir Guzić)
U novigradskom muzeju Lapidarium otvorena je izložba "Coram Publico" istaknutog hrvatskog umjetnika Đanina Božića koji je na hrvatskoj i srednjoeuropskoj umjetničkoj sceni prisutan više od trideset godina. Njegov rad karakterizira spoj intelektualne preciznosti i razigrane kreativnosti, što se jasno očituje i u ovoj izložbi. "Coram Publico" nije klasično narativna izložba, već fragmentirana prezentacija slikarskih reljefa, objekata i skulpturalnih instalacija koje su međusobno povezane konceptualnim i vizualnim nitima.
- Za Božića zasigurno možemo reći da je postojan sudionik i poznavatelj umjetničkih zbivanja vlastitog vremena, osoba koja se predstavlja kao samosvjestan, autentičan i nadasve produktivan umjetnik. Autor stvara, izlaže i znatiželjno prati što se to događa u svijetu umjetnosti, otvarajući si time nova poglavlja i područja istraživanja oblikovnih struktura i njihovih razrada.
Bez obzira na to što su mu bliski logos i red, tj. minimalizam i neokonstruktivizam u svojoj dugogodišnjoj karijeri pokazuje da može posve lako, gotovo zaigrano, prošetati i kroz različite umjetničke idiome, rekla je prilikom otvaranja izložbe Jerica Ziherl ravnateljica muzeja Lapidarium ujedno i autorova supruga.
Posebnu pažnju privlače serije radova "Arhivirane slike" i "Uzorci". U "Arhiviranim slikama" Božić doslovno transformira oslikane površine u nove objekte – slike reže na trake i komprimira ih u kutije, pretvarajući dvodimenzionalne radove u trodimenzionalne forme. Ovakva gesta ne predstavlja destrukciju, već transpoziciju slike u novi oblik promišljanja.
- Za mene transformacija slike u objekt nije samo rezanje površine slike kako bi se uništio njezin trag, nego se radi i o utrošenom vremenu moje koncentracije, o procesu kojim forma poprima drugi oblik, rekao je Božić.
U seriji "Uzorci" umjetnik koristi perforirane metalne plohe unutar kojih umeće fragmente svakodnevnih predmeta – od ambalaže, igračaka i fotografija do starih knjiga – stvarajući bogatu taktilnu i vizualnu arhivu memorije i forme. Umjesto nasumičnog gomilanja, Božić pažljivo bira elemente koji u novoj kompoziciji dobivaju posve novo značenje.
- U principu ne bacam ništa, čak ni ostatke s mog radnog stola. Svaki detalj ima neku svoju priču, a ja ih koristim kao materijalnu zapitanost, rekao je autor o seriji "Uzorci".
Nije tu riječ o nekom freaku koji opsjednuto gomila sve što pronalazi. Sasvim suprotno, Božić pažljivo izdvaja ono što može nanovo iskoristiti. Pomodno bi rekli kako je riječ o recikliranju, međutim njega ne zanima retorika uvaženih tema, kao ni izravna poruka, nego transkodiranje oblika u novu vizualnu cjelinu.
- Ono što nalazim i birano čuvam, ja promatram kroz spektar likovnih formi. Ponekad je to zbog boja, ponekad oblika ili materijala, rijetko zbog nekih uspomena. Treba samo cijelo to obilje svačega pažljivo složiti jedno pored drugog da dobije posve novo značenje, rekao je.
Jedan od zanimljivijih kutaka izložbe je i "mikro instalacija" – kinetička skulptura sačinjena od predmeta pronađenih tijekom šetnji ili sačuvanih iz djetinjstva njegova sina. Posjetitelji se pozivaju na interakciju, a blago njihanje objekta izaziva osjećaj zaigranosti i sjećanja na djetinjstvo.
Izložba "Coram Publico" pruža uvid u Božićev specifičan umjetnički pogled i metodu rada, u kojoj se svakodnevno i vizualno, racionalno i intuitivno susreću u jedinstvenom dijalogu. Božić na suptilan način propituje strukture i sustave, uvodeći publiku u prostor u kojem se značenja neprestano preslaguju, brišu i nanovo grade.
Izložba ostaje otvorena do 24. srpnja 2025. godine, a ostvarena je uz podršku Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske te Istarske županije - Upravnog odjela za kulturu i zavičajnost.