povratak

Otvorena izložba Zore Matić u Muzeju grada Rovinja

| Autor: Nina Orlović Radić
Rovinjski motiv (Zora Matić)

Rovinjski motiv (Zora Matić)


Zahvaljujući angažmanu djelatnica Muzeja grada Rovinja, Rovinj i Rovinjci dobili su reprezentativnu izložbu slika Zore Matić, žene koja je svojom stvaralačkom ostavštinom i iznimnom angažiranošću u pionirskim stvaranju likovne scene grada zadužila svoje suvremenika, a potom i generacije slikara (i ljubitelja ove umjetnosti), koji su baš kao i ona izabrali Rovinj za svoj grad života i stvaranja.

Kao prva ravnateljica i osnivačica ondašnjeg Zavičajnog muzeja grada Rovinja, Zora Matić bila je jedan od najsjajnijih svjetionika koji su, osim što su stvarali i živjeli umjetnost, zaslužni za onu krilaticu kojom se i danas građani ponose, a glasi: Rovinj, grad umjetnika! Na tu posebnu ženu, izložbom radova, simboličnog naziva "Povratak", u petak navečer, podsjetili su nas rovinjski muzealci, koji su u "njenom" domu- Muzeju grada Rovinj otvorili izložbu u Zorinu čast i spomen.

Svečanom otvaranju izložbe, nazočio je veliki broj posjetitelja, koji su svojim prisustvom potvrdili da interes za likovnom (i stvaralačkom) scenom postoji, ali i da je vrijeme da se ova vrsta ljudskog izražavanja, probudi iz obamrlosti.

Okupljenoj publici obratila se ravnateljica Muzeja, Vilma Bartolić naglasivši da je Zora Matić, svojevrsna ikona rovinjskog slikarstva druge polovice dvadesetog stoljeća, kao i da svako novo izlaganje i svaka nova izložba bacaju novu perspektivu na njeno stvaralaštvo.

- Jedan od razloga zašto smo se odlučili za izložbu "Povratak" je jedan određeni broj novih radova, a koji su od 2023. godine dijelom našeg fundusa. Naime, unutar dvije godine dobili smo veći broj doniranih radova uz nekolicinu koje smo otkupili od dvije obitelji. Obitelji Pešić, velikodušno nam je ponudila/donirala više od devedeset radova iz različitih perioda Zorinog stvaralaštva, izrađenih u različitim tehnikama. Uz to, i spletom okolnosti, 2024. godine, naš osnivač - Grad Rovinj je otkupio (i donirao Muzeju) nešto više od trideset radova po izboru voditeljice zbirke Moderne i suvremene umjetnosti, Elizabete Rogović, objasnila je ravnateljica Bartolić, kazavši da Muzej danas posjeduje jedan zaokruženi opus Zorinih radova, odnosno jednu cjelinu s kojom se na jedan kvalitetan i respektabilan način može rekonstruirat njen umjetnički rad i sve faze njenog stvaralaštva.

Bila je žena otvorenog duha

Biranim riječima okupljenoj publici obratila se autorica i kustosica izložbe Elizabeta Rogović, koja je posljednja tri mjeseca "živjela" s umjetnicom.

- Na žalost, Zoru Matić nisam poznavala, ali s njom sam i kroz njene radova živjela tri mjeseca. I ono što sam zaključila da je Zora Matić (žena koja nije voljela govorancije ni preduge govore) bila jedna iskrena, konkretna i samosvojna osoba koja nije voljela izumjetničenost, koketiranje, nikakve floskule i dopadljivost. Bila je žena otvorenog duha, rekla je Rogović, podsjetivši da je Zora Matić početkom pedesetih godina prošloga stoljeća i na preporuku karizmatičnog Bruna Mascarellija došla u Rovinj i u njemu odlučila ostati.

- Zora Matić odmah se zaljubila u Rovinj u kojem ostaje zauvijek živjeti. Bila je opčinjena rovinjskim sumornim ulicama, melankoličnom atmosferom, oronulim fasadama, ali isto tako i licima izmučenih ljudi. Inspirirao ju je "zimski" Rovinj koji je bio njen svijet, ali i fokus crteža i slika koje je radila 1950-ih i 1960-ih godina, uglavnom u crno-bijeloj tehnici. Slika portrete, prikaze ženskih, dječjih i pokoje muško lice koja izranjaju iz crne pozadine, a potom i portrete naglašenog kolorita i crnih kontura. Lica su to na kojima se iščitava strah, tuga, zabrinutost, beznadnost.

-Početkom 1970-ih Zora Matić otvara novo poglavlje u svom stvaralaštvu. Otkriva tehniku montaže kolažiranih fragmenata, koristi isječke novinskog papira i njima stvara insinuiranu i preoblikovanu sliku svijeta. Opčinjenost kolažom ostati će konstanta u njenom radu.

Upravo, to je i tehnika koja odgovara umjetničinom nemirnom i kaotičnom duhu kojeg su osjetili i prepoznali Daša Drndić i Bora Ćosić. Uz književnike, Zoru Matić prepoznaje i svijet, pa krajem 1950-ih izlaže u Londonu, Amsterdamu, Rotterdamu, rekla je Elizabeta Rogović, zaključivši i da je Rovinj definitivni izoblikovao Zoru Matić, ali i da je umjetnica oblikovala Rovinj.

Uz toplu preporuku da se izložba pogleda, dodajmo i da se to u miru može učiniti sve do konca kolovoza.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter