18. izdanje manifestacije

Rovinj Photodays 2025: Grand Prix u rukama Mitra Simikića

| Autor: Nina Orlović Radić
(Foto: Promo)

(Foto: Promo)


Posljednjeg dana/večeri dugogodišnje manifestacije "Rovinj Photodays", na obližnjem otoku Katarina, održana je svečanost proglašenja nagrada i Grand Prixa, najvećeg hrvatskog festivala suvremene fotografije.

Život i sudbina

Grand Prix 18. Rovinj Photodaysa osvojio je Mitar Simikić, fotograf iz Bosne i Hercegovine, pobjednik u kategoriji Pejzaž i finalist u kategoriji Portret. Osvajanjem Grand Prixa, Simikić je stekao pravo na samostalnu izložbu na sljedećem Festivalu fotografije(s pripadajućom publikacijom) kao i novčanu nagradu u iznosu od dvije tisuće eura. Predstavnik Epsona Marko Đurić, kao jednog od glavnih sponzora Festivala Mitru Simikiću uručio je Grand Prixa.

(Foto: Promo)(Foto: Promo)

- Samo ime Ugljevik (nastalo od riječi "ugalj") jasno definira grad nastao uz rudnik. Zamišljen kao "savršeno mjesto" u kojem će svi imati iste kuće, isti posao, isti životni standard - ukratko, mjesto u kojem će svi biti jednako sretni i uspješni. Komunistički idealizam u socijalističkoj praksi. Ali stvarnost uvijek dolazi iznenada i bez najave, spremna srušiti ono što se činilo čvrsto građenim, kaže Simić.

Termoelektrana Ugljevik, jedan od najvećih proizvođača električne energije u Bosni i Hercegovini, puštena je u rad 1985. godine. Za njenu izgradnju bilo je potrebno preseliti gotovo 200 domaćinstava iz okolnih sela. Zbog potreba elektrane, ugalj se vadi iz površinskog kopa. U posljednje četiri godine, širenje rudnika dovelo je do iseljenja još pedesetak domaćinstava. Nekoliko obitelji ostalo je živjeti na svome, tik uz kop. Bivši stanovnici i danas tuguju za svojom zavičajnom zemljom - starim dvorištima i tlom na kojem su odrasli.

- Rudnik i elektrana dali su nam sve što smo imali, i uzeli sve što smo imali… Praktički smo prvi izbjeglice u Jugoslaviji - ono što nam je oduzeto ne može se usporediti s onim što ćemo možda imati kasnije. Ali više od povijesti, ovo je priča o stalnoj promjeni - metafora za nemiran život i sudbinu ljudi ovoga kraja. Stanje trajnog progonstva, prekidanih korijena i zanijekanog identiteta, duboko utkanih u krhko tkanje "unutarnjeg krajolika" ljudi koji se uporno pokušavaju ukorijeniti u ovom nemirnom i nepredvidivom prostoru, zapisao je uz ostalo autor nagrađenih fotografija.

(Foto: Promo)(Foto: Promo)

Šest kategorija

Uz Grand Prix, nagrade su dodijeljene u šest službenih kategorija. U kategoriji Arhitektura prvo mjesto pripalo je Yuxing Chenu za "The Oriental Scene", dok je u kategoriji "Dokumentarna" najuspješnija bila fotografkinja Aruallan "Jenin Refugee Camp". Prvo mjesto u kategoriji "Moda" pripalo je još jednoj fotografkinji - Maryna Syrovatka "P.S. Nothing Personal", dok je u kategoriji "Akt-tijelo" slavio Artem Humilevskyi " Roots & Giant: A Journey of Self and Collective Identy". Naposljetku, uz prvonagrađenog Simikića u kategoriji Pejzaž "Ugljevik", prvo mjesto u kategoriji Portret osvojio je dvojac Jean-Marc Caimi and Valentina Piccinni za "Franchement".

Dodajmo, i kako je na natječaj osamnaestog po redu Rovinj Photodaysa bilo prijavljen 3.900 fotografija autora iz 36 zemalja svijeta. Ocjenjivački sud u odabiru finalista činili su Sabina Salamon, predsjednica žirija i kustosica u Muzeju moderne i suvremene umjetnosti u Rijeci uz članove Stefania Rossl (direktorica OMNEFesta, Italija), Massimo Sordi (fotograf i direktor OMNEFesta), Dino Rekanović (osnivač ROTLICHT festivala i menađer galerije Photon u Beču), Jan Viazanička (fotograf, učitelj, kustos te glavni urednik fotografskog časopisa dokumnetmagazin.sk) i Dubravka Lazić, doktorica filmologije, umjetnica, profesorica.

(Foto: Promo)(Foto: Promo)

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter








Trenutno na cestama