VELIKA KRITIKA EUROPSKE POVJERENICE

Plan restrukturiranja Uljanika mora na doradu jer predviđa PREVELIKU POMOĆ DRŽAVE

Boris Kovačev / CROPIX

Boris Kovačev / CROPIX


Čini se da je Plan restrukturiranja zapeo na dijelu državnih ulaganja, koja bi prema planu Uljanikove uprave trebala iznositi oko 352 milijuna eura. Taj će se iznos, napominju naši izvori, morati svesti u realne okvire, a prema onome što nudi Plan toliko viska ulaganja države bila su posebice nerealna

Plan restrukturiranja brodogradilišta Uljanik kojeg je izradila Uprava te tvrtke nije dovoljno dobar i morat će na ozbiljnu doradu ako se problemi u toj pulskoj tvrtki žele rješavati kroz restrukturiranje uz državnu potporu. Ovisno o tome hoće li sudionici drame u Uljaniku uspjeti osmisliti uvjerljiviji program, ovisit će posredno i sudbina 3. maja na koji se taj program i ne odnosi jer je riječki škver svoje restrukturiranje završio u prošloj godini.

Da Uljanikov Plan restrukturiranja nije zadovoljavajući bilo je jasno nakon jučerašnjeg sastanka europske povjerenice za tržišno natjecanje Margrethe Vestager s premijerom Andrejom Plenkovićem i ministrom gospodarstva Darkom Horvatom. Ministar Horvat je nakon jednosatnog sastanka novinarima rekao da program nije uvjerljiv i ne jamči uspješan nastavak brodogradnje u Rijeci i Puli. Iako Komisija nije dala službenu ocjenu programa, niti ga je odbila, jasno je da će se na njemu morati podosta raditi ako se želi provesti restrukturiranje brodogradnje Uljanik.       

Nužna održivost

"Nekoliko tjedana ponavljam da Vlada više neće i ne smije investirati u projekte koji neće pokazati dugoročnu održivost. Prema riječima povjerenice ona i njezin tim se slažu s tim konceptom. Predmetni dokument koji se izrađivao proteklih šest ili sedam mjeseci nije nas u potpunosti uvjerio da bi brodogradnja i u Rijeci i u Puli, temeljem predmetnog modela, mogla nastaviti tim tempom", rekao je Horvat. Poručio je da se neke stvari u filozofiji brodogradilišta moraju promijeniti, te da s tom novom filozofijom Hrvatska mora uvjeriti Europsku komisiju da su to postulati koji daju perspektivu održivosti brodograđevne industrije i u Rijeci i u Puli.

"Moramo uvjeriti Komisiju da Vladin angažman neće narušiti bilo kakvu tržišnu utakmicu u osposobljavanju jednog i drugog brodogradilišta za dugoročno održivu izgradnju brodova", poručio je Horvat.

Ministar je naglasio i da su povjerenici objasnili na koji je način dokument konstruiran, a iako o tome nije govorio, očito su u Vladi nastojali pojasniti da je njihova uloga u izradi dokumenta bila minorna.

"Predmet je kompliciran i zahtijevat će dodatni angažman i dodatni rad da bi ga se uobličilo u onaj modalitet koji će Komisiji biti prihvatljiv, a nakon kojeg ćemo dobiti jasan stav da se ne krše postulati tržišnog natjecanja, niti u Hrvatskoj, niti u kontekstu EU 28 zemalja, rekao je Horvat.         

Što sa plaćama?

Povjerenica Vestager također je izbjegavala govoriti o detaljima programa, isticala je kako je ohrabrujuće to što Vlada želi da Uljanik postane kompanija čije je poslovanje dugoročno održivo, ali je dodala da je njezina odgovornost u tome da vodi računa da se novac poreznih obveznika ne trati, ali i da kompanije ne dobivaju pogodnosti na koje drugi na tržištu nemaju pravo. O broju otkaza u Uljaniku, kao i roku u kojem bi se moglo konačno znati hoće li u tom brodogradilištu uopće biti proveden program restrukturiranja nije željela govoriti. Naglasila je da je svjesna toga da je brodogradnja, u regiji u kojoj se Uljanik nalazi, tradicija od 1850. godine te da je puno toga povezano uz tu industriju koja je dio obiteljskog nasljeđa ljudi koji tamo žive. S obzirom na to da se ne zna kad bi Plan mogao dobiti konačnu ocjenu, već sada se ponovo nameće pitanje tko će za mjesec dana Uljaniku osigurati novac za   isplatu plaća.

Čini se da je Plan restrukturiranja zapeo na dijelu državnih ulaganja, koja bi prema planu Uljanikove Uprave trebala iznositi oko 352 milijuna eura. Taj će se iznos, napominju naši izvori, morati svesti u realne okvire, a prema onome što nudi Plan toliko viska ulaganja države bila su posebice nerealna.

Jučerašnja ne baš pohvalna ocjena za Plan kojeg je Vlada u Bruxelles poslala neslužbenim kanalima, čime je već u srpnju o njemu izrekla svoj stav, neće, kažu nam u Kermas Energiji, utjecati na tu tvrtku da promijeni stav i odustane od brodogradnje. U toj kompaniji podsjećaju da su Uljaniku dali pozajmicu od sto milijuna kuna te ističu da nastoje dogovoriti gradnju brodova i u Puli i u Rijeci, što najbolje govori, uvjereni su, da žele ulagati u hrvatsku brodogradnju. (J. MARIĆ)

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter