(Snimio Sanjin Strukić / Pixsell)
Do kraja iduće godine bit će raspisan natječaj za odabir izvođača radova za izgradnju dvokolosiječne pruge kroz Rijeku, a do tad bi trebali biti izrađeni i idejni projekti za obje dionice takozvane nizinske pruge od Karlovca do Rijeke, Karlovac – Oštarije/Skradnik i Skradnik – Krasica – Tijani, za koje je ishođeno Rješenje o prihvatljivosti zahvata za okoliš, potvrđeno je iz HŽ Infrastrukture.
Riječ je o projektima kojima će, uz izgradnju dvokolosiječne pruge od Karlovca do granice s Mađarskom, u različitim fazama izgradnje, riječka luka biti povezana dvama kolosijecima sa Zagrebom, Mađarskom i dalje s drugim tržištima srednje Europe.
Prema informacijama iz HŽ Infrastrukture, u tijeku je dovršetak izrade projektne dokumentacije, odnosno glavnih projekata te ishođenje građevinskih dozvola za dionicu Škrljevo – Rijeka – Jurdani, dugu 29,7 kilometara, dok bi izrada idejnih projekata i ishođenje lokacijske dozvole za dionicu nizinske pruge Skradnik – Krasica – Tijani trebala biti završena u roku od pet mjeseci, a dionice Karlovac – Oštarije/Skradnik do studenoga 2026. godine.
Ukupna duljina nove pruge od Karlovca do Tijana bit će, prema HŽ Infrastrukturi, nešto više od 111 kilometara, od čega 39,1 kilometar otpada na dionicu Karlovac – Oštarije/Skradnik, a 72,2 kilometra na dionicu Skradnik – Krasica – Tijani. Izgradnjom tih dviju dionica put od Zagreba do Rijeke skratit će se za 56 kilometara, ističu iz HŽ Infrastrukture, dok će se vrijeme putovanja skratiti višestruko, budući da će nova pruga biti projektirana za brzine vlakova do 160 kilometara na sat.
Od Karlovca do Oštarija, odnosno Skradnika, pritom će biti riječ uglavnom o rekonstrukciji postojeće pruge, uz dogradnju dodatnog kolosijeka, dok će najveći izazov biti dionica od Skradnika do Tijana, na kojoj će se graditi posve nova dvokolosiječna pruga.
O zahtjevnosti terena kojim će prolaziti možda najbolje govori podatak da će od predviđenih 72 kilometra duljine pruge čak 48 kilometara prolaziti tunelima, uz veliki broj vijadukata, usjeka i željezničkih nasipa. Ukupno će na trasi od Karlovca do Rijeke biti izgrađeno 14 tunela, duljine 57 kilometara i 17 vijadukata. Ukupna duljina vijadukata bit će oko deset kilometara, pri čemu će najveći izazov za građevinare predstavljati dva tunela, Kapela 1, duljine deset kilometara i Kapela 2, duljine 15 kilometara.
Na trasi od Skradnika do Tijana predviđena je i izgradnja novih kolodvora i stajališta, uz niz spojnih pruga za povezivanje s postojećom lokalnom mrežom, posebno na području Rijeke i okolice.
Ukoliko idejni projekti i lokacijske dozvole budu izrađeni na vrijeme, realno je očekivati da bi natječaj za izradu glavnog projekta i pratećih dozvola te gradnju mogao biti raspisan tijekom 2027. godine.
Prema najavama ministra mora, prometa i infrastrukture, Olega Butkovića, natječaj će se raspisivati za cijelu dionicu od Karlovca do Rijeke, i to po sistemu »design and build«, odnosno u postupku javne nabave tražit će se izvođač koji će odraditi i projektiranje i gradnju pruge, što bi trebalo značajno skratiti proceduru do početka gradnje.
Prethodno je Ivan Kršić najavio i donošenja niza mjera kojima bi se ubrzali imovinsko-pravni i ostali prateći poslovi, a kao realan rok za izgradnju nizinske pruge naveo je 2036. godinu.
Nešto prije 2036. trebala bi, ne bude li novih kašnjenja, biti završena i dionica dvokolosiječne pruge kroz Rijeku, čija je procijenjena vrijednost čak 350 milijuna eura, za niti trideset kilometara pruge.
– Nakon provedenog novog postupka javne nabave, 2024. je sklopljen ugovor za dovršetak izrade glavnih projekata i ishođenje građevinskih dozvola. Krajem 2026. očekuje se raspisivanje javne nabave za radove.
Do sada je izrađena studija izvodljivosti, analiza troškova i koristi, studija utjecaja na okoliš, idejni projekt te je ishođena lokacijska dozvola. Planirano trajanje radova je četiri godine.