(Hina/EPA)
Proizvodnja u Brodosplitu privremeno je obustavljena, a radnici su do sada dobili ukupno tri minimalca za veljaču, ožujak i travanj i od 1. srpnja poslani su na čekanje do 1. rujna, doznaje Hina iz Brodosplita.
?Glasnogovornik Brodosplita Josip Jurišić podsjeća da je škver već duže od 150 dana "u izvanrednoj situaciji" i kaže da na to nije mogao utjecati jer je uzrokovano višom silom.
Zbog rata u Ukrajini i sankcija Rusiji zaustavljeni su kreditni plasmani s ruskom VTB bankom i blokirano je financiranje projekata, pa je tvrtka, da bi zaštitila Brodosplit i sačuvala brodograđevnu djelatnost, po Jurišićevim riječima bila prisiljena zatražiti otvaranje predstečajnih postupaka za DIV grupu i Brodosplit, što je i odobreno.
"Nakon proglašenja predstečaja možemo raditi samo na projektima za koje imamo osigurano financiranje. Sukladno tome, nastavljamo s razvojem Zero emission putničkog jedrenjaka s nultom emisijom ispušnih plinova, turističke podmornice i besposadnog broda, kao i CEKOM i IR razvojno-istraživačkih projekata koji se financiraju iz fondova Europske unije, gdje za IR projekte iz nepoznatih razloga već dva mjeseca nismo primili uplate, pa se nadamo skorom rješenju", kazao je Jurišić.
U Brodosplitu po njegovim riječima ?trenutačno ?radi 150 radnika, a koliko će ih trebati? ubuduće znat će kad se završi predstečajni postupak. ?Podsjeća da je ročište na? trgovačkom sudu zakazano za rujan kada sud treba donijeti odluku o tražbinama, a Brodosplit će ?dostaviti plan restrukturiranja u predviđenom zakonskom roku.
?"?Ne možemo si dozvoliti nastavak gradnje projekata tako da ne možemo izvršiti svoje? obveze prema radnicima i kooperantima. Nastavak izgradnje obalno-ophodnih? brodova sami financiramo i uložili smo znatno više nego je ugovoreno, vjerujući? najavama naručitelja da će regulirati korekcije u cijeni koje su se zbog pandemije? covida dogodile na svjetskom tržištu. Cijene po kojima ih gradimo su iz 2014., a? nalog za nastavak izgradnje brodova u seriji smo dobili tek u ?veljači 2020. ?godine ?kada smo? jasno dali do znanja da treba postupiti po zakonu i regulirati tržišne promjene?", ističe Jurišić.?
Kaže da je takav i zaključak vlade ?iz rujna 2021.? godine,? te tu razliku u cijeni nema tko drugi pokriti? nego naručitelj. ?Nastavlja da i odluka vlade ?o?d 21.? lipnja ove godine, daje? naputak za korekciju cijena radi ublažavanja posljedica globalnog poremećaja na? tržištima. ?
"Gotovo je nevjerojatno da je Ministarstvo financija platilo 32 milijuna eura? VTB banci za protestirano jamstvo za gradnju N485-polarnog kruzera , a nije nam ?odobrilo ?deset? milijuna eura da se taj brod završi i da se jamstvo uopće ne naplati", kaže Jurišić.
Dodaje da je Brodosplit obavio sve naručene radove za stonski most i vijadukt Prapratno na trasi? pristupne ceste za pelješki most, ali ih još nije naplatio.?
"Unatoč svim nedaćama, radnicima poručujemo da Brodosplit sigurno opstaje i da? nastavljamo s gradnjom putničkih brodova, gdje smo se pozicionirali zadnjih godina"?, zaključio je Jurišić?.?
Brodosplit je osnovan daleke 1931. godine, djelatnost im je brodogradnja, strojogradnja i metalna industrija. Vlasnik tog najvećeg hrvatskog škvera?,? koji se nalazi na 560 tisuća četvornih metara?,? je DIV? grupa?. Od svibnja ove godine su u predstečaju? u kojem vjerovnici potražuju 5,5 milijardi kuna?. Svojevremeno su imali 1548 zaposlenih, a predsjednik uprave je Tomislav Debeljak.