(Hina/EPA)
Skupina osiguravatelja, leasing društava i automehaničarskih radionica pozvala je Europsku komisiju da što prije osigura ravnopravni pristup podacima koje proizvođači automobila prikupljaju sustavima umrežene vožnje.
Kompanije u Europi i u svijetu priželjkuju pristup dragocjenim podacima koje je osiguralo umrežavanje automobila, uključujući vozačke navike, potrošnju goriva i trošenje guma, otvarajući priliku za unosne usluge.
EU trenutno raspravlja o direktivi o korištenju potrošačkih i korporativnih podataka, a osiguravatelji, leasing društva i radionice žele progurati regulativu prilagođenu specifičnim potrebama za automobilski sektor.
Europska komisija pokrenula je javnu raspravu prošle godine i trebala bi uskoro javnosti predstaviti prijedlog.
Izvršni direktor leasing tvrtke ALD, koja koristi podatke o vozilima u širokoj paleti usluga, rekao je da bi skoro predstavljanje prijedloga direktive omogućilo njezino usvajanje prije izbora za Europski parlament 2024. godine.
Ako se postupak otegne, prijeti opasnost da će nova Komisija vjerojatno imati i nove prioritete i odložiti direktivu o podacima, što bi značilo kašnjenje od nekoliko godina.
„Koliko je nama poznato, prijedlog koji bi trebao biti predstavljen javnosti neće uključivati specifične odredbe za sektore, a to je veliki problem”, rekao je Tom Albertsen.
Početkom veljače izravno je apelirao na europsku povjerenicu za zaštitu tržišnog natjecanja Margrethe Vestager da podrši regulativu o upotrebi podataka vezanih za vozila.
U siječnju deset industrijskih udruga pisalo je predsjednici Europske komisije Ursuli von der Leyen, tražeći da se više ne odgađa s direktivom.
Komisija trenutno radi na procjeni učinaka prijedloga direktive, rekao je glasnogovornik.
„U ovoj fazi ne možemo prejudicirati sadržaj konačne procjene učinaka i posljedični vremenski okvir”, dodao je.
Glasnogovornik Europskog udruženja proizvođača automobila (ACEA) rekao je da će zakon o podacima jamčiti pravedan pristup podacima o automobilima, procijenivši da "dodatne zakonske uredbe o pristupu podacima iz vozila vjerojatno ne bi postigle više od toga".
Glasnogovornik BMW ističe pak da su još 2018. u automobile ugradili sustav koji njihovim vlasnicima omogućuje podjelu podataka.
Pojedini proizvođači automobila, poput Stellantisa, već su razvili strategiju za unovčavanje podataka iz automobila. Stellantis tako do 2030. očekuje 20 milijardi eura prihoda godišnje od softverskih proizvoda i usluga pretplate, napominje Reuters.