"Molim vas, smjestite se u stražnji dio vagona, legnite na pod i molite da preživimo", tako je, parafrazirano, zvučao razgovor strojovođe i putnika vlaka HŽ-a broj 7122024 koji se u subotu navečer, prometujući iz Lupoglava prema Puli, pokvario kod Galižane, odakle je, uslijed kvara, nekontrolirano jurio do pulske rive!
Na temelju saznanja dobro upućenih u istragu ove teške nesreće koja je, s obzirom na sve okolnosti, imala nevjerojatno sretan epilog, rekonstruirali smo što se sve događalo od trenutka kada se vlak pokvario, a to je bilo oko 22 sata, pa do 23 sata kada je brzinom od oko 80 kilometara na sat prošao uz zgradu željezničkog kolodvora u Puli gdje se nije mogao zaustaviti. Stao je tek nekoliko stotina metara dalje, nakon naleta na kombi Veslačkog kluba Istra, koji je bio parkiran preko puta sjedišta kluba na rivi, na šinama koje se već godinama ne koriste…
Dakle, vlak star najmanje 50-ak godina, tehnički ispavan, tvrde upućeni, krenuo je na svoju uobičajenu rutu. Pri povratku u Pulu u vlaku su se, uz strojovođu i konduktera, nalazile četiri strane državljanke. Kada je strojovođa oko 22 sata kod Galižane primijetio kvar na oba kompresora koji reguliraju kompletan sustav zraka, zaustavio je vlak i odmah kontaktirao bazu u Puli. Priopćio je da vlak ne može nastaviti vožnju do Pule. U Puli su odmah mobilizirali drugog strojovođu koji je trebao upogoniti drugi vlak, odvesti ga do Galižane i na njega priključiti onaj pokvareni. Dok se u Puli pripremao drugi vlak, vlak 7122024, koji je i dalje bio na stajanju u Galižani i čekao pomoć iz Pule, "držala" je ručna kočnica.
Pruga kod Vodnjana i Galižane
Nekih 45 minuta do sat vremena nakon zaustavljanja, taman kad je u Puli sve bilo spremno da prema Galižani krene pomoćna garnitura, strojovođa vlaka iz Galižane javlja alarmantnu informaciju: vlak je sam krenuo, ne radi nijedna komanda, ne može se zaustaviti, ne radi ni sirena, nema načina da strojovođa ikome da signal da se vlak nekontrolirano kreće prema Puli! Katastrofa je na pomolu! Drama je na vrhuncu!
Pulska željeznička stanica i klub Cargo dolje desno u kutu
U Puli se istog časa promijenio plan: pomoćna garnitura hitno se povlači u garažu jer će inače doći do sudara dvaju vlakova, ljudske žrtve bit će neizbježne! Namještaju se skretnice, priprema se sve da ulazak vlaka bez kontrole u pulski kolodvor prođe što bezbolnije. U vlaku koji juri prema Puli strojovođa ni u jednom trenutku ne napušta svoje mjesto u kabini, ali strahuje za svoj i život kolege konduktera i putnica. Na pružnim prijelazima, srećom, nije bilo nikog jer rampe nisu bile spuštene!
Nekoliko minuta kasnije vlak se približio pulskom kolodvoru brzinom od 80 km/h. U neposrednoj blizini zgrade kolodvora nalazi se i noćni klub Cargo, vikendom se tamo okuplja puno ljudi, automobili su parkirani posvuda. No, bio je ovo sretan dan. Vlak je projurio pored Carga, izbjegnute su moguće ljudske žrtve i šteta…
Pruga kod kluba Cargo - vlak je prohujao ovuda
Prošao je dalje sve skretnice i nastavio prema dijelu rive na dio pruge koji se godinama ne koristi za željeznički promet, a za promet putnički vlakova se nikad nije ni koristio.
Pruga kod veslačkog kluba - tu je došlo do udara u kombi
Prošao je čak i takozvanu iskliznicu, odnosno preko mehanizma koji je, govore upućeni, morao izbaciti vlak iz tračnica.
Nakon što je udario u kombi vlak je nastavio dalje i prošao rampu koja je, kao i uvijek, bila dignuta
Zašto se to ipak nije dogodilo, je li, osim kvara na vlaku, bio pokvaren i taj mehanizam, trebala bi otkriti istraga.
Malo poslije rampe, prije zavoja, slijedi iskliznica, ali ni ona nije pomogla
Vlak je tu naletio na kombi veslačkog kluba, koji je bio parkiran na pruzi. Taj ga je udarac i guranje kombija usporilo u jurnjavi pa se ipak uspio zaustaviti prije velikog zavoja, neposredno prije zgrade Lučke kapetanije, koja se nalazi s druge strane ceste.
Što bi se dogodilo da vlak nije naletio na kombi, pitanje je s puno hipotetskih odgovora, ali teško da bi se mogla izbjeći totalna katastrofa i ljudske žrtve. Vlak je hipotetski mogao izletjeti s tračnica baš u zavoju prije Lučke kapetanije, mogao je teoretski i proći zavoj pa naletjeti na nekog pješaka - a obližnji Titov park u to je vrijeme bio pun mladih - ili na neko drugo vozilo…
Pružni zavoj kod zgrade Lučke kapetanije
Da je izletio kod zgrade Lučke kapetanije prijetila bi opasnost da se odbije u obližnju benzinsku postaju za plovila na moru. Hipotetski je mogao nastaviti vožnju prema ulazu na Uljanikov otok.
Na kraju zavoja vlak se konačno zaustavio
Šine vode lijevo od portuna kroz koji ulaze radnici, no i na nekadašnjem ulazu za teretni vlak - koji u Uljanik ne vozi već godinama - postoji portun ispred kojeg je sada neko betonsko postolje. Da je vlak koji slučajem i stigao do tamo, udarac bi bio vrlo silovit, a kakve bi bile posljedice za prestravljene putnice, strojovođu i konduktera, može se samo nagađati.
Da nije naletio na kombi, vlak bi vjerojatno nastavio dalje rivom...
Nijedan od tih hipotetski mogućih scenarija nije se, srećom, dogodio. Upućeni ipak ističu: ovakav događaj, incident ili nesreća, kako god ga nazvali, dosad nije zabilježen, ali je imao scenarij vrhunskog akcijskog filma s happy endom.
Na koncu bi se vjerojatno zabio u kapiju Uljanika