Znak zabrane, enduro motociklisti i poljoprivrednik Anton Celić
Anton Celić, poljoprivrednik iz Krbuna u općini Pićan, nezadovoljan je vožnjama enduro motorima (vrsta motora za vožnju van ceste) na tom području koje su vrlo česte i koje, kako on kaže, čine štetu prirodi, zemlji i šumama Pićanštine. Celić nam ogorčeno govori da je zvao policiju pet puta i obratio se općini, ali nitko nije ništa napravio.
- Problem je što se enduro motorima uništavaju seoski i šumski putevi koje mi održavamo i moramo ih poslije njihove vožnje popravljati. Dva puta sam platio po tisuću kuna za popravak puteva koji vode u njive i maslinike. Policija mi je rekla da ih se ne smije dirati. Stavio sam i ogradu s natpisom "zabrana prolaska motorima", napisao i da je to privatan posjed, ali su motoristi najprije zaobišli ogradu, a zatim je razbili i bacili. Susjed mi je rekao da je i on stavio zabranu te nacrtao prekrižen motor, ali su oni to skinuli i uzeli kao suvenir jer im se valjda svidio crtež. To traje već 12 godina, kaže ogorčeni Celić.
- Za to vrijeme napravljena je milijunska šteta na putevima, u šumi, a nastradali su čak i kanali. Drvo se iz šume više ne može izvlačiti ni konjima, a kamoli traktorima. Osim puteva uništava se i šuma, tjera se divljač, narušava javni red i mir, stvara se nesnosna buka, pa je teško biti i u kući kada oni prolaze. Zagađuje se okoliš, uništava flora i fauna. Općina Pićan je na moj zahtjev postavila znakove, ali ne tamo gdje sam ja htio. Sebe je opravdala, a motoriste ne dira ni općina ni policija. Općina nikad nije reagirala a sada više nema ni znakova na stupovima. Imam informaciju da su motoristi pokazali neki dokument da mogu voziti, a potpisao ga je bivši načelnik općine Ivan Franković. Pitam se kome je Općina Pićan dala koncesiju, na čije puteve i na čije šume. Oni koji su tu doveli motoriste moraju brinuti o njima, to su njihovi gosti, moraju im osigurati što im treba. Dovedu strance, naplate se i svjesno uništavaju tuđu imovinu. Stoga pozivam općinskog načelnika i Općinsko vijeće da podnesu ostavke te da se preispita kako funkcionira Općina, kaže Celić koji odgovornima za taj dugogodišnji problem smatra svoju Općinu, ali i Istarsku županiju, inspekcije za zaštitu okoliša, lovišta i šumarstva.
Odgovor o problemu s enduro motorima potražili smo u Općini Pićan.
- Svjesni smo ove problematike jer se i nama obraćaju mještani, vlasnici poljoprivrednih parcela, kao i lovci korisnici lovišta. Događaju se devastacije puteva i poljoprivrednih parcela, šuma i livada, prolaskom enduro motora. Ove aktivnosti su učestalije na proljeće i jesen, kada dobivamo najviše pritužbi od mještana. Općina Pićan u svojoj Odluci o komunalnom redu ima zabranjenu enduro vožnju na svom području. S obzirom na to da mi nemamo zaposlenog prometnog redara, nismo u mogućnosti kontrolirati tu aktivnost. Pokušali smo o toj problematici razgovarati s načelnicom Policijske postaje Labin, međutim rečeno nam je da to nije u njihovoj nadležnosti. Mišljenja sam da je to ipak posao policije i da šteta koju motoristi čine prolaskom kroz poljoprivredne parcele, šume i livade, vlasnici ipak moraju prijavljivati policiji. Isto tako ćemo i mi sve dobivene prijave prosljeđivati policiji, kaže pićanski načelnik Dean Močinić.
Načelnik Dean Močinić
Na Pićanštini ima nekoliko osoba i agencija koje se bave organizacijom enduro vožnji.
- Mi imamo na području općine Pićan, Gračišće i Cerovlje u najmu više od 15 hektara terena na kojima se povremeno održava sportska enduro vožnja. Prilikom promjene lokacije na kojoj se vozi, s našim gostima uvijek koristimo ucrtane puteve te ne koristimo nikakve privatne parcele. Osim enduro vožnje motorima, našim šumama u cijeloj Istri se vozi quadovima, 4x4 vozilima u privatnom i organiziranom angažmanu, te moramo biti svjesni da su to većinom turisti koji dolaze na neki oblik aktivnog odmora i treba im pružiti neki sadržaj ukoliko želimo da nam dolaze i pune naše kuće za odmor u središnjoj Istri u predsezoni i posezoni. Najlakše je nešto zabraniti, ali moramo biti svjesni da će se ljubitelji off road turizma lako okrenuti zemljama u susjedstvu. Off road turizam je jako popularan i u ostalim europskim zemljama kao što je Italija, Španjolska, Portugal te zabranom off road vožnje nećemo ništa dobiti, već samo izgubiti, smatra Dalibor Aničić iz pićanske tvrtke Enduro Croatia.