PREDSTAVLJENA MONOGRAFIJA

GROŽNJAN: Opsežan prikaz brojnih kulturnih događanja u polustoljetnom Gradu umjetnika

Polazište za pripremu monografije bila su dosadašnja izdanja umjetnika Roka Zelenka, čija je cijela obitelj vezana za početke Grada umjetnika

Slavljenje Dana općine Grožnjana uveličano je završetkom još jednog važnog projekta, predstavljanjem monografije "Grožnjan - Grad umjetnika - 50 godina", izdanja koje objedinjuje najvažnije događaje, povijesne zabilješke, izložbe, likovne i druge projekte, kulturna događanja i mnoštvo fotografija u polustoljetnom razdoblju, od 1965. do 2015. godine. Velikog, opsežnog i odgovornog posla prihvatio se dugogodišnji kustos galerije Fonticus, stanovnik Grada umjetnika Eugen Borkovsky.

Razvoj Grožnjana

Na 300 stranica A-4 formata monografija će mnoge kroz fotografije, preslike, tekst i na druge načine podsjetiti na polustoljetnu fazu u razvoju Grožnjana koja je značila njegov povratak u život. Polazište za pripremu monografije bila su dosadašnja izdanja umjetnika Roka Zelenka, čija je cijela obitelj vezana za početke i trajanje Grada umjetnika.

- Koristeći ta izdanja, ali uz jako mnogo novih podataka, dokumenata i osoba, u ovom izdanju ujedinjeni su dokumenti tijeka vremena, poneki ispravljeni, a mnogi tek uneseni. Pri ovom poslu pomoglo je mnogo aktera i svjedoka vremena koje opisujem. Ova knjiga pokušava nanizati što više podataka koji svjedoče razdoblju od proteklih pola stoljeća, uz naglasak na likovnoj struci. Želio sam biti objektivan i objaviti sva događanja o kojima sam naslijedio informaciju ili u kojima sam osobno sudjelovao. Posebno se zahvaljujem Roku Zelenku koji je pregledao i korigirao materijale iz vremena kad je on bio promotor događaja, a njegova nezaobilazna prisutnost očita je kroz cijelu monografiju, rekao prilikom predstavljanja ovog izdanja autor Eugen Borkovsky, koji je uz Doris Pandžić i urednik monografije. Uz njih dvoje monografiju su službeno predstavili Narcisa Bolšec Ferri, Rok Zelenko i načelnik Općine Grožnjan Claudio Stocovaz.

Nekoliko poglavlja

Monografija je podijeljena u nekoliko poglavlja. U prvom dijelu predstavljen je Grožnjan sa svojim posebnostima i povijesnim pokazateljima, dok je najveći dio knjige posvećen likovnim kolonijama, osnivanju Grada umjetnika, te kronološkom prikazu događanja i kulturnih manifestacija, stotinama izložaba i umjetnika, kao i trenutnoj svojevrsnoj inventuri stanja i sadržaja Grada umjetnika. Uz Eugena Borkovskog i Roka Zelenka, tekstove objavljene u monografiji pisali su Stane Bernik, Claudio Stocovaz, Nataša Lah i drugi sudionici ili kroničari zbivanja u Grožnjanu.

Opsežan materijal pripreman je četiri godine, na čemu su mnogi prisutni čestitali autoru i svima koji su sudjelovali u stvaranju ovog izdanja. Uz čestitke, europarlamentarac Ivan Jakovčić je poželio da se i obližnje Završje pretvori u još jedna grad umjetnika, kao recept spašavanja još jednog istarskog bisera. (Napisao i snimio Luka JELAVIĆ)