predsjednik Uprave Uniline grupe

Boris Žgomba: "Postali smo preskupi! Ova sezona neće biti izvrsna kao prošla"

Već prilikom ugovaranja dolazaka za ovu godinu vidjelo se da je intencija da se taj trend podizanja cijena nastavi, a moja pretpostavka je da su oni koji su se odlučili na takvu politiku cijena mislili da će ova godina po pitanju potražnje biti ista ili slična kao i prošla. Međutim, to se nije dogodilo, niti je to bilo izvjesno jer su se mnogi od onih parametara koji su nam davali prednost u covid razdoblju promijenili i ljudi više nemaju ušteđevine s kojima su nam dolazili prošle godine

| Autor: Milan PAVLOVIĆ
Boris Žgomba, predsjednik Uprave Uniline grupe, predsjednik Udruženja putničkih agencija pri HGK i član izvršnog odbora Europske udruge putničkih agencija

Boris Žgomba, predsjednik Uprave Uniline grupe, predsjednik Udruženja putničkih agencija pri HGK i član izvršnog odbora Europske udruge putničkih agencija


Nakon iznimno uspješnih turističkih godina u postpandemijskom razdoblju i nezvanične titule šampiona turizma na Mediteranu, Hrvatska je početak ovog ljeta ipak dočekala s donekle drugačijom turističkom slikom od one koja se priželjkivala. Recesija koja je pogodila neke od glavnih emitivnih tržišta, opravdani, ali i neopravdani veliki skok cijena smještaja i usluga u turističkim središtima, kao i činjenica da su se nakon covid razdoblja u utrku za većim dijelom turističkog kolača snažno uključila i sva ostala konkurentska tržišta, kumovali su manjim turističkim prometom od onoga koji smo navikli ostvarivati na početku ljeta.

Što je tome razlog i koliko je opravdana bojazan koja je već u ranom dijelu sezone vidljiva kod dijela onih koji na ovaj ili onaj način žive od turizma - razgovarali smo s predsjednikom Uprave Uniline grupe, predsjednikom Udruženja putničkih agencija pri HGK i članom izvršnog odbora Europske udruge putničkih agencija Borisom Žgombom, koji je već na početku razgovora upozorio da su svi trebali biti svjesni da se poslovni rezultati osvareni prošle godine neće moći ponoviti jer je ona iz puno razloga bila izuzetak.

- Godina 2022. je po prihodima, broju ostvarenih noćenja, ali i svim ostalim pokazateljima bila izuzetno uspješna. Do te mjere i s takvom potražnjom da bi, rekao bih, tko god radi u turizmu, a nije uspio lani ostvariti nekakve kvalitetne prihode i profite, morao ozbiljno razmisliti o promjeni djelatnosti. Imali smo situaciju da se čitav ili najveći dio Europe pred sezonu oslobodio covid mjera i da je značajan dio ljudi iz tog razdoblja izašao s dobrim uštedama i ogromnom željom da se maknu iz svojih sredina i ponovo počnu putovati, a nemojmo zaboraviti da su covid mjere na našim glavnim emitivnim tržištima bile puno ozbiljnije i restriktivnije nego kod nas.

Neke od konkurentskih zemalja na turističkom tržištu, poput primjerice Italije, covid mjere ukinule su neposredno pred početak ljeta, te ni u tom smislu nismo imali pretjeranu konkurenciju na početku godine, kaže Žgomba.

Rezervacije idu sporije

- Već lani je zabilježen i značajniji porast cijena smještaja i usluga, no on nije utjecao na rezultate i uspješnost sezone. Koliko je to zavaralo one koji su ove godine nastavili s tom politikom, računajući da će ono što imaju moći prodavati i po višim cijenama?

- Zbog niza razloga već lani dogodio se i značajan porast cijena u mnogim segmentima naše turističke ponude, no želja i potražnja na tržištu su bili ogromni, te su gosti, sigurno ne s veseljem, ali ipak prihvatili te više cijene, te se na koncu zbog toga i došlo do prihoda u turizmu do kakvog se došlo.

Već prilikom ugovaranja dolazaka za ovu godinu vidjelo se da je intencija da se taj trend podizanja cijena nastavi, a moja pretpostavka je da su oni koji su se odlučili na takvu politiku cijena mislili da će ova godina po pitanju potražnje biti ista ili slična kao i prošla. Međutim, to se nije dogodilo, niti je to bilo izvjesno jer su se mnogi od onih parametara koji su nam davali prednost u covid razdoblju promijenili i ljudi više nemaju one ušteđevine s kojima su nam dolazili prošle godine.

Posljedice i pritisak takvih procjena i visokih cijena osjećamo već neko vrijeme, a razgovori s turoperatorima i gostima pokazuju da to više nisu pojedinačni slučajevi u kojima se ukazuje na previsoke cijene na nekoj lokaciji ili nekom segmentu turističke ponude, već o generalnoj ocjeni nas kao preskupe odmorišne destinacije.

Da budem krajnje konkretan, takva ocjena nije uvjetovana samo cijenama smještaja već i cijenama usluga, restorana, prijevoza, zabave i velike većine drugih usluga koje čine turističku ponudu, ali koje koristimo i mi koji živimo na ovom prostoru, pa smo svjesni koliko i nas koštaju.

Dakle pretpostavka da se taj novi porast cijena u ovoj godini neće odraziti na potražnju i prodaju pokazala se pogrešnom. Mi smo predsezonu prošli čak i relativno dobro, no ona u konačnom rezultatu čini svega otprilike petinu ukupno ostvarenog prometa, što znači da je dio godine u kojem bi trebali ostvariti 80, odnosno sad već možda i 75 posto godišnjeg turističkog prometa, još pred nama.

Kao što na izborima ne možete proglasiti pobjedu ili priznati poraz nakon 20 posto prebrojanih glasova, tako ni mi nakon 20 posto sezone ne možemo konstatirati da će ona biti dobra, loša ili izvrsna. Puno je neizvjesnosti pred nama, a očekivani porast gostiju u drugoj polovici svibnja i tijekom lipnja nije se dogodio, već smo se po rezultatima vratili na razinu ili nešto ispod onih ostvarenih u istom razdoblju 2019. godine.

- Što to znači za špicu turističke sezone koja je tek pred nama?

- Zasad to znači da trend novih rezervacija za sljedeći period ide puno sporije od onog što smo mi očekivali i planirali. Isto tako, vidi se neuobičajeno visok postotak otkaza rezervacija, na što smo već dulje vrijeme upozoravali, i ja osobno, i kroz sektor. Upozoravali smo da današnji sustav rezerviranja smještaja omogućava gostima da kratko pred svoj dolazak otkažu rezervaciju bez ikakvih štetnih posljedica. Pretpostavljam da među otkazanim rezervacijama mali dio predstavljaju one koju su gosti stvarno otkazali jer su im se promijenile prilike pa neće doći na odmor, no veliki dio se sigurno odnosi na one koji su nakon rezervacije nastavili tražiti i pronašli jeftinije last minute ponude.

Neka istraživanja pokazuju da gosti znaju predrezervirati i od 8 do 10 rezervacija u istom terminu, te onda u zadnji tren odlučuju hoće li neku od njih izabrati ili će na kraju pronaći last minute ponudu i otići u neku jedanaestu. To se naravno događalo i prošlih godina, ali je tada potražnja bila toliko velika da se nastala rupa iznajmljivačima, a tu prije svega mislim na apartmane u privatnom smještaju, jako brzo popunjavala.

Ove godine kad je punjenje otežano čak i u normalnim uvjetima, za mnoge će ta otkazivanja u kratkom roku prije dolaska zasigurno značiti da će u tom razdoblju imati prazan smještajni objekt. Taj trend zasad se proteže do prve polovice srpnja, a već za koji dan vidjet ćemo hoće li se širiti i prema ostatku špice ovogodišnje sezone. Ponavljam, nemojmo zaboraviti da smo prošle godine bili izuzetno dobro popunjeni te da bilo koja devijacija na toj masi gostiju čini i značajnu razliku u rezultatu i dojmu.

Privatni smještaj najugroženiji

- Imamo li razloga za brigu?

- Želim naglasiti da u ovom momentu trend kojem svjedočimo nije dobar, ali situacija nije kritična. Ovogodišnja sezona bi, prema svim pokazateljima, ipak trebala biti dobra, ali ne i izvrsna kakvu smo imali lani i kakvu su mnogi priželjkivali i očekivali.

Želimo se svi nadati da je taj trend kojem svjedočimo prolazan i da će se u nastavku turističke godine on promijeniti, ali moramo biti svjesni da je on upozorenje i da je promjena trendova nešto na čemu treba raditi.

Gost ne dolazi sam od sebe, a u procesu njegova privlačenja trebaju raditi svi, od sustava do onih koji donose komercijalne odluke. Pritom treba biti jasan i kazati da nije sustav, ni turističkih zajednica, ni ministarstvo turizma, kriv što je neko donio poslovnu odluku i odlučio podići cijene svojim proizvodima ili uslugama. Privatni kapital ima apsolutno pravo donijeti odluku o previsokim cijenama, ali mora biti svjestan i da snosi posljedice takve svoje odluke, bile one pozitivne ili negativne.

- Koje su to posljedice?

- Pa jedna od posljedica koje se mogu odraziti na čitavu destinaciju je ponovno "puštanje iz boce" duha last minute ponude kojeg smo se uspjeli riješiti za vrijeme korone, a pogotovo lani kad je bila velika potražnja. Zbog svega o čemu smo pričali, ovoga ljeta ponovo u destinaciji imamo last minute ponude, ali i 25 do 30 posto više u ukupnom, a od toga najviše u privatnom smještaju, više kapaciteta nego što smo tržištu nudili prije samo nekoliko godina.

I sad imamo situaciju da je netko tko je uložio novac u te kapacitete od kojih očekuje povrat ili ga mora vraćati bankama prazan, što je za njega definitivno najgora opcija jer ne ostvaruje nikakav prihod. Budući da je i značajno manji prihod od očekivanog ipak daleko bolji od tog nikakvog, logično je da su mnogi od onih koji su prazni spremni uraditi sve kako bi se napunili, a to "sve" u ovom je momentu samo igra cijena jer za ostalo više nema vremena.

Danas su potrošači informirani i znaju da mogu očekivati u zadnjem trenutku određeni popust za određenu kategoriju smještaja, a last minute ponuda daje im priliku da otkažu postojeću rezervaciju i pronađu jeftiniji smještaj. To je lančana reakcija za koju je samo pitanje koliko će snažna biti. Zbog svega što se događa mislim da je vrijeme da se malo trgnemo i počnemo razmišljati o tome da je u turizmu prošlo vrijeme ekstraprofita. Budimo realni. Prošla godina je bila godina ekstraprofita jer su bili takvi uvjeti. I to je u redu, jer reakcija je bila primjerena uvjetima na tržištu.

Međutim sad imamo situaciju da već ove, a naročito za naredne godine, moramo pod hitno promijeniti pristup ili ćemo imati sve ozbiljnijih problema u turističkom prometu i realizaciji onoga što planiramo. To je više nego činjenica i mislim da će ove godine mnogi shvatiti da turizam jest dobra grana, ali nije grana koji donosi konstantno ekstraprofite. Turizam je uvijek bio grana koja na duže staze donosi profit ako se dobro, kvalitetno i pošteno radi. Vjerujem da će to i ostati.

- Koji sektor će po vama najviše osjetiti posljedice ovoga o čemu pričamo?

- Najviše problema s punjenjem kapaciteta ove će godine imati i već ima privatni smještaj, odnosno apartmani, jer će se oni najteže moći nositi s tim poremećajima na tržištu i brzo reagirati. Hoteli imaju stručno prodajno osoblje koje se zna nositi s tim situacijama. Zato već sada imamo popuste koji dolaze do 30 i više posto.

Uz apartmanski smještaj, problema bi mogle imati skupe vile, dok bi hoteli i kampovi mogli bolje proći zbog načina rada. Sljedeći na udaru bi mogli biti ugostitelji, koji će se morati pomiriti s tim da imaju manje gostiju, i to gostiju koji nisu spremni platiti onoliko koliko bi oni željeli.

Uniline je stabilan

- Kako ste se za još jednu izazovnu godinu u nizu pripremili u Uniline grupi?

- Imajući u vidu sve što bi se moglo dogoditi mi smo svoje budžete i planove za ovu godinu radili dosta oprezno. Primjerice, u sektoru rent a cara smo radili puno manje prinose po automobilu nego što je to bilo prošle godine, jer je to bilo za očekivati. Ove godine imamo puno više automobila, ali potražnja nije puno viša nego lani, pa su i cijene niže nego prošle godine. Premda, treba kazati da se one neće više vratiti na razinu iz 2019. jer su ulazni troškovi veći, od cijene vozila do osiguranja i zaposlenika. Onaj tko je sada u rent a caru planirao cijene iz 2022. godine, koje su bile gotovo 100 posto više nego 2019., taj je loše planirao. Moramo biti svi skupa realni oko toga koliko vrijedi naša usluga, a turistička usluga na razini cijele Europe, pa i Hrvatske, zbog nedostatka radnika pala je na kvaliteti.

Uniline funkcionira stabilno, u ovoj godini ne očekujemo velike devijacije u prihodima zbog ovih promjena na tržištu o kojima smo pričali, jer nam veliki dio prihoda dolazi od dalekih azijskih tržišta koja se oporavljaju i očekuje se dodatan rast. Zbog tog udjela mi smo bili jako izloženi kad je sve puklo zbog pandemije, a sad imamo bolju situaciju od drugih. Na veliko se vraća Koreja, Kina ide velikim koracima, a radi se o ogromnom tržištu.

Stabilno i kvalitetno posluje i treći dio grupacije, eTours, koji u korporativnom segmentu i aviokartama bilježi rast.

- Što je s razvojnim planovima?

- Što se razvojnih planova tiče, ovog proljeća preuzeli smo tvrtku Vetura iz Poreča koja se bavi rent a car asistencijom i ima poslovnice u Poreču, Rovinju, Puli i Zadru. To su veoma jaki ugovori, a tom nišom se Uniline dosad nije ni bavio, i ovime smo dobili vrijednost koja je nama sinergijski jako zanimljiva. Za kraj godine razmatramo još i akvizicije u MICE segmentu koji nam također nedostaje, a zanimljiv je.

I mi osjećamo otkazivanja o kojima smo pričali, no najveći izazov nam je radna snaga. Agencije imaju, kao i ostali segmenti, probleme s osobljem, te nije isključeno da ćemo uskoro morati potražiti radnu snagu, i to je moguće iz okolnih zemalja, Srbije, Crne Gore, BiH… što će biti jedan od sljedećih koraka i za Uniline. U agencijskom poslovanju u tom bazenu još ima zaposlenika koji bi nam dobro došli.

Sve u svemu, pred nama je polovina veoma zahtjevne turističke godine od koje očekujemo dobre rezultate za Uniline grupu, ali svakako ne očekujemo izvanredne dodatne prinose kakve smo imali 2022. godine.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter









Web kamere

Pula

Pula: Gradilište Studentski dom
Pula: Gradilište Studentski dom

Pula

Pula: Golden Gate of
Pula: Golden Gate of