VALAMAR RIVERA - JUČER, DANAS, SUTRA

70 godina s puno uspona i jako malo padova: Snažna uloga u razvoju istarskog, ali i hrvatskog turizma

| Autor: Ana Braškić
Istra Premium Camping Resort - Sunset Garden (Foto: Valamar)

Istra Premium Camping Resort - Sunset Garden (Foto: Valamar)


Hrvatski turizam i Valamar Riviera dva su pojma toliko međusobno isprepletena, da je teško dokučiti gdje jedan počinje, a drugi završava. Simbiozni je to odnos dug 70 godina koji svoje korijene vuče iz 1953. godine. Tada je odlukom općine Poreč osnovano ugostiteljsko poduzeće Riviera zaduženo za upravljanje hotelima, bungalovima i restoranima u Poreču te na otoku Sveti Nikola koje je u to vrijeme upravljalo s tek dvjestotinjak kreveta i dvadesetak zaposlenika.

Danas, Valamar Riviera ima više od 8.000 zaposlenih u 37 hotela i ljetovališta te 15 kampova duž obale Jadrana i u austrijskom Obertauernu. U tih 70 dugih godina bilo je jako puno uspona i malo padova. Ulaganja i investicije u turizam, izuzev u najgorim ratnim godinama, rasla su iz godine u godinu, dok je posvećenost razvoju, kvaliteti usluge, lokalnoj zajednici i zaposlenicima bila i ostala temelj uspjeha i odgovornog poslovanja. Bez ulaganja u kvalitetu ponude i u ljude Valamar, kao ni hrvatski turizam, ne bi mogao uspješno prevladati snažne krize koje su ga zadesile kroz posljednja desetljeća, od domovinskog rata do financijske krize i naposljetku pandemijske krize, koja je još jednom pokazala kako turizam može biti krhak i snažan u isto vrijeme.(Foto: Valamar)

Valamar Dubrovnik President Hotel (Foto: Valamar)

Stoga, vratimo se nekoliko desetljeća u povijest, točnije u Poreč sredinom 20. stoljeća kada je cijela priča zapravo i krenula. Do tada je istarski grad, kao i mnogi drugi u to vrijeme na obali, bio većinski poljoprivredno mjesto. Lokalni žitelji svoje su dane provodili u ribolovu ili na polju te u maslinicima i vinogradima, stavljajući povjerenje u svoje ruke te blagodati mora i zemlje. U to vrijeme, oni nisu vidjeli ogromni turistički potencijal mjesta, premda su im ljepote Jadrana bile nadomak ruke.

No, prvi znaci preobrazbe su već bili vidljivi. Još je 1895. godine podignuto prvo morsko kupalište Bagno Parentino na otoku Sveti Nikola, nedugo potom je otvoren i kultni hotel Riviera. Nažalost, dva su svjetska rata narušila turističke temelje grada, figurativno, ali i doslovno, jer je tijekom Drugog svjetskog rata i na njegovu samom završetku hotel Riviera bio bombardiran tri puta.

Najveća turistička kompanija u zemlji

Porečki i nacionalni turizam je u tom razdoblju trebao snažnu figuru koja će nastaviti voditi turističku tranziciju. I ona se pojavila 1953. godine, kada je otvoren obnovljeni hotel Riviera, a s radom je započelo istoimeno ugostiteljsko poduzeće koje stavlja Poreč na turističku mapu Europe. Poreč tada postaje jedini grad u bivšoj Jugoslaviji s dva turistička poduzeća, a danas jedna od njih upravlja velikim dijelom hrvatskog turizma i vodeća je turistička kompanija u regiji.

Kako kaže poslovica: »sve ostalo je povijest« jer danas, 70 godina poslije, Valamar Riviera je najveća turistička kompanija u Hrvatskoj te najveći investitor u hrvatski turizam s više od milijarde eura ulaganja samo u posljednjih 20-ak godina.(Foto: Valamar)

Hotel Obertauern Places by Valamar u istoimenom austrijskom skijalištu (Foto: Valamar)

Riviera je prvi veliki investicijski zamah imala u razdoblju između 1966. i 1990. godine, a najviše krajem 60-ih i u 70-ima, kada je izgrađen niz hotela i turističkih objekata, apartmanskih naselja i kampova, koji su i danas, u obnovljenom izdanju, perjanice poslovanja Valamara. U ovom periodu izgrađeni su, između ostalog, hoteli Neptun, Rubin, Kristal, Diamant, Zagreb (današnji Parentino), Pical, kamping naselje Lanterna, Solaris i Istra, hotel Fortuna na otoku Sveti Nikola, pa osamdesetih godina Riviera postaje jedna od najvažnijih turističkih kompanija u Hrvatskoj i motor gospodarskog i društvenog razvoja te porečke rivijere.

Sljedeće bitno razdoblje predstavlja period između 2000. i 2009. godine kada nastaju prvi Valamar brendovi za hotele i kampove koji su se do danas čvrsto etablirali na tržištu: Valamar Hotels & Resorts i Camping on the Adriatic, te se osniva menadžment kompanija Valamar hoteli i ljetovališta, koja počinje upravljati turističkim portfeljem u Poreču, Rapcu, na Krku i u Dubrovniku. Paralelno rastu ulaganja koja su usmjerena u podizanje kvalitete objekata i razine usluga, nastaje maskota Maro, a gradi se i Valamar Lacroma Resort u Dubrovniku koji je stradao za vrijeme domovinskog rata.

Investicije u premium kvalitetu usluga i proizvoda

Valamar je u hrvatskom hotelijerstvu pionir u poslovnom modelu, uvođenju novih tehnologija, profesionalnim standardima upravljanja poslovanjem, izvrsnosti i kvaliteti u operacijama i strateškog pristupa razvoju portfelja, proizvoda i usluga. Valamar je prvi uveo direktnu online prodaju, revenue management i jačanje segmenta individualnih gostiju, a već godinama snažno ulaže i u digitalizaciju i sustavne edukacije radnika. Nakon toga slijede spajanja i akvizicije u svrhu konsolidacije portfelja koja obuhvaća tvrtke Zlatni otok d.d. i Rabac d.d., potom Dubrovnik-Babin kuk d.d., Valamar Adria holding d.d. i Valamar grupa d.d. Naposljetku, kompanija pod imenom Valamar Riviera d.d. uvrštena je na službeno tržište Zagrebačke burze u prosincu 2014. godine

Sljedećih pet godina obilježio je veliki rast poslovanja i rezultata - u pet godina Valamar je udvostručio financijske rezultate i vrijednost kompanije kroz investicije u portfelj, destinacije, akvizicije i operativnu učinkovitost, a kompanija postaje lider u hrvatskom turizmu. Posebno ulaže u najvišu premium kvalitetu usluga i proizvoda te nova ulaganja postaju najbolji hoteli, ljetovališta i kampovi u Hrvatskoj, ali i na Mediteranu.(Foto: Valamar)

Prvo eko ljetovalište u Hrvatskoj - Valamar Amicor Green Resort na Hvaru (Foto: Valamar)

U tom je periodu otvorena Isabella Valamar Collection Resort (2015.) zatim tada najveća investicija u hrvatskom turizmu: Girandella Valamar Collection resort u Rapcu (2017.), u 2018. godini Valamar Meteor Hotel u Makarskoj zablistao je novim sjajem, a 2019. godina bila je rekordna godina za Valamar u svim destinacijama. Otvoreni su Istra Premium Camping Resort, jedan od najboljih kampova u Europi, Ježevac Premium Camping Resort, zatim Valamar Collection Marea Suites s pet zvjezdica, repozicioniran je i nadograđen Valamar Parentino Hotel (ex Zagreb), otvoreni su Valamar Carolina Resort i Valamar Padova Hotel te još mnoge druge investicije.

(Foto: Valamar)

U suradnji sa strateškim partnerima, mirovinskim fondovima realiziran je niz ulaganja na Krku, Rabu, Hvaru, Makarskoj, gdje se pokreću i novi brendovi poput lifestyle hotela Places i eko ljetovališta Amicor. Pored toga, investicije u energetsku tranziciju i učinkovitost, destinacije, turističku infrastrukturu i odgovorno poslovanje iznosile su oko 65 milijuna eura, a brojne Valamar destinacije dobile su znatno unaprijeđene plaže, šetnice, bike staze i ugostiteljske sadržaje.

Internacionalizacija poslovanja

Kako je Valamar u poslovanju često predvodnik u hrvatskom turizmu, među prvima je krenuo u internacionalizaciju poslovanja, djelomično i kako bi što učinkovitije upravljao kadrovima. Akvizicija tri hotela u austrijskom skijalištu Obertauern Valamaru je otvorila mogućnost da svojim radnicima pruži priliku za cjelogodišnji rad uz odličnu zaradu. Danas Valamar i dalje ima 83 posto domaćih djelatnika, dok se ukupno u hrvatskom turizmu procjenjuje da je svaki treći radnik stranac.

Otvaranjem hotela Obertauern Places by Valamar ove jeseni, Valamar je u istoimenom austrijskom skijalištu oformio klaster od 259 soba u tri hotela, čime je zaokružio ulaganja u ovoj zimskoj destinaciji, gdje je dosad uloženo oko 66 milijuna eura. Valamar ima cilj proširiti poslovanje i na druge skijališne destinacije u Austriji, ne samo kako bi ostvarili dodanu vrijednost investitorima, nego i osigurali održivu politiku zapošljavanja, odnosno cjelogodišnji rad za svoje zaposlenike. Čak 170 djelatnika ove će zimske sezone raditi u Valamar hotelima u Obertauernu.

Ulaganje u zajednicu i zelena rješenja

Danas, u vrijeme dramatičnog nedostatka radnika i nikad jačeg uvoza radne snage iz zemalja van EU, Valamar uspijeva poslovati s visokih 83 posto domicilne radne snage, čime se rijetko koja turistička kompanija u Europi i Hrvatskoj može pohvaliti. Unatoč pandemijskoj krizi, a zahvaljujući dijelom i pomoći države, Valamar je uspio sačuvati sva radna mjesta. Već 2022. godine u Valamaru je ostvaren potpuni oporavak poslovanja, te je omogućen nastavak ulaganja i razvoj novih proizvoda i servisnih koncepata.(Foto: Valamar)

Istra Premium Camping Resort - Sunset Garden (Foto: Valamar)

Valamar bio je ispred svog vremena i po ulaganju u zelena rješenja, po čemu su globalno prepoznati.

Valamar je u razdoblju od 2015. do 2022. uložio 65 milijuna eura u destinacije i društveni učinak, odnosno u projekte koji izravno doprinose boljitku destinacija i kvaliteti života lokalnih zajednica u kojima kompanija posluje. Poseban fokus je na ulaganjima u edukacije zaposlenika i stipendiranje učenika te investicijama u turističku infrastrukturu poput šetnica, biciklističkih staza, igrališta i plaža, različitih kulturnih i sportskih destinacijskih događanja te društveno odgovornim inicijativama, kao i projektima usmjerenih zaštiti okoliša i energetskoj učinkovitosti. Velika većina hotela, ljetovališta i kamping ljetovališta u Valamarovom portfelju, kao i 15 plaža nosioci su eko certifikata što znači da primjenjuju najviše standarde kvalitete i upravljanja.(Foto: Valamar)

Počeci - Hotel Diamant (Foto: Valamar)

Sedamdeseta obljetnica obilježena je i završetkom investicija u Istra Premium Camping Resort 5* u Funtani, održivi proizvod visoke dodane vrijednosti kako za Valamar, tako i za lokalnu zajednicu. Valamar je u kamp Istru u proteklih sedam godina uložio 81 milijun eura, što uključuje i 7 milijuna eura ulaganja u javnu turističku infrastrukturu, uređenje plaža, šetnica, cesta, igrališta i ostalih sadržaja koji su otvoreni za korištenje lokalnoj zajednici.

S tvrtkom E.ON Hrvatska, Valamar je u 2022. realizirao najveći projekt solarnih elektrana na hrvatskom tržištu. Suradnja je obuhvatila postavljanje solarnih elektrana na 32 Valamarovih hotela i kampova duž obale, što je pokrilo do šest posto ukupne Valamarove potrebe za električnom energijom. Ove godine Valamar je po prvi puta je izvijestio i o indirektnim emisijama ugljičnog otiska u dobavnom lancu. Zahvaljujući ulaganjima u obnovljivu energiju, ugljični otisak Valamara smanjen je za 67 posto otkad su ga prvi put počeli mjeriti 2015. godine.

Kroz nastavak ulaganja u dekarbonizaciju Valamar namjerava postići ugljičnu neutralnost u prvom i drugom opsegu do 2025. godine.

U 2022. godini 47 posto otpada u Valamaru se odvojilo i sortiralo za ponovnu uporabu, dok je dodatnih 80 tona biootpada kompostirano. Valamar je nastavio brinuti o preko 80.000 stabala te je s donacijama gostiju u 2022. i 2023. godini osigurano još 8000 sadnica novih stabala.

Prvo eko ljetovalište u Hrvatskoj

U 2022. godini predstavljeno je i prvo eko ljetovalište u Hrvatskoj, Valamar Amicor Green Resort na otoku Hvaru. Ovaj obiteljski resort izgrađen je u skladu s načelima održivog razvoja te je dizajniran uz poštovanje prema prirodi i tradiciji uz očuvanje lokalne flore, korištenje lokalnih namirnica i obnovljivih materijala, 100 posto zelene energije te uz smanjenje ugljičnog otiska.

Valamar kontinuirano doprinosi boljitku destinacija i kvaliteti života lokalnih zajednica u kojima posluje, tako da svake godine bira i podržava projekte od iznimne važnosti za zajednicu, čime direktno pomaže u rješavanju određenog društvenog problema. Ove godine, među najvažnijim aktivnostima, ističu se izgradnja vrtića u Poreču čime su povećani lokalni vrtićki kapaciteti za 100 mjesta te donacija zdravih, lokalnih Valfresco marendi Osnovnoj školi Matije Vlačića i Centru Liče Faraguna u Labinu tijekom jedne školske godine.(Foto: Valamar)

Hotel Valamar Tirena (Foto: Valamar)

Što Valamar i njezine radnike čeka u budućnosti? Poseban fokus stavlja se na održivost, koja se ne odnosi samo na zeleno, već i na društveno odgovorno i lokalizaciju poslovanja. S razvojem obiteljskih poljoprivrednih gospodarstava i lokalne dobave to je sve više moguće i u Hrvatskoj. Valamar je ove godine nabavio 78 posto hrane i pića od hrvatskih proizvođača i malih obiteljskih gospodarstvenika.

O održivosti poslovanja više se ne može pričati, a da se u kontekst ne stave zaposlenici bez kojih nijedna strategija ne može biti realizirana. Valamar već godinama nosi titulu top poslodavca u turizmu, zbog niza benefita koje ostvaruju njihovi djelatnici, a to umnogome nadilazi dobre plaće.

Ravnoteža privatnog i poslovnog života

U 2022. godini u Valamaru su pokrenuli proces usklađivanja plaća u turizmu prema europskim standardima te pokrenuli programe »Flexi posao« i »Živi destinaciju«. Cilj je ovih programa ostvariti što bolju ravnotežu privatnog i poslovnog života, ponuditi kvalitetan smještaj i prehranu sezonskim zaposlenicima koji dolaze raditi iz drugih mjesta te omogućiti djelatnicima korištenje destinacijskih zabavnih sadržaja. Valamar je u 2023. godini uložio dodatnih 25 milijuna eura u primanja radnika te su plaće isplaćene u vrhu sezone, odnosno u lipnju, srpnju i kolovozu za stručna zanimanja - kuhare, konobare i recepcionare u Valamar hotelima, kampovima i ljetovalištima iznosile 1.200 i 1.800 eura neto, a za niz drugih zanimanja između 1.000 i 1.200 eura neto. U prosincu, Valamar će isplatiti 13. plaću i božićnicu u iznosu od 1,000 eura kako bi se zahvalio zaposlenicima na uspješnoj poslovnoj godini. Usprkos problemu nedostatka radne snage, Valamar je u ove sezone, čak mjesec dana ranije od očekivanog, došao do brojke od više od 8.000 zaposlenih.

Nastavak investicija u 2024.

Nastavljaju se i intenzivna ulaganja u Hrvatskoj. Za 2024. godinu odobrena su ukupna ulaganja u Valamar grupi u vrijednosti od 82 milijuna eura, od čega 43 milijuna eura u Valamar Rivieri te 39 milijuna eura u Imperial Rivieri. Ključne investicije u Valamaru i Imperialu za narednu sezonu usmjerene su u repozicioniranje i unapređenje kvalitete usluga, digitalizaciju, zelenu gradnju, održive izvore energije i turističku infrastrukturu u svim destinacijama.

U destinaciji Rab realizirat će se prva faza rekonstrukcije i repozicioniranja hotela Eva i turističkog naselja Suha Punta u Valamar Collection Rab Resort 4*/5*, dvogodišnjeg projekta vrijednosti 48 milijuna eura koji će otok Rab čvrsto pozicionirati među najbolje destinacije za obiteljski odmor na Jadranu. Ide i nastavak investicija u premium segment u kojem su posljednjih godina postignuti najbolji pokazatelji rasta prihoda, cijena i povrata na ulaganja potvrđuje uspješnost strategije dosadašnjih ulaganja i očekivanje da će potražnja za premium proizvodima i uslugama u turizmu ostati snažna.

Valamar je još krajem lipnja najavio i da će ponovo pokrenuti investiciju u projekt Pical u ukupnoj vrijednosti od 130 milijuna eura, čija je izgradnja započeta 2019. godine. Uslijed pandemijske krize gradnja je privremeno obustavljena u ožujku 2020. godine, a zatim i odgođena zbog energetske krize, inflacije i usporavanja gospodarskog rasta.

Visoko podignuta ljestvica

Allegro Sunny Hotel & Residence u destinaciji Rabac, Koralj Sunny Hotel u destinaciji Krk i turističko naselje Riviera u Makarskoj bit će repozicionirani u Sunny brend, u kojem je Valamar do sada uspješno repozicionirao nekoliko hotela na tržištu ekonomičnog i jednostavnog odmora uz odličnu kvalitetu usluga i vrijednosti za novac.

Planirane investicije Imperial Riviere također obuhvaćaju izgradnju novog Bike Centra u Poreču, daljnja ulaganja u hotelima Lacroma u Dubrovniku, Imperial i Padova na Rabu te kamping ljetovalište Padova na Rabu, kao i uređenje nove zone za smještaj radnika u destinaciji Dubrovnik.

Iz svega rečenog, jasno je da je Valamar imao snažnu ulogu u razvoju istarskog, ali i hrvatskog turizma uz veliki doprinos kvaliteti života i boljitku zajednica u kojima posluje, te da će tim putem nastaviti i u narednim godinama. Prisjetimo se pritom, za kraj, da je cijela priča krenula s tek dvjestotinjak kreveta i dvadesetak zaposlenika, u doba kada je obalni dio zemlje tek bio odbacio agrarni predznak. Danas je situacija poprilično drugačija - Hrvatska je globalno prepoznata destinacija i svake godine milijuni turista dolaze u posjet Lijepoj našoj, no na stolu su zato novi izazovi, od inozemne konkurencije do ograničenih resursa i sve zahtjevnijih gostiju. Unatoč svemu tome, Valamar Riviera i dalje cilja visoko, podižući ljestvicu ne samo za nacionalne, nego i europske igrače na tržištu, što po pitanju ponude, tako i po odnosu prema zaposlenicima i posvećenosti održivom razvoju destinacija u kojima posluje. Prema tome, ostaje nam samo vidjeti kakva će budućnost biti za deset godina, iako je jedno sigurno - Valamar Riviera i hrvatski turizam će i dalje ostati dva usko vezana pojma, međusobno isprepletena kao i more i sol.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter



Web kamere

Pula

Pula: Gradilište Studentski dom
Pula: Gradilište Studentski dom

Pula

Pula: Amphitheater
Pula: Amphitheater