svjetski dan vozača i automehaničara

Svi predsjednikovi automobili: Tito je imao Mercedes 600 Pullman, 12 Cadillaca, Rolls Royce Phantom... Na Brijunima se i dalje možete provozati u jednom!

| Autor: Glas Istre
Haile Selasije i Tito u Puli 1959.

Haile Selasije i Tito u Puli 1959.


Sredina prvog mjeseca u godini rezervirana je za Svjetski dan vozača i automehaničara koji se tradicionalni slavi 15. siječnja. Rijetki koji su danas pokucali na vrata automehaničara znaju da je današnji dan poseban za ove dvije profesije, a još je manje onih koji znaju da je sve ovo krenulo od nekadašnjeg prvog čovjeka Jugoslavije Josipa Broza Tita, prenosi Danas.hr.

Ovaj je datum odabran nakon što je 15. siječnja 1960. godine Tito postao počasni član Saveza vozača i automehaničara Jugoslavije.

Jedna od velikih Titovih strasti bili su i automobili kojih je za života koristio čak 85. Do tih je podataka došao zaljubljenik u automobile Miroslav Milutinović, koji je u knjizi "Automobili i Josip Broz Tito", naveo da je riječ o 25 različitih proizvođača iz osam zemalja.

Bilo je tu 13 automobila Zastave, 12 Cadillaca, 11 njemačkih Mercedesa, među kojima i tri poznate crne limuzine 600 Pullman. Rijetki su to primjerci koje je Tito i sam volio voziti, iako su češće njega vozili u njima. 

Više je puta fotografiran kako u njima vozi suprugu Jovanku, ali i druge svjetske zvijezde tog doba kao što su glumice Sophia Loren i Elizabeth Taylor. Neki su nakon njegove smrti postali predmet sporenja između država bivše Jugoslavije.

Blindirani Mercedes 600 Pullman navodno je bio Titov omiljeni automobil, piše Al Jazeera Balkan.

Prvi je Pullman 600 u Jugoslaviju stigao 1964. tijekom 8. Sajma tehnike u Beogradu. Oduševljen njegovom kvalitetom, a potpomognut sporazumom o obnavljanju ekonomske suradnje Jugoslavije i Zapadne Njemačke, Tito je naručio svog prvog Pullmana zajedno s nekolicinom regularnih 600 i modela W108 i W114.

Kraljica Elizabeta II Girardi Jurkicxx Tito  Arena Kraljica Elizabeta II u pulskoj Areni

Blindirani Pullman 600 jedini je preostali primjerak na svijetu s benzinskim motorom od 6.300 kubika i 250 konjskih snaga kakve Nijemci odavno ne proizvode. Proizveden je 1978. godine i težak tri tone, a posvećuje mu se puno pažnje. Zadnji je put korišten 1999. tijekom posjeta bjeloruskog predsjednika Aleksandra Lukašenka u Beogradu. U njemu je svojedobno sjedila i pokojna kraljica Elizabeta II i drugi veliki dužnosnici.

Volio je Tito i Rolls Royce Phantom iz 1960. koji je specijalno napravljen za njega i neprocjenjiv je, a srpski mediji navode da ga je Tito uglavnom koristio u lovu.

"Suprotno uvriježenom mišljenju javnosti i navođenju mnogih medija, kraljica Elizabeta nije Titu poklonila ovaj automobil, iako se u njemu kao posljednji visoki gost vozila 1972. godine. Naručitelj ovog Phantoma bila je firma Auto Srbija, a iz Engleske je dopremljen brodom Sloboda, da bi potom bio raspoređen u Specijalnu auto četu", istaknuo je kustos Vojnog muzeja za Autoslaviju Dejan Milivojević.

Phantom ima i jedan ožiljak još od vremena dok je bio u službi. Za ulegnuće na zadnjem lijevom blatobranu kriv je jedan od motociklista u povorci koji je, zbog niske brzine i nepažnje, izgubio kontrolu nad motorom i udario u automobil.

A jedna od glavnih atrakcija koja se i dan danas može vidjeti na Brijunima je Titov Cadillac koji je tamo stigao još 1953. godine. Ovu "mašinu" u tamnozelenoj boji Tito je dobio na poklon od iseljenika iz Kanade. Sa svojom originalnom bojom i izvorno očuvanim dijelovima, san je svakog kolekcionara oldtimera.

(Snimio Boris Ščitar/Pixsell)(Snimio Boris Ščitar/Pixsell)

Tito je njime obilazio Brijune do 1979. godine, a u njemu je prešao gotovo 29.000 kilometara. U njemu su uživali i drugi gosti, među kojima su egipatski predsjednik Gamal Abdel Nasser, indijski političar Džavaharlal Nehru, indijska premijerka Indira Gandhi, princ Kambodže Sihanouk, etiopski car Haile Selasije i belgijska kraljica Elizabetha.

(Snimio Boris Ščitar/Pixsell)(Snimio Boris Ščitar/Pixsell)

Danas je jedna od zanimljivijih atrakcija te ga je uz najavu moguće i unajmiti, a za pola sata morat ćete iskeširati 700 eura. Posebno ga vole mladenci koji se u ovom luksuznom oldtimeru mogu provozati na njihov veliki dan.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter









Web kamere

Pula

Pula: Banjole bay
Pula: Banjole bay

Pula

Pula: Golden Gate of
Pula: Golden Gate of