Upozorenje udruga

Inicijativa Dajla tvrdi da je projekt luke nezakonit i štetan, Europska komisija već pokrenula istragu?

| Autor: Glas Istre
Inicijativa Dajla

Inicijativa Dajla


Europska komisija pokrenula je preliminarnu istragu o mogućem kršenju prava Europske unije vezano uz projekt "Izgradnja luke otvorene za javni promet lokalnog značaja Dajla–Belveder", a o tome bi se početkom 2026. godine trebalo raspravljati i na Odboru za predstavke Europskog parlamenta. Priopćila je to ipspred Inicijative Dajla Matea Šverko nakon što je projekt luke u ponedjeljak, 1. prosinca 2025., predstavljen u Centru za posjetitelje Novigrad Cittanova u organizaciji Županijske lučke uprave Umag Novigrad.

Kako navode, uvala u kojoj se planira luka administrativno je podijeljena između naselja Karigador, na području općine Brtonigla Verteneglio, i Dajle na području grada Novigrada Cittanova, a građani obiju lokalnih zajednica već se dugi niz godina na pravne načine protive planiranim zahvatima u uvali. "Mi u Inicijativi Dajla smatramo da umjesto predložene luke otvorene za javni promet Dajla Belveder treba planirati prirodnu plažu i komunalne vezove", ističu, podsjećajući da od 2012. godine redovito upućuju primjedbe, prijedloge i mišljenja gradskoj i županijskoj vlasti te nadležnim ministarstvima.

Nedostatak vezova za mještane i strah od komercijalizacije

Inicijativa upozorava da u planiranoj luci nije definiran broj vezova namijenjen stanovnicima, pa, kako tvrde, "nema jamstva da će stanovništvo dobiti vezove i da se oni neće komercijalizirati kao što su komercijalizirani brojni vezovi u velikom broju postojećih luka u neposrednoj okolini uvale i na području iste lučke uprave". Smatraju i da je prostorni obuhvat luke "znatno veći" te da se planira betonirati "znatno veća površina obale no što je to potrebno za planirani broj vezova".

Inicijativa DajlaInicijativa Dajla

S gledišta zaštite prostora i okoliša, Inicijativa Dajla ističe da je izgradnja luke Dajla Belveder planirana "na izuzetno nepogodnom, plitkom, muljevitom i močvarnom području", koje je ujedno i arheološki te ekološki zaštićeno.

Tri luke, 300 vezova i izbjegavanje kumulativne procjene

U priopćenju se naglašava da je luka Dajla Belveder samo jedna od tri lokalne luke predviđene u istom zaljevu Dajla Karigador: uz nju su planirana još jedna lokalna luka Karigador te županijska luka za sportsku namjenu, a sve zajedno predviđaju ukupno 300 morskih vezova.

"Iako se nalaze u istoj uvali na nekoliko metara udaljenosti jedan od drugog, ti su projekti podijeljeni između različitih lokalnih nadležnosti i pravnih subjekata čime se izbjegava obveza provođenja kumulativne procjene utjecaja na okoliš propisana Zakonom o zaštiti okoliša", navode iz Inicijative Dajla. Dodaju i da je ovako veliki broj vezova protivan važećem Prostornom planu Istarske županije, koji u uvali predviđa luku lokalnog značaja s najviše 200 vezova.

Inicijativa DajlaInicijativa Dajla

Kao argument za nužnost kumulativne procjene, pozivaju se na činjenicu da je za luku Karigador Brtonigla 8. prosinca 2025. u Ministarstvu zaštite okoliša i zelene tranzicije zakazana treća sjednica povjerenstva za procjenu utjecaja na okoliš. "To potvrđuje da planirana luka Dajla Belveder u toj uvali nije jedina za koju je postupak izgradnje u tijeku te ukazuje na nužnost razmatranja kumulativnog utjecaja svih planiranih zahvata", poručuju.

Natura 2000, moguće vraćanje EU sredstava i "nepopravljiva šteta"

Zaljev Dajla Karigador dio je zaštićenog područja Natura 2000 "Akvatorij zapadne Istre" (HR1000032), a prema navodima Inicijative utjecaj predloženih projekata na očuvanje divljih vrsta "nije jasno utvrđen". Upozoravaju da bi, u slučaju utvrđivanja nepravilnosti, dodijeljena sredstva za ovaj projekt morala biti vraćena u proračun Europske unije "i to na teret svih građana Republike Hrvatske", dok bi šteta po okoliš i kvalitetu života građana Dajle i njihovih gostiju bila "nepopravljiva".

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter








Trenutno na cestama